۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رویای بازگشت نفت ۱۰۰ دلاری/ آیا رییسی هم درآمد رویایی احمدی‌نژاد را تجربه خواهد کرد؟

۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۳
کد خبر: 811258
رویای بازگشت نفت ۱۰۰ دلاری/ آیا رییسی هم درآمد رویایی احمدی‌نژاد را تجربه خواهد کرد؟

پیش‌بینی ها در بازارهای جهانی رویای بازگشت نفت ۱۰۰ دلاری دوران محمود احمدی‌نژاد را این بار برای سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور اصولگرای ایران محتمل می‌کند؛ به خصوص اینکه گلدمن ساکس پیش‌بینی می کند قیمت نفت در سال جدید پس از تعهد داوطلبانه برخی از تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس برای کاهش تولید، تا سقف ۱۰۰ دلار افزایش یابد؛ هر چند کارتل نفت روز پنجشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد که به طور رسمی کاهش تولید را تایید نکرد و به همین دلیل برخی کارشناسان معتقدند در صورت عدم پایبندی کشورهای اوپک به کاهش بیشتر قیمت نفت و همچنین افزایش عرضه ایالات متحده و سایر کشورهای خارج از اوپک پلاس، نفت تا زیر ۶۰ دلار سقوط کند.

اقتصادآنلاین-آرش نصیری: اوپک با چالش‌های فزاینده‌ای در تلاش‌های خود برای افزایش قیمت نفت در بحبوحه تولید خارج از اتحادیه، به‌ویژه در ایالات متحده، مواجه است که این پرسش‌ها را در مورد اینکه این اتحاد تا چه زمانی می‌تواند کاهش عمیق تولید خود را حفظ کند، ایجاد کرده است؛ ضمن اینکه اوپک و متحدانش، اوپک پلاس، پس از به تعویق انداختن نشست پنج روزه در تلاش برای تقویت وحدت در داخل ائتلاف، نتوانستند به توافقی متفق درباره کاهش تولید دست یابند.

در عوض، هفت عضو کاهش داوطلبانه و یکجانبه ۲.۲ میلیون بشکه‌ای در روز را برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ اعلام کردند. جورج لیون، معاون ارشد ریستاد انرژی، نوشت: نتیجه یک «پیروزی تلخ» برای عربستان سعودی پادشاه اوپک است. 

لیون نوشت: ریاض اعضا را متقاعد کرد تا بخشی از بار برش تولید را با یکدیگر تقسیم کنند، اما شکست در حصول توافق رسمی «برای اتحاد و انسجام گروه خوب نیست و توانایی گروه را برای متعادل کردن بازار محدود می‌کند.» 

در عین حال، با کاهش بیش از ۱۴ درصدی قیمت نفت نسبت به بالاترین سطح ماه سپتامبر، معامله‌گران امیدوار بودند که اوپک تقویت شود. با این حال، تا کنون کاهش‌ها تاثیر مورد انتظار بر قیمت نفت را نداشته است.

نفت خام آمریکا روز پنجشنبه بیش از ۲ درصد کاهش یافت، در حالی که برنت ۰.۳ درصد کاهش یافت. معاملات آتی نفت روز جمعه بیش از ۲ درصد کاهش داشت. 

لیون روز پنجشنبه در یادداشتی نوشت، معامله‌گران از کوتاه‌مدت بودن این کاهش‌ها، یعنی فقط یک چهارم، ناامید شده‌اند و نگران هستند که اوپک پلاس نتواند اتحاد خودش را حفظ کند.

ناتاشا کانایوا، تحلیلگر جی پی مورگان، روز جمعه در یادداشتی نوشت: اوپک پلاس در حال حاضر با توجه به اندازه کاهش‌ها و تأثیر محدود آن‌ها بر قیمت‌ها، در حال تلاش برای هماهنگی کاهش عمده است. در پایان، عربستان سعودی ممکن است تنها یک گزینه داشته باشد - شروع جنگ عرضه با پر کردن بازار با نفت. پل سانکی، تحلیلگر ارشد بازار نفت و رئیس سانکی ریسرچ، پنجشنبه به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «آنها می توانند دو و نیم میلیون بشکه به بازار برای شش ماه اضافه کنند و  تعادل بازار را به هم بریزند.» 

جنگ عرضه آمریکا و عربستان: نفت ۶۰ دلاری یا ۱۰۰ دلاری؟

سعودی ها با دو مشکل روبرو هستند: نگرانی از کاهش تولید در اوپک پلاس و رکورد تولید خارج از این ائتلاف، به ویژه در ایالات متحده.

تولیدکنندگان نفت خارج از اوپک پلاس در حال پمپاژ نفت در سطوح بی سابقه هستند و اکنون تقاضای جهانی را تامین می کنند. 

اگر عربستان و روسیه در ماه آوریل ۱.۳ میلیون بشکه در روز به بازار بازگردانند، قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۴ به طور متوسط ۷۷ دلار در هر بشکه و در سال ۲۰۲۵ به ۵۷ دلار در هر بشکه خواهد رسید. که رشد تولید ایالات متحده را حدود ۱۷۰۰۰۰ بشکه در روز کاهش خواهد داد. در سال ۲۰۲۵، تولید مایعات ایالات متحده در مقایسه با افزایش ۷۴۰,۰۰۰ بشکه ای پایه جی پی مورگان ثابت خواهد ماند.

در حال حاضر، تمرکز بر این است که آیا اوپک پلاس واقعاً به کاهش وعده داده شده در روز پنجشنبه عمل خواهد کرد یا خیر. کاهش داوطلبانه ۲.۲ میلیون بشکه در روز از ائتلاف احزاب ذینفع تا حدی فریبنده است. به عنوان مثال، عربستان سعودی به سادگی کاهش ۱ میلیون بشکه‌ای موجود خود را حذف کرد، در حالی که روسیه محدودیت های صادراتی خود را - نه تولید - را ۲۰۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش داد و در مجموع به ۵۰۰۰۰۰ بشکه در روز رساند. در واقع، کاهش تولید جدید برای سه ماهه اول حدود ۷۰۰۰۰۰ بشکه در روز از عراق، امارات متحده عربی، کویت، قزاقستان، الجزایر و عمان خواهد بود. گلدمن ساکس، به نوبه خود، از تغییر پیش‌بینی قیمت نفت خود در تصمیم اوپک خودداری کرد، زیرا بانک سرمایه‌گذاری منتظر «روشن شدن تبعیت از کاهش وعده داده شده و داده‌های بیشتر در خصوص موجودی ذخایر نفت است.» گلدمن همچنان انتظار دارد که اوپک در سال ۲۰۲۴ برنت را در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه نگه دارد. 

اما دان استروون، تحلیلگر نوشت که رعایت کاهش‌های داوطلبانه یک «آزمون فشار» است که نشان می‌دهد نفت برنت سطح ۸۰ دلار را حفظ خواهد کرد یا خیر. کاهش رشد عرضه ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ یکی دیگر از فرضیات کلیدی است که از این سطح قیمت پشتیبانی می‌کند. به گفته گلدمن، خطر برای سطح ۸۰ دلار، افزایش  غافلگیرکننده مداوم ذخایر نفت خام، به ویژه در ایالات متحده است. ذخایر جهانی در ماه های اکتبر و نوامبر به طور متوسط ۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافت، در حالی که گلدمن کاهش ۷۰۰۰۰۰ بشکه در روز را پیش بینی کرده بود. و سپس مشکل وحدت اوپک – یا فقدان آن وجود دارد. استروون نوشت: «افزایش بیشتر ظرفیت مازاد و ماهیت داوطلبانه کاهش‌های امروزی به این معنی است که اجرای کاهش‌های بزرگ اضافی اوپک پلاس در پاسخ به هرگونه افت موجودی اضافی دشوار خواهد بود.» 

معاملات آتی شاخص جهانی نفت خام برنت روز جمعه با ۰.۲۵ درصد کاهش ۸۰.۶۶ دلار در هر بشکه معامله شد، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۰۴ درصد کاهش به ۷۵.۹۳ دلار در هر بشکه رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    یک از یک دیگر بده تر هستند چون ایرانی نبستند فقط به فکر خودشآن هست چه کار خوانان به ایران که بیکار وبدبخت
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    0 0
    به امید خدا که می آید زیر ۱۰دلار
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بشه صددلاریا دویست دلار فرقی به حال ملت نداره ووضغشون همینه
  • رضا IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    0 0
    با توجه به مالیات بر کربن انشالله تا بیست و سی نفت در کانال سی دلار است