۸ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از بازار موبایل؛

بررسی شیائومی ۱۳T و ۱۳T Pro؛این ۲ گوشی اقتصادی اما پرفروغ! + لیست قیمت

۱ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۳۰
کد خبر: 814962
بررسی شیائومی ۱۳T و ۱۳T Pro؛این ۲ گوشی اقتصادی اما پرفروغ! + لیست قیمت

در این مطلب به بررسی قیمت انواع گوشی شیائومی می پردازیم.

اقتصاد آنلاین - فائزه امین پویا؛ سری ۱۳T با مشخصات فنی جذاب و پیشرفت‌های مهم نسبت به نسل قبل، نماینده‌های جدید شیائومی در بازار پرچمدارهای اقتصادی هستند.

مجله تخصصی زومیت در یک مقایسه مفصل گوشی‌های پرچمدار اقتصادی یا همان «قاتل پرچمدارها» نیازی به تعریف و تمجید اضافی ندارند. در شرایطی که هرسال خرید گوشی پرچمدار به رؤیای دست‌نیافتنی‌تری برای اقشار مختلف جامعه‌ی ما تبدیل می‌شود، پرچمدارهای اقتصادی هم فرصت عرض اندام بیشتری پیدا می‌کنند؛ گوشی‌هایی که هم از نظر قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و هم می‌توانند در بسیاری از سناریوها با مدل‌های پرچمدار رقابت کنند.

مقایسه قیمت  شیائومی ۱۳T و ۱۳T Pro

قیمت انواع گوشی شیائومی
مدل ظرفیت دوربین / مگاپیکسل قیمت/ تومان
۱۲T Pro دو سیم کارت  - گلوبال ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت ۲۰۰
۳۲,۰۰۰,۰۰۰
۱۳T Pro دو سیم کارت ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت ۵۰ ۲۷,۵۰۰,۰۰۰
۱۳ Ultra دو سیم کارت  - پک چین ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۶ گیگابایت ۵۰ ۵۵,۰۰۰,۰۰۰
۱۳T دو سیم کارت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت ۵۰
۱۹,۵۰۰,۰۰۰
۱۳ Lite دو سیم کارت  - گلوبال ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت ۵۰
۱۸,۷۰۰,۰۰۰
 Redmi Note ۱۲ Pro Plus ۵G دو سیم کارت  - هند ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت ۵۰
۱۸,۱۰۰,۰۰۰

جهت اطلاع از جدیدترین قیمت گوشی و آگاهی از نرخ‌ها در بازار موبایل تهران روزانه به سرویس "موبایل" در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین مراجعه نمایید.

*اقتصاد آنلاین دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد و قیمت‌های درج شده مربوط به سایت‌های فروش اینترنتی است.

طراحی و کیفیت ساخت شیائومی ۱۳T و ۱۳T Pro

تشابه مشخصات شیائومی ۱۳T و شیائومی ۱۳T Pro در همان نگاه اول و با دیدن طراحی دو گوشی به‌صورت تمام‌وکمال نمایان می‌شود. از نظر ظاهری، هیچ تفاوتی بین دو گوشی وجود ندارد و عملاً راهی برای تشخیص آن‌ها از هم نخواهید داشت. اینکه گوشی‌های شیائومی با هم مو نمی‌زنند، هرچند کار بررسی آن‌ها را راحت‌تر می‌کند، اما شاید برای کاربرانی که می‌خواهند با پرداخت هزینه‌ی بیشتر، مدل پرو را خریداری کنند خبر چندان خوبی نباشد.

با تمام شباهتی که مدل‌های خانواده‌ی ۱۳T به یکدیگر دارند، تنها تفاوت آن‌ها را باید در وزنشان جست‌وجو کرد؛ جایی که مدل پایه با وزن ۱۹۳ گرم، حدود ۱۰ گرم از مدل پرو سبک‌تر است؛ اما با هر متر و معیاری که حساب کنیم، نه ۱۳ تی و نه ۱۳ تی پرو گوشی‌های سبکی به‌حساب نمی‌آیند.

۱۳ تی و ۱۳ تی پرو مثل دو روح در یک بدن هستند!

شیائومی خانواده‌ی ۱۳ تی را در سه رنگ مشکی، سبز و آبی راهی بازار می‌کند. پنل پشت مدل‌های مشکی و سبز از جنس شیشه‌ی براق است و در کنار وزن نه‌چندان سبک، احتمال سُر خوردن دستگاه از دستتان را بیشتر می‌کند؛ به‌خصوص اگر دست کمی چربی داشته باشد یا عرق کند. البته حاشیه‌های پشت گوشی اندکی خمیده هستند که می‌تواند به قرارگیری بهتر گوشی در دست کمک کند.

مدل آبی بدنه‌ای از جنس چرم مصنوعی دارد و برای کسانی که به‌دنبال طراحی متفاوت‌تری هستند، گزینه‌ی بهتری خواهد بود. ما رنگ مشکی هر دو گوشی را برای بررسی در اختیار داشتیم و همین موضوع تشخیص مدل‌ها را از هم بسیار سخت می‌کرد و مجبور بودیم از ترفندهایی مثل والپیپرهای متفاوت برای تشخیص گوشی‌ها از هم استفاده کنیم. ضمناً باید بگویم که رنگ مشکی، اثر چربی دست و اثر انگشت را به‌راحتی نمودار می‌کند و گوشی همیشه پر از لک و رد اثر انگشتتان خواهد بود.

فریم تمام مدل‌ها از جنس پلاستیک است و با رنگ بدنه همخوانی دارد. با اینکه چینی‌ها تلاش زیادی کرده‌اند تا حس‌وحال فلز را روی فریم پلاستیکی شبیه‌سازی کنند، اما چندان در این بخش موفق نبوده‌اند و به‌محض در دست گرفتن گوشی، متوجه پلاستیکی بودن فریم خواهید شد.

در حالی که شیائومی بخش سمت چپ فریم را بدون المان خاصی رها کرده است، مثل همیشه در قسمت راست کلیدهای فیزیکی را می‌بینیم. خوشبختانه کلیدها در ارتفاع مناسبی قرار دارند و چالش چندانی برای دسترسی به آن‌ها نخواهید داشت. در بخش بالای فریم، ماژول IR، یکی از اسپیکرهای استریو و میکروفون قرار دارند. قسمت پایین فریم نیز میزبان اسپیکر اصلی، درگاه تایپ سی، میکروفون مکالمه و شیار سیم‌کارت است.

ماژول‌های غول‌پیکر دوربین که به‌ یک المان ثابت در گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند، در گوشی‌های ۱۳ تی نیز حضور پررنگی دارند و هرچند همچنان از نظر بصری خوشایند نیستند، اما بیشتر از همه‌چیز، توزیع وزن گوشی‌های ۱۳T را دچار اختلال می‌کنند. ماژول دوربین ۱۳ تی و ۱۳ تی پرو بیشتر از نصف عرض گوشی را در بر می‌گیرد و نه‌تنها باعث لنگر انداختن گوشی در دست می‌شود، بلکه برآمدگی زیاد آن لق زدن دستگاه روی سطوح را نیز در پی دارد.

دوربین شیائومی ۱۳T و ۱۳T Pro

دوربین‌های شیائومی ۱۳ تی و ۱۳ تی پرو روی کاغذ تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و از سخت‌افزار مشابه استفاده می‌کنند. با وجود ترکیب دوربین‌های واید + اولتراواید + تله‌فوتو و حذف دوربین ماکرو، مجموعه‌ی دوربین شبه‌پرچمدارهای چینی حالا کاربردی‌تر از نسل قبل به‌نظر می‌رسد. لنز تمام دوربین‌ها با همکاری مشترک برند Leica و شیائومی طراحی شده‌اند و از نوع Summicron هستند.

دوربین اصلی از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی IMX ۷۰۷ سونی در پس لنز عریض با گشودگی دیافراگم f/۱.۹ و فاصله‌ی کانونی ۲۴ میلی‌متر قرار دارد. لنز دوربین به لرزشگیر اپتیکال ۷ سطحی مجهز شده است. سنسور دوربین از فیلتر رنگی Quad-Bayer برای ثبت عکس‌ها استفاده می‌کند؛ بنابراین عکس‌ها در حالت پیش‌فرض با رزولوشن ۱۲٫۵ مگاپیکسل به‌ثبت می‌رسند.

دوربین اولتراواید از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی OmniVision OV۱۳B به‌همراه لنزی با گشودگی دیافراگم f/۲.۲ استفاده می‌کند. دوربین اولتراواید قابلیت عکاسی ماکرو را در اختیار قرار نمی‌دهد.

دوربین تله‌فوتو نیز با تکیه بر حسگر ۵۰ مگاپیکسلی OmniVision OV۵۰D و لنزی که گشودگی دیافراگم f/۱.۹ را در اختیار قرار می‌دهد،‌ عکس‌هایی با زوم اپتیکال ۲ برابری به‌ثبت می‌رساند. حسگر دوربین تله‌فوتو نیز از فیلتر رنگی Quad-Bayer استفاده می‌کند تا عکس‌ها را با وضوح ۱۲٫۵ مگاپیکسل به‌ثبت برساند.

شیائومی ۱۳ تی و ۱۳ تی پرو قابلیت فیلم‌برداری ۴K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را در اختیار قرار می‌دهند. البته با ۱۳T Pro می‌توان ویدیوی ۴K با ۲۴ و ۶۰ فریم‌برثانیه و ۸K با ۲۴ فریم‌برثانیه نیز ضبط کرد.

به‌لطف همکاری با لایکا، در حین عکاسی می‌توانید از فیلترهای رنگی و اختصاصی لایکا روی عکس‌هایتان استفاده کنید که در قالب نرم‌افزار دوربین در اختیارتان قرار می‌گیرد. وقتی برای اولین بار اپ دوربین را باز می‌کنید، از شما پرسیده می‌شود که می‌خواهید با مُد رنگی Leica Vibrant (حالت پیش‌فرض) عکاسی کنید یا در حالت Leica Authentic (بالاترین دقت رنگی). پس از گذر از پروسه‌ی تنظیمات ابتدایی اپ دوربین، می‌توانید در هر زمان و به دلخواه بین دو حالت مذکور جابه‌جا شوید.

ما تمام عکس‌ها را در حالت Leica Authentic به‌ثبت رساندیم تا بتوانیم خروجی دوربین‌ها را در نزدیک‌ترین حالت به واقعیت دریافت کنیم. در نور روز، عکس‌های ۱۳ تی و ۱۳ تی پرو جزئیات و گستره‌ی دینامیکی رضایت‌بخشی دارند، اما عکس‌های ۱۳T به شکل محسوسی با تناژ زرد به‌ثبت می‌رسند و گرم‌تر هستند.

جمع‌بندی و مقایسه با رقبا

شیائومی ۱۳ تی و ۱۳ تی پرو با تمام امکاناتی که در اختیار می‌گذارند، ارزش خرید بالای خودشان را در محدوده‌ی قیمتی ۱۸ و ۲۴ میلیون تومان ثابت می‌کنند؛ به‌خصوص ۱۳T Pro که با تراشه‌ی پرقدرت و عملکرد بسیار خوبش، به‌عنوان یک رقیب درخور برای S۲۳ FE عرض اندام می‌کند، آن‌ هم در حالی که پرچمدار اقتصادی سامسونگ نتوانسته است آن‌طور که باید، انتظارها را برآورده کند.

با وجود صفحه نمایش سریع ۱۴۴ هرتزی که رنگ‌های دقیق و روشنایی قابل توجهی را در اختیار می‌گذارد، شارژرهای سریعی که درون جعبه‌ی گوشی‌ها در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، عملکرد پایدار و وعده‌ی آپدیت نرم‌افزاری چهارساله، دوست نداشتن خانواده‌ی ۱۳T تقریباً غیرممکن خواهد بود.

اصلی‌ترین ضعف‌های سری ۱۳ تی را باید پلاستیکی بودن فریم گوشی‌ها و البته نبود دوربین اپتیکال با قابلیت زوم بیشتر (مثلاً سه برابری، مثل S۲۳ FE) به‌حساب بیاوریم. به این موارد باید عملکرد نه‌چندان قوی ۱۳ تی در مقایسه با رقبای هم‌قیمت را هم اضافه کنیم. با تمام اوصاف، پرچمدارهای اقتصادی شیائومی گزینه‌های جذابی هستند که تجربه‌ای تا حد امکان نزدیک به گوشی‌های پرچمدار را برای کاربران شبیه‌سازی خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    اینا گوشی اقتصادی نیستن! چرا برای فهمیدنش مقاومت میکنید؟ خیلی سادس ما (مردم) به گوشی های بالای ۱۵ میلیون نمیگیم اقتصادی....