۰ نفر

کاهش شدید پیش‌بینی قیمت نفت برنت برای سال آینده / چرا کاهش قیمت تمامی ندارد و چه آینده‌ای در انتظار است؟

۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۱
کد خبر: 813521
کاهش شدید پیش‌بینی قیمت نفت برنت برای سال آینده / چرا کاهش قیمت تمامی ندارد و چه آینده‌ای در انتظار است؟

قیمت نفت برای هفتمین هفته متوالی به روند کاهشی خود ادامه داد و WTI و برنت هر دو بیش از ۴ درصد کاهش یافتند به طوری که نفت خام آمریکا قیمت زیر ۷۰ دلار را تجربه کرد. در همین راستا اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در چشم انداز کوتاه مدت انرژی ماهانه خود (STEO) که روز سه شنبه منتشر شد، اعلام کرد که قیمت نفت خام برنت در سال آینده به طور متوسط ۸۳ دلار در هر بشکه خواهد بود. کاهش شدید تقاضا همراه با افزایش عرضه نفت آمریکا و اعضای غیراوپک، توجه و مدیریت ویژه اوپک برای مدیریت بازار در آینده را می‌طلبد.

اقتصادآنلاین - آرش نصیری؛ در گزارش ماهانه ((STEO ماه گذشته، اداره اطلاعات انرژی ایاالات متحده موسوم به EIA معیار نفت خام برنت در سال 2024 را 93 دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده بود. برای نیمه اول سال آینده، EIA میانگین قیمت نفت برنت را 84 دلار در هر بشکه می‌داند.

در حالی که این کاهش نسبت به پیش‌بینی نفت خامی است که ماه گذشته منتشر کرد، قیمت پیش‌بینی شده همچنان از میانگین ۷۸ دلار در هر بشکه در دسامبر بیشتر است. EIA این کاهش را به «نگرانی های مداوم در مورد رشد تقاضای جهانی نفت» نسبت داد.

EIA اضافه کرد که رشد عرضه جهانی نفت خام در سال جاری به دلیل کاهش تولید داوطلبانه اوپک محدود شده است. EIA گفت: «ما تخمین می‌زنیم کشورهای عضو توافق اوپک پلاس تولید نفت خام خود را 1.4 میلیون بشکه در روز در سال 2023 کاهش داده‌اند.» EIA تخمین می‌زند که تولید نفت خام اوپک پلاس در سال آینده 600 هزار بشکه دیگر در روز کاهش خواهد یافت.

EIA همچنین گفت که صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی ایالات متحده در سال آینده به بالاترین حد خود یعنی نزدیک به 2.0 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این افزایش نسبت به 1.8 میلیون بشکه در روز در سال 2023 و افزایش بزرگی نسبت به صادرات 1.2 میلیون بشکه در روز در سال 2022 است. در این گزارش آمده است که این رشد «در درجه اول ناشی از افزایش تولید نفت خام و مایعات گاز هیدروکربنی ایالات متحده است.»

EIA همچنین پیش‌بینی خود از قیمت گاز هنری هاب را به 2.79 دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا در زمستان امسال کاهش داد - که 60 سنت کمتر از STEO نوامبر است زیرا شروع گرمتر زمستان امسال تقاضا را کاهش می‌دهد.

قیمت نفت در این هفته به روند کاهشی خود ادامه داد و WTI و برنت هر دو بیش از 4 درصد کاهش یافتند.

ترکیب نفت خام آمریکای شمالی موسوم به وست تگزاس اینترمدیت یا WTI، دوباره به زیر 70 دلار در هر بشکه در روز سه‌شنبه سقوط کرد که نسبت به سپتامبر که قیمت در حدود 90 دلار آمریکا بود، کاهش شدیدی را نشان می‌دهد.

این سقوط شاهد کاهش تدریجی - و اغلب پر از دست‌انداز - قیمت‌های نفت بوده است، چیزی که تقریباً خداحافظی با پیش‌بینی‌های صعودی متعدد در ماه سپتامبر که بازگشت 100 دلاری نفت آمریکا را قبل از پایان سال پیش‌بینی می‌کرد، نشان می‌دهد. روز سه شنبه، قرارداد نفت خام ژانویه با 2.71 دلار کاهش به 68.61 دلار در هر بشکه رسید.

روری جانستون، محقق انرژی خاطرنشان کرد: هفته گذشته شاهد هفتمین کاهش هفتگی متوالی قیمت نفت خام بودیم که طولانی‌ترین روند متوالی از دست دادن هفتگی از پایان سال 2018 بود.

جانستون گفت: «ما از اواخر سپتامبر در این محیط بسیار رو به زوال و به نوعی ضعیف بوده‌ایم و این وضعیت همچنان بدتر می‌شود.

«بازار به وضوح از تعمیق یا بدتر شدن شرایط مازاد عرضه خبر می‌دهد.»

رکورد بالای تولید نفت ایالات متحده

همانطور که جانستون و دیگران اشاره می‌کنند، درک چشم انداز کامل در مورد آنچه منجر به کاهش گسترده قیمت در پاییز امسال شد، مستلزم بررسی چندین عامل است.

از جمله این عوامل، چیزی است که وب سایت مستقر در ایالات متحده آکسیوس از آن به عنوان «رونق نفتی آرام در آمریکا» یاد می‌کند. ایالات متحده در میانه سالی است که رکورد تولید نفت را به ثبت می‌رساند و از سطوحی که قبل از همه گیری مشاهده شده بود، فراتر رفته است.

جرمی مک‌کریا، مدیر تحقیقات انرژی شرکت ریموند جیمز، گفت که این سطح اضافی عرضه شروع به ایجاد مشکل برای اوپک کرده است. بر اساس گزارش راپیدان که توسط باب مک‌نالی، مقام سابق کاخ سفید تأسیس شده است، عرضه نفت از ایالات متحده، برزیل و گویان بسیار سریع‌تر از آنچه که در ابتدا انتظار می‌رفت در حال افزایش است.

تحلیلگران گروه انرژی راپیدان می گویند که افزایش عرضه از سوی ایالات متحده و سایر تولیدکنندگان نفت غیراوپک پلاس می تواند گروه اوپک پلاس را مجبور کند تا پنج سال آینده به مدیریت دقیق عرضه خود به بازار ادامه دهد تا از سقوط قیمت نفت جلوگیری کند و آن را در محدوده 80 تا 100 دلار نگه دارد.

مک‌کریا گفت، برای دور اخیر گفت‌وگوها، به آسانی نمی‌توان همه را مانند گذشته مجاب کرد، این نشان می‌دهد که شاید اوپک از نظر میزان تمایل به کاهش با محدودیت‌هایی مواجه است.

او گفت: «اگر ایالات متحده به تولید بیشتر و بیشتر ادامه دهد، توانایی اوپک برای نشان دادن کاهش بیشتر ممکن است برای متعادل کردن بازار کافی نباشد.»

«این همان چیزی است که واقعاً در چند هفته اخیر بر قیمت نفت در اینجا فشار وارد کرده است.»

اوپک پلاس و رهبر آن، عربستان سعودی، با همان معضل قدیمی روبرو هستند - اینکه چگونه با افزایش تولید ایالات متحده مقابله کنند و مانع از شکست تلاش‌های ائتلاف برای افزایش قیمت‌ها شوند.

پل سانکی از شرکت سانکی ریسرچ پس از آخرین نشست اوپک پلاس به سی‌ان‌بی‌سی گفت: تولید بی‌سابقه نفت ایالات متحده یک «مشکل بزرگ» برای اوپک پلاس است.

راپیدان، همچنین در گزارش خود گفت که اوج تقاضا برای نفت در این دهه یک «سراب» است. به گفته تحلیلگران، عدم اوج‌گیری تقاضای نفت تا سال 2030، شگفتی بزرگ بعدی برای بازار نفت خواهد بود.

عوامل ژئوپلیتیک همچنان یک نگرانی است

اگرچه بانک جهانی هشدار داده است که جنگ اسرائیل و حماس می تواند قیمت نفت را تا 157 دلار آمریکا بالا ببرد، اما عکس این موضوع تاکنون رخ داده است.

جانستون گفت: «ریسک‌های فزاینده‌ای وجود داشته که معمولاً آنها را با محیطی با ریسک بالاتر و قیمت بالاتر مرتبط می‌دانید. فکر می‌کنم این واقعیت که ما در مواجهه با آن بر خلاف انتظار با کاهش  سریع قیمت‌ها مواجه بوده‌ایم، نگرانی اساسی را بسیار بیشتر می‌کند.»

در همین حال، گام‌های بعدی برای شرکت‌های نفتی در میان جهانی که در حال گذار انرژی است، در هوا معلق باقی می‌ماند و آن‌ها همچنان تحا تاثیر نوسانات قیمتی ناشی از تحولات ژئوپولتیکی محتاط باقی می‌مانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha