۱ نفر

کدام اقتصاد در سال 2023 بهترین عملکرد را داشت؟/ پاسخ این سوال شما را غافلگیر خواهد کرد!

۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۲
کد خبر: 814527
کدام اقتصاد در سال 2023 بهترین عملکرد را داشت؟/ پاسخ این سوال شما را غافلگیر خواهد کرد!

تقریباً همه انتظار یک رکود جهانی را در سال 2023 داشتند، زیرا بانک‌های مرکزی با تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کردند.اما آنها در اشتباه بودند. تولید ناخالص داخلی جهانی احتمالاً 3 درصد رشد کرده است. بازارهای کار مقاومت کرده‌اند. تورم رو به کاهش است. بازارهای سهام 20 درصد افزایش یافته است. اما این عملکرد کلی، تنوع گسترده‌ای را پنهان می‌کند. اکونومیست داده‌هایی را در مورد پنج شاخص اقتصادی و مالی - تورم، «گستره تورم»، تولید ناخالص داخلی، مشاغل و عملکرد بازار سهام - برای 35 کشور عمدتاً ثروتمند جمع آوری کرده است. ما آن‌ها را بر اساس میزان عملکرد خوب آن‌ها در این اقدامات رتبه بندی کرده‌ایم و برای هر یک امتیاز کلی ایجاد کرده‌ایم. جدول زیر رتبه‌بندی و نتایج شگفت انگیزی را نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در صدر نمودارها، برای دومین سال متوالی، یونان قرار دارد. نتیجه‌ای قابل توجه برای اقتصادی که تا همین اواخر درس عبرتی برای سوءمدیریت بود. به غیر از کره جنوبی، بسیاری از کشورهای موفق برجسته دیگر در قاره آمریکا هستند. ایالات متحده سوم است. کانادا و شیلی هم خیلی عقب نیستند. در همین حال، بسیاری از تنبل‌ها در شمال اروپا از جمله بریتانیا، آلمان، سوئد و فنلاند هستند. مقابله با افزایش قیمت‌ها چالش بزرگ در سال 2023 بود. اولین معیار ما به تورم «هسته‌ای» می‌پردازد، که اجزای نوسانی مانند انرژی و مواد غذایی را حذف می‌کند و بنابراین شاخص خوبی برای فشار تورمی اساسی است. ژاپن و کره جنوبی قیمت‌ها را کنترل کرده‌اند. در سوئیس قیمت‌های اصلی سالانه فقط 1.3 درصد افزایش یافت. با این حال، در سایر نقاط اروپا، بسیاری از کشورها هنوز با فشار جدی روبرو هستند. در مجارستان تورم اصلی در حدود 11 درصد سال به سال است. فنلاند نیز در حال مبارزه است.

در اکثر کشورها، تورم در حال کاهش است،  همانطور که با «گستره تورم» اندازه‌گیری می‌شود، که سهم اقلام در سبد قیمت مصرف کننده را محاسبه می‌کند که در آن قیمت‌ها سالانه بیش از 2٪ افزایش می‌یابد. بانک‌های مرکزی در کشورهایی مانند شیلی و کره جنوبی در سال 2022، زودتر از بسیاری دیگر از کشورهای ثروتمند، نرخ‌های بهره را به شدت افزایش دادند و اکنون به نظر می‌رسد که از مزایای آن بهره می‌برند. در کره جنوبی گستره تورم از 73 درصد به 60 درصد کاهش یافته است. بانک‌های مرکزی در آمریکا و کانادا، که در آن‌ها گستره تورم حتی به شدت کاهش یافته است، می‌توانند در این گروه قرار بگیرند. دو معیار بعدی ما - رشد اشتغال و تولید ناخالص داخلی - به درجه عملکرد اقتصادها برای مردم عادی اشاره دارد. در سال 2023 هیچ جا عملکرد فوق العاده ای نداشت.

اما تنها اقلیت کوچکی از کشورها شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی بودند. ایرلند با افت 4.1 درصدی بدترین عملکرد را داشت. بریتانیا و آلمان نیز عملکرد ضعیفی داشتند. آلمان با پیامدهای شوک قیمت انرژی و رقابت فزاینده خودروهای وارداتی چینی دست و پنجه نرم می‌کند. بریتانیا همچنان با پیامدهای برگزیت دست و پنجه نرم می‌کند. آمریکا هم در تولید ناخالص داخلی و هم در زمینه اشتغال عملکرد خوبی داشت. این کشور از تولید بی‌سابقه انرژی و همچنین اثرات محرک‌های مالی سخاوتمندانه‌ای که در سال های 2020 و 2021 اجرا شد، سود برده‌اند. بزرگترین اقتصاد جهان ممکن است دیگر کشورها را به سمت خود کشیده باشد. اشتغال کانادا به طرز هوشمندانه‌ای افزایش یافته است.

با وجود جنگ با حماس، اسرائیل که آمریکا را بزرگترین شریک تجاری خود می‌داند، در رتبه‌بندی کلی در رتبه چهارم قرار دارد. ممکن است فکر کنید که بازار سهام آمریکا، که مملو از شرکت‌هایی است که می‌خواهند از انقلاب هوش مصنوعی سود ببرند، به خوبی عمل می‌کرد. اما در واقع، با تعدیل تورم، عملکرد متوسطی داشته است. بازار سهام استرالیا، که مملو از شرکت‌های کالایی است که کاهش قیمت‌ها را در سال 2022 مدیریت می‌کنند، عملکرد ضعیفی داشت. قیمت سهام در فنلاند کاهش یافته است. در مقابل، شرکت های ژاپنی چیزی شبیه به رنسانس را تجربه می‌کنند. بازار سهام این کشور یکی از بهترین عملکردها در سال جاری است که در شرایط واقعی نزدیک به 20 درصد افزایش یافته است.

اما برای بازدهی با شکوه سهام، هزاران مایل به غرب نگاه کنید، به یونان. در آنجا ارزش واقعی بازار سهام بیش از 40 درصد افزایش یافته است. در حالی که دولت مجموعه‌ای از اصلاحات حامی بازار را اجرا می‌کند، سرمایه‌گذاران به شرکت‌های یونانی نگاهی تازه کرده‌اند. اگرچه این کشور هنوز بسیار فقیرتر از قبل از سقوط قدرتمند خود در اوایل دهه 2010 است، بیانیه اخیر صندوق بین المللی پول که زمانی دشمن یونان بود، «تغییر دیجیتالی اقتصاد» و «رقابت فزاینده بازار» را ستود. در حالی که فنلاندی‌هایی که عملکرد ضعیفی ندارند می‌توانند در پایان امسال خود را با غرق کردن غم و اندوه خود در شادی‌های جشن کریسمس تسلی دهند، بقیه جهان باید از جای خود بلند شده و به افتخار یونان که نامحتمل‌ترین قهرمان است کف مرتب بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha