۰ نفر

مادران بخوانند؛ شرایط پرداخت حقوق بعد از مرخصی زایمان اعلام شد

۲۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۳
کد خبر: 813916
مادران بخوانند؛ شرایط پرداخت حقوق بعد از مرخصی زایمان اعلام شد

کارشناس حقوق نکاتی درباره شرایط پرداخت حقوق مرخصی بعد از زایمان تشریح کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، سمانه کافتری، کارشناس حقوق، نکاتی مربوط به مرخصی بعد از زایمان ارائه داد و گفت: مرخصی زایمان در قانون کار مصوبه سال ۱۳۶۹ سه ماه بوده است. بعدها با تغییر قوانین، مرخصی در سال ۱۳۹۲ افزایش پیدا کرد و دولت حمایت‌های ویژه‌ای را از مادران شاغل در پیش گرفت تا مادران بتوانند در کنار وظایف خانه، به شغل خود نیز بپردازند. لذا با اصلاح قانون سال ۱۳۹۲، مرخصی زایمان از ۳ ماه به ۹ ماه افزایش یافت. البته ۹ ماه تنها مربوط به زایمان تک قلو بوده و زایمان دوقلو و بیشتر، تا ۱۲ ماه نیز حق مرخصی دارد.

وی افزود: مرخصی زایمان عمدتاً برای بعد زایمان استفاده می‌شود، اما در مواردی که خانم باردار مشکلات خاصی داشته باشد، فرد می‌تواند در اواخر دوران بارداری خود از این مرخصی استفاده کند. البته استفاده از این مرخصی حداکثر تا ۶ ماه قبل از زایمان میسر است. در واقع حداقل سه ماه از مرخصی باید برای بعد از زایمان باشد. البته در این حوزه استفاده از مرخصی استعلاجی برای قبل زایمان نیز می‌تواند صورت بگیرد.

کافتری اظهار کرد: تا قبل از مصوبه قانونی سال ۱۴۰۰، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف عملکردی متعارض داشتند. مرخصی زایمان بانوان باید همراه با پرداخت حقوق باشد. از آنجایی که این برای شرکت‌ها بار مالی زیادی داشت، بسیاری از آن‌ها عملاً شغل خانم را از او می‌گرفتند و امکان بازگشت به سر کار برای او میسر نبود. با اصلاحیه سال ۱۴۰۰، حقوق بانوان در زمان مرخصی زایمان، توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود و برای شرکت‌ها بار مالی ندارد.

وی اظهار کرد: اکنون تمام شرکت‌ها باید شرایط را برای مرخصی با حقوق برای بعد زایمان بانوان مهیا کنند، منتها لازم است که برای خانم قبل از اینکه مرخصی بگیرد در سال قبل حداقل ۶۰ روز بیمه پرداخت شده باشد. یعنی سابقه بیمه باید وجود داشته باشد تا سازمان تأمین اجتماعی حقوق او را پرداخت کند.

کافتری گفت: اگر کارفرما لیست بیمه را به سازمان تأمین اجتماعی ارائه ندهد، خانم‌ها نمی‌توانند از حق مرخصی زایمان با حقوق خود استفاده کنند. لذا بسیار مهم است که بانوان در جریان پرداخت بیمه توسط شرکتشان باشند. در چنین شرایطی که خانم متوجه می‌شود تا کنون بیمه برایش رد نشده است، تنها راهکار دادگاه است.

وی در ادامه گفت: تا قبل از اصلاحات قانون، مرخصی زایمان برای آقایان به مدت ۱۲ روز بود. اکنون کمتر و به سه روز کاهش یافته است. البته این مرخصی تنها برای آقایانی قابل استفاده است که همسرشان شاغل بوده و او نیز از مرخصی زایمان استفاده کند. یعنی آقایانی که همسرشان خانه‌دار است یا شاغل بوده اما مرخصی ندارد، نمی‌توانند از مرخصی زایمان استفاده کنند.

کافتری اظهار کرد: مبلغ حقوق مرخصی بعد از زایمان نیز دو سوم آخرین حقوق پرداختی است. سنوات و پاداش نیز به شخص تعلق خواهد گرفت و مرخصی زایمان مشکلی را از این بابت به وجود نخواهد آورد. نکته دیگر این است که مرخصی زایمان و بارداری بخشی از ایام کاری بانوان محسوب و سابقه برای آن‌ها لحاظ می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: مرخصی شیردهی به این شکل است که برای هر سه ساعت کار، نیم ساعت مرخصی در نظر گرفته می‌شود. در واقع تا دو سالگی فرزند که شیرخواره است، خانم می‌تواند از این مرخصی استفاده کند. عمدتاً افراد این نیم ساعت‌ها را جمع کرده و در آخر زمان کاری از آن‌ها استفاده می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    3 0
    طبق قانون جدید خانمها فقط از دو ماه قبل از تاریخ زایمان می توانند از مرخصی زایمان استفاده کنند.