۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

خبری از افزایش قیمت حامل های انرژی نیست/ باید برای تامین موتور و باطری خودروهای برقی فکر کرد

۲۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۹
کد خبر: 814153
خبری از افزایش قیمت حامل های انرژی نیست/ باید برای تامین موتور و باطری خودروهای برقی فکر کرد

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت استفاده از خودروهای برقی به ضرورت تامین موتور و باطری این خودروها پرداخت و گفت: با توجه به مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۳، فعلا خبری از گرانی حامل‌های انرژی نیست.

فریدون عباسی دوانی، نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در مورد گرانی حامل‌های انرژی در سال ۱۴۰۳ گفت: با توجه به مفاد لایحه بودجه، فعلا خبری از گرانی حامل‌های انرژی نیست.

وی در خصوص افزایش قیمت پلکانی بنزین در بودجه ۱۴۰۳ افزود: برآورد ما این است که دولت، قصدی برای افزایش قیمت حامل های انرژی ندارد؛ هر چند به نظر می‌رسد باید مصرف معقول مردم در این حوزه لحاظ شود و بر مبنای آن، سوخت لازم با قیمت یارانه ای در اختیارشان قرار گیرد؛ ضمن اینکه اگر بیش از مقدار تعیین شده، مصرف کنند؛ باید مصرف خود را کنترل کنند؛ بنابراین اگر بخواهیم از ناترازی‌ها بهره ببریم، باید واردات را به قیمت خریدی که از خارج انجام می‌شود در اختیار مردم قرار دهیم.

عباسی دوانی اظهار داشت: اگر این موضوع درست به مردم گفته شود و نیازهای ضروری و عادی داده شود، مشکل نخواهند داشت. ولی باید توجه کنید ما به خصوص در کلان شهرها، شرایط را به گونه ای داریم که محل سکونت مردم با محل کارشان فاصله زیادی دارد و وسایل نقلیه عمومی نیز جواب نمی‌دهد. از این رو بهتر است تا زمانی که وسایل نقلیه عمومی با هزینه معقول در اختیار مردم مطابق درآمدشان قرار نگرفته، بنزین گران نشود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، تنها وسیله جا به جایی مردم در این شرایط به خصوص برای کارشان ماشین‌های بنزین‌سوز است و شایسته نیست قیمت بنزین افزایش پیدا کند.

این نماینده در خصوص افزایش قیمت گاز نیز گفت: در لایحه بودجه موردی مطرح نشده که گاز گران شود؛ضمن اینکه نکته اصلی این است که ابتدا درآمد مردم واقعی شود، بعد از واقعی شدن در خصوص سایر موارد صحبت کنیم.

باید با برنامه ماشین برقی وارد کشور کنیم

این نماینده در مورد واردات ماشین برقی تصریح کرد: وقتی ماشین برقی وارد می‎شود، باید اول بررسی شود که قوای محرکه و باطری آن را از کجا تامین خواهیم کرد؟ از ابتدا باید به تولید باطری بپردازیم تا آن باطری مقرون به صرفه باشد و قیمت خودرو رو خیلی افزایش ندهیم.

به گفته عباسی، یک سری مشاغل وابسته به اجزای ماشین بنزینی و گازی در جامعه به زودی حذف می شود؛ در این مورد نیز باید فکری داشته باشیم.

وی در ادامه مطرح کرد: از سوی دیگر باید مقدار برق مصرفی این خودروها را باید در نظر بگیریم. دنیا به سمت استفاده از خودروهای برقی می ‌رود. کشورهایی که توسعه یافته هستند، حتی قطارها را هم برقی می‌کنند. پس مطمئنا این امکان سنجی‌ها انجام شده و نرخ بازگشت سرمایه برای این کارها محاسبه شده و وجود دارد.

عباسی تصریح کرد: ما هم باید از آفتاب تابانی که داریم، استفاده کرده و گازمان را در خانه‌ها نسوزانیم و انرژی خورشیدی را استفاده بکنیم. بهتر است ما گازمان را اگر قرار است سوخته شود در نیروگاه‌های گازی یا سیکل ترکیبی بسوزانیم.

وی گفت: برق را در اختیار مردم بگذاریم که از آن برق برای شارژ خودرو و کارهای دیگر استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha