۰ نفر

گفتگوی اقتصادآنلاین با سخنگوی کمیسیون امنیت ملی؛

رفع تحریم ها، مطالبه جدی ایران از غرب/ تا تحریم ها برداشته نشود، انتظار توافق دوباره راه به جایی نمی برد

۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۰
کد خبر: 813608
رفع تحریم ها، مطالبه جدی ایران از غرب/ تا تحریم ها برداشته نشود، انتظار توافق دوباره راه به جایی نمی برد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: تا زمانی که در طرف ایرانی اعتمادی مبنی بر اینکه طرف مقابل به تعهدات خود پایبند است، ایجاد نشود انتظار رسیدن به یک توافق جدیدتر به جایی نمی‎رسد.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی‌راد: شروع جنگ غزه، مذاکرات احیای برجام را به حاشیه رانده است؛ با این حال در هفته‌های گذشته، برخی مقامات آمریکایی از مرگ برجام سخن گفته‌اند. برای بررسی شرایط جدید و بررسی آخرین وضعیت پرونده برجام، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: برجام، وجوه مختلفی داشت و مطالبه اصلی ایران در این توافق، رفع تحریم‌ها بود؛ هر چند تحریم‌ها در حوزه بین‌المللی کاهش پیدا کرده و ما در تعامل تجاری و تسلیحاتی و همین طور فناوری‌های تسلیحاتی منعی به لحاظ بین‌المللی نداریم؛ ولی از نظر دستاوردهای اقتصادی که یکی از چالش‌های اصلی کشور محسوب می شود، متاسفانه برجام نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

وی افزود: این شرایط ناشی از آن است که طرف مقابل، تعهداتی که برای رفع تحریم‌ها داشت را انجام نداد؛ ضمن اینکه ایران طرفی در این قرارداد است که تعهدات خود را در برجام انجام داده و الان مطالبات اساسی ما این است که طرف مقابل باید تعهداتش را انجام دهد و هنوز این مطالبه ایران پابرجا است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: در واقع کم توجهی طرف غربی به احیای برجام به صورت سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ برمی‌گردد؛ به اینکه آنها حاضر نیستند تعهداتشان را انجام دهند. ولی جمهوری اسلامی به صورت جد پیگیر رفع تحریم‌ها است، در حالی که روندهای دیگری را در سیاست خارجی برای رفع نیازهای دنبال کرده است، برای مثال عضویت ایران در سازمان شانگهای، توسعه روابط با حوزه اوراسیا، کشورهای آسیایی و همسایگان؛ اما رفع تحریم یک مطالبه اساسی است.

وی افزود: از جهت حقوق انسانی و حقوق اقتصادی مردم ایران باید رفع تحریم‌ها صورت گیرد. به هر حال مدتی است که از برجام ۲ صحبت می‎شود، اما سوال این است که آیا طرف مقابل به تعهدات خود در برجام عمل کرده است که بخواهیم از مذاکره جدیدی صحبت کنیم؟

عمویی ادامه داد: تا زمانی که در طرف ایرانی اعتمادی مبنی بر اینکه طرف مقابل به تعهدات خود پایبند است، ایجاد نشود انتظار رسیدن به یک توافق جدیدتر به جایی نمی‎رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha