۰ نفر

اقتصاد دیجیتال می‌تواند مانع بسیاری از فسادها و رانت‌ها شود/ صنعتIT می‌تواند به یک صنعت ارز آور برای کشور تبدیل شود

۲۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۳
کد خبر: 813775
اقتصاد دیجیتال می‌تواند مانع بسیاری از فسادها و رانت‌ها شود/ صنعتIT می‌تواند به یک صنعت ارز آور برای کشور تبدیل شود

کیان یزدیان عضو کمیسیون افتا نظام صنفی رایانه ای استان تهران با تاکید بر اهمیت اقتصاد دیجیتال در حوزه بازار ICT، گفت: بحث اقتصاد دیجیتال یک موضوع بسیار با اهمیت است و لازم است که محور اصلی فعالیت های سازمان باشد تا به تبع آن بازار کار شرکت های حوزه IT گسترش یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ عضو سازمان نصر تهران با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال کمک بسیار بزرگی به حوزه اقتصادی و فناوری کشور می کند، خاطرنشان کرد: براین اساس اقتصاد دیجیتال کمک می کند تعاملات بین المللی راحت تر انجام شود. همچنین به حوزه اقتصاد در داخل کشور نیز کمک شایانی می کند و علاوه بر سرعت بخشیدن به مسیر پیشرفت اقتصادی، دقت در مسائل اقتصادی را نیز افزایش می دهد.

اقتصاد دیجیتال می تواند مانع بسیاری از فسادها و رانت ها شود

یزدیان ادامه داد: همچنین اقتصاد دیجیتال می تواند مانع بسیاری از فسادها و رانت ها شود، بر این اساس این حوزه از اهمیت بسیار بالایی برای ما برخوردار است و می کوشیم با اتخاذ برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های صحیح مبحث اقتصاد دیجیتال را در کشور نهادینه کنیم. البته برای این کار لازم است قوانین مربوط به اقتصاد دیجیتال، صحیح نوشته شود و در ادامه به درستی از آن حمایت شده و به درستی نیز اجرا شود.

عضو کمیسیون افتا نظام صنفی رایانه ای با تاکید بر اینکه لازم است کسانی که به عنوان هیات مدیره در این نظام صنفی رایانه ای فعالیت می کنند در مبحث اقتصاد دیجیتال بسیار خوب کار کنند، اظهار کرد: لازم است که نظام صنفی در تعامل درست در حوزه اقتصاد دیجیتال کار کرده و فعالیت های پیوسته و گسترده ای در این زمینه در کمیسیون های نظام صنفی انجام دهند.

بزرگترین کار نظام صنفی رایانه ای می تواند کمک به دولت در تصمیم سازی باشد

یزدیان افزود: بزرگترین کاری که بخش خصوصی از جمله نظام صنفی رایانه ای می تواند در کشور انجام دهد کمک به تصمیم سازان است، یعنی باید بتواند در تصمیمات بسیار مهم دولت کمک و مشارکت داشته باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بزرگترین خطری که اقتصاد دیجیتال و تمام صنف IT را تهدید می کند، دور شدن بخش خصوصی از بخش دولتی است، تصریح کرد: اگر بخش خصوصی نتواند به جایگاه خودش برگردد و نظام صنفی در نقطه درست خودش قرار نگیرد و نتواند فعالیت های خود را براساس آنچه در اساسنامه آمده است دنبال کند، کشور بزرگترین ضربه را  خواهد خورد.

صنعتIT  می تواند به یک صنعت ارز آور برای کشور تبدیل شود

یزدیان با بیان اینکه صنعت IT می تواند به یک صنعت ارز آور برای کشور تبدیل شود، گفت: در شرایطی که کشور ما با تحریم هایی مواجه است، صنعت IT می تواند با صادرات محصولات و خدمات خود ارزآوری خیلی خوبی برای کشور داشته باشد. از آنجا که دانش مربوط به این موضوع هم در کشور وجود دارد اگر بتوانیم در حوزه های داخلی و بین المللی صنعت IT را توسعه دهیم اشتغالزایی بوجود خواهد آمد و به تبع آن مهاجرت نیز کم خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از نخبه های کشور در حوزه ICT به دلیل اینکه امیدی برای ماندن ندارند به فکر مهاجرت هستند، در این زمینه افرادی که تخصص های خاص در صنعت فناوری اطلاعات دارند، وقتی حقوقی را که می توانند با مهاجرت به خارج از کشور بدست آورند با حقوق داخل کشور مقایسه می کنند به نوعی دچار حالت سرخوردگی شده و تصمیم به مهاجرت می گیرند.

نیروی انسانی متخصص در صنعت IT رها شده اند

یزدیان با بیان اینکه سرعت تغییر تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات خیلی زیاد است و دنیا روز به روز در حال پیشرفت است، گفت: در این زمینه مبحث هوش مصنوعی حرف اصلی را در دنیا می زند. همچنین  بحث های کسب و کار هوشمند و بطور کلی  هوشمند سازی در همه زمینه ها یکی از مسائل جدی است که دنیا دارد با جدیت دنبال می کند و ما در این حوزه ها هنوز بسیار عقب هستیم.

وی افزود: البته استعداد و توانمندی های این حوزه  در بچه های ایرانی وجود دارد ولی به اینها خیلی توجهی نمی شود، در واقع می توان گفت نیروی انسانی ما در این حوزه رها شده است. دانشگاه های  ما هیچ ارتباط ملموسی با صنعت ندارند. سر فصل های درسی ای که در دانشگاه ها تدریس می شود باید به روز آوری شود و این یکی از مسائل جدی است که ما باید از پایه آن را درست کنیم. در این زمینه مراکز رشد، مراکز تحقیقاتی و مراکز تحقیق و توسعه مراکزی هستند  که خیلی فعال نیستند، خیلی از این مراکز عملا یا تعطیل اند یا انگیزه و درآمدی ندارند تا کارهای پژوهشی انجام دهند.

 یزدیان با اشاره به یکی از مشکلاتی که در ارتباط با نیروی انسانی ماهر در صنعت IT وجود دارد، اظهار کرد: وقتی شرکت ها نیروی انسانی با سطح متوسط استخدام می کنند دوره های آموزشی برای او برگزار می کنند و با صرف هزینه، زمان و تجربه یک نیروی ماهر می سازند اما این نیروها متاسفانه بعد از اولین پیشنهاد کاری که از خارج از کشور داشته باشند شرکت را بدون هیچگونه حس تعهد رها می کنند. در این زمینه برای نگهداشت نیروی انسانی حتی گرفتن ضمانتنامه های مالی نیزکارامد نیست چرا که وقتی روح یک نیرو انسانی با شما نباشد جسمش خیلی به درد شما نخواهد خورد.

نظام صنفی رایانه ای باید برای حوزه IT برنامه های عملی و استراتژیک تدوین کند

یزدیان با بیان اینکه متاسفانه نظام صنفی رایانه ای کشور برای این موارد هیچ برنامه ای ندارد، خاطر نشان کرد: به عقیده بنده نظام صنفی در حوزه های استراتژیک هیچ برنامه ای حداقل در سه سال گذشته نداشته است. البته کمیسیون منابع انسانی نظام صنفی رایانه ای یک سری کارهایی انجام می دهد ولی به هیچ نتیجه عملی ملموسی نرسیده است. بنابراین لازم است در نظام صنفی رایانه ای برای این حوزه برنامه های عملی اجرا و پیاده سازی کرد. برنامه هایی که جنبه استراتژیک و عملی داشته باشد. همچنین لازم است در این زمینه ما به امکان انجام مسائل نیز فکر کنیم .

یزدیان با تاکید بر این موضوع که اگر بازار کار مناسب در حوزه IT در کشور فراهم شود، نخبه های این حوزه به فکر مهاجرت نخواهند افتاد، اظهار کرد: اگر بازار کار مناسب در داخل و  شرایط حضور ما در بازارهای بین المللی هم به یک شکلی تامین شود و دانش و تکنولوژی ایرانی بتواند دور از مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در بازارهای بین المللی جای خودش را پیدا کند چرا باید نیروهای  ما مهاجرت کنند؟ اگر درآمد خوب در کشور وجود داشته باشد انگیزه بوجود بیاید و جوانان بتوانند برای خودشان در این کشور آینده ای متصور شوند نزخ مهاجرت بسیار پایین خواهد آمد.اما متاسفانه در حال حاضر شرایط اقتصادی به قدری نامطلوب است که شرکت ها فقط به این فکر می کنند که چگونه غرق نشوند و فقط بتوانند به هر نحوی به حیاتشان ادامه دهند.

صنعت IT می تواند جایگزین خوبی برای نفت در درآمد زایی کشور باشد

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم حوزه IT در اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دیگر نفت را نمی توان یکی از پایه های اصلی اقتصاد به حساب آورد چرا که کم کم موضوع نفت دارد رنگ خود را در دنیا از دست می دهد و کشورها به سرعت به سمت انرژی های تجدید پذیر حرکت می کنند. بر این اساس به نظر می رسد ایران دیگر در دراز مدت نتواند بازار خیلی زیادی در این زمینه داشته باشد. به عقیده بنده 20 سال دیگر کسی نفت را خریداری نخواهد کرد چرا که دنیا عوض شده و تبع آن مدل انرژی تغییر کرده و بحث انرژی های تجدید پذیر و انرژی های پاک مطرح است. بنابراین به اعتقاد من ایران نباید به موضوع نفت به عنوان محور صادراتی خود حساب کند.

یزدیان افزود: لازم است در این زمینه یک جایگزینی صورت بگیرد و با توجه به اینکه این صنعت به شدت در حال رشد در دنیاست، می تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد، بنابراین باید کشور به این صنعت توجه کرده و از آن حمایت کند. خیلی از کشورها  دنیا از سالهای گذشته به صنعت فناوری ورود کرده و از آن کسب درآمد کرده اند، برای مثال کشورهای هند، فنلاند، ایرلند و نیوزلند کشورهایی هستند  که از این حوزه درآمدزایی دارند.

یزدیان با بیان اینکه امروز دنیا به سمت صنعت و کسب و کارهای حوزه IT پیش می رود، گفت: کشور ایران یک زمانی در دنیا در زمینه تولید پسته حرف اول را می زد اما در حال حاضر در رتبه پنجم قرار دارد در زمینه فرش دستبافت هم وضعیت به همین منوال است. در حال حاضر دنیا تغییر کرده و لازم است ما نیز سیاست های درآمدزایی ملی و بین المللی خود را تغییر دهیم.

 وی با تاکید بر اینکه ذائقه جهانی تغییر کرده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر آی تی همه ابعاد زندگی افراد جامعه را تحت تاثیر قرار داده است و وابستگی به تکنولوژی به شدت افزایش پیدا کرده است. لازم است که در این زمینه فکری شود تا بتوانیم از این صنعت به خوبی درآمد زایی کنیم.

یزدیان با بیان اینکه در حال حاضر یکی از بحث های بسیار مهم در دنیا بحث های مربوط به هوش مصنوعی است، گفت: در زمینه هوش مصنوعی لازم است قوانینی نوشته شود، چرا که ممکن است این موضوع بتواند مساله ساز شود. سواد رسانه ای در این زمینه بسیار مهم است که کار بسیار سختی نیز هست. در بعضی موقعیت ها خود هوش مصنوعی هم نمی تواند تشخیص دهد چیزی که نشان می دهید واقعی است یا جعلی؟ اینها موضوعاتی هستند مه ما باید برای آنها برنامه داشته و به آنها فکر کنیم تا از دنیا عقب نیفتیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید مسائل سیاسی روی مسائل اقتصادی اثر بگذارد، اظهار کرد: ترجیح من به عنوان یک متخصص این است که مسائل اقتصادی درگیر مسائل سیاسی نباشد یعنی مسائل سیاسی بر مسائل تکنولوژی اثر نگذارد. 

لزوم تعامل جدی بخش خصوصی با حاکمیت

یزدیان در خصوص لزوم تعامل جدی بخش خصوصی با حاکمیت، خاطر نشان کرد: در حال حاضر خیلی تعامل جدی در این زمینه وجود ندارد و بیشتر تمرکز بر ساده کردن قوانین برای رونق کسب و کار است. معمولا صنف در مسائل امنیتی و اجتماعی بطور جدی پای کار نبوده است و تعاملات درستی صورت نگرفته است.

تقویت حوزه آی تی می تواند وابستگی اقتصاد به نفت را کاهش دهد

یزدیان با بیان اینکه در حال حاضر نگاه دولت این است که  وابستگی به نفت را تا حد امکان کاهش دهد، گفت: متاسفانه دولت به جای اینکه در این راستا به حوزه هایی مانند آی تی تمرکز کرده تا این حوزه بتواند برای کشور درآمد زایی کند و باعث رونق کسب و کار شود به سمت افزایش مالیات ها و عوارض پیش رفته است که نتیجه ای جز نارضایتی عمومی به دنبال ندارد. درصورتی که مسیر درست این موضوع تقویت حوزه آی تی در کشور است.لازم است دراین شرایط به سمت صنعتی حرکت کنیم که کاملا بی حاشیه، قابل عرضه شدن و قابل ارزآوری باشد.

یزدیان با بیان اینکه یک مشکل اساسی اقتصاد ما این است که اقتصاد در کشور ما دولتی است، خاطر نشان کرد: در واقع می توان گفت اقتصاد در کشور ما به شکل باور نکردنی دولتی است به صورتی که هر اقدام یا هر تکانه ای در دولت روی اقتصاد کل کشور اثر می گذارد این در حالی است که در دنیا دولت ها سعی می کنند کم کم از اقتصاد فاصله گرفته و اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کنند تا بخش خصوصی اقتصاد را اداره کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما به قدری نقش و دست دولت در اقتصاد گسترده است که اجازه نمی دهد اقتصاد کشور خودش را پیدا کرده یا بخش خصوصی وارد این ماجرا شود و بخشی از اقتصاد کشور را اداره کند.

یزدیان در ادامه با تشریح فعالیت حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات، گفت: افتا یک موضوع مهم در کشور است. ما در کشور نهادهای امنیتی مختلفی داریم که در فضای اینترنت فعال هستند مانند پلیس سایبری، فتا، مرکز راهبردی افتا و قرارگاه پدافند سایبری که هرکدام از این نهادها وظایفی دارند.

وی با اشاره به فضایی به نام دارک وب در اینترنت، خاطر نشان کرد: در دارک وب یا فضای تاریک اینترنت هزاران فعالیت غیر قانونی مانند خرید و فروش مواد مخدر و اسلحه  اتفاق می افتد. در تمام دنیا برنامه هایی برای مبارزه با دارک  وب وجود دارد و دولت ها با این موضوع مبارزه می کنند. چرا که مبارزه با این محتواهای نامناسب در اینترنت برای سلامت جامعه و حفظ آرامش جامعه لازم است. به عقیده بنده تا اینجا و در این موارد فیلترینگ ضروری و لازم است اما یک مسدود سازی هایی در کشور در فضای اینترنت اتفاق افتاده است و یک پلتفرم هایی بصورت کامل فیلتر شده اند و در واقع یک فیلترینگ سنگین در کشور رخ داده است که آسیب اول این فیلترینگ به بخشی از کسب و کارهای مردم بود که در فضای مجازی برای خود ایجاد کرده بودند.

وی با بیان اینکه پس از فیلترینگ گسترده پلتفرم های ارتباطی در کشور جایگزین های مناسبی برای مردم ارائه نشد، اظهار کرد: جایگزین هایی که برای پیام رسان های خارجی در کشور به مردم معرفی شد در درجه اول کیفیت و توانمندی های لازم را نداشت. در درجه دوم مردم خیلی اعتمادی به این پلتفرم های جایگزین ایرانی ندارند. مردم به سختی اعتماد می کنند .

یزدیان با بیان اینکه دلیل وجود باگ در پیام رسان های داخلی به عقیده بنده این است که کارشناسان این حوزه فقط می خواستند به سرعت یک جایگزین برای پیام رسان های خارجی ایجاد کنند، خاطر نشان کرد: کارشناسان در این زمینه به موراد دیگر از جمله کیفیت این پیام رسان ها دقت نکرده اند. در حالی که این توانمندی و تخصص در کشور وجود دارد که بتوان یک پیام رسان با کیفیت ارائه کرد که مردم هم بتوانند از آن استفاده کرده و به آن اعتماد کنند.

یزدیان در ادامه با اشاره به یکی از وظایف امنیتی کمیسیون افتا در نظام صنفی رایانه ای ، خاطر نشان کرد: در سطوح مختلف حاکمیت کشور مانند نهادها، بخش های نظامی و بخش های حساس و امنیتی برای نصب سیستم ها و نرم افزار های کامپیوتری و خرید آنها از شرکت ها قوانینی وجود دارد که بر اساس آن لازم است این موارد از نظر امنیتی کاملا مطمئن باشد. چرا که در این سیستم ها ممکن است هک، اتفاق بیفتد و به تبع آن اطلاعات محرمانه کشور به سرقت رفته  و به خارج از کشور منتقل شود لذا لازم است که از لحاظ امنیتی کاملا امنیت این نهادها تامین شود که این موضوع وظیفه مرکز مدیریت راهبردی افتا است. یعنی در واقع وظیفه این مرکز این است که زیرساخت های کشور را امن سازی کند.همچنین با تست نرم افزارها امنیت آنها را بسنجد تا به راحتی قابل هک کردن، سرقت اطلاعات و دستکاری نباشد.

وی افزود: مساله ای ای که اینجا بوجود می آید این است که شرکت هایی که این نرم افزرا ها را تولید می کنند همگی متعلق به بخش خصوصی هستند. این شرکت ها سال های متمادی نرم افزار ها و سخت افزار ها را تولید کرده به دولت فروخته اند و دارند از خدمات خود پشتیبانی می کنند و قراردادهای مختلف با دولت دارند ولی در حال حاضر به دلیل تغییر شرایط مجبور شده اند به آزمایشگاه هایی مراجعه کنند تا تست امنیت از محصولاتشان گرفته شود و به افتا اعلام شود که امنیت محصول این شرکت مورد تایید است و می توانید گواهی نامه صادر کرده و به این شرکت اجازه ادامه فعالیت در دولت دهید. در برخی موارد نیز مشکلاتی وجود دارد و ممکن است سیستم های شرکت ها از لحاظ امنیتی ضعف هایی داشته باشد و دارای آسیب پذیری هایی باشد و باید شرکت ها این موارد ا رفع کنند و برای رفع این موارد با مشکل نیروی انسانی، دانش و امن سازی مواجه هستند چون تا به امروز بر روی این مساله فکر نکرده اند.

یزدیان با بیان اینکه مجموعه این اتفاقات باعث بروز یک تعارض خیلی سخت شده است، گفت: در این بین یک مثلث بوجود آمده است که در یک راس آن شرکت های عضو نظام صنفی، در راس دیگر آزمایشگاه ها و در راس دیگرهم نهادهای امنیتی قرار دارند. در این وضعیت نهادهای امنیتی می خواهند براساس تایید آزمایشگاه ها به شرکت ها گواهینامه بدهند و این موضوع به یک چالش جدی و اساسی برای شرکت ها تبدیل شده است.

وی افزود: البته وقتی از دید حاکمیت هم به موضوع نگاه می کنی می بینی که این قضیه واقعا قابل گذشت نیست یعنی حاکمیت نمی تواند اجازه دهد یک نرم افزار بدون گرفتن گواهینامه تایید در حالی که مسائل امنیتی آن درست نیست، هزار حفره امنیتی دارد و دارای آسیب پذیری های خاص خودش است در دستگاه دولتی کار کند.چرا که ممکن است از طریق این نرم افزار یک نفوذ سایبری صورت گرفته و که دارای تبعات خاص خودش است. باید راهکاری توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای مطرح شود که هم دغدغه های حاکمیت مرتفع شود، هم شرکت ها در راهروهای تو در تو اخذ مجوز و تاییدیه ها زمان و سرمایه شان از دست نرود و هم ازمایشگاه ها با فرایندی شفاف در اتاق های شیشه ای ارزیابی های لازم را انجام بدهند.

یزدیان با بیان اینکه در این بین آزمایشگاه ها هم تحت فشار شرکت ها و هم تحت فشار نهادهای حاکمیتی هستند، خاطر نشان کرد: از یک طرف بخش خصوصی نرم افزارهای خود را برای تست به آزمایشگاه ها می آورد و انتظار تایید سریع دارد و از طرفی دیگر نهادهای حاکمیتی هستند که آزمایشگاه ها با دستورالعمل های آنها تست ها را انجام می دهد  که طبیعتا انتظار دارند تست ها دقیق و عمیق باشد.

وی تاکید کرد: البته فعالیت های آزمایشگاه ها داری یک  اصل اساسی است و آن این است که لازم است فعالیت ها کاملا بی طرفانه و غیر مغرضانه باشد و حد وسط و انصاف را در پیش بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha