x
۲۱ / آذر / ۱۴۰۲ ۱۲:۴۹

اسکلت فلزی ساختمان؛ مراحل اجرا و مصالح مورد نیاز

اسکلت فلزی ساختمان؛ مراحل اجرا و مصالح مورد نیاز

بدون شک مهم‌ترین بخش از هر ساختمانی اسکلت آن است. این بخش از ساختمان از زمان‌های قدیم که با چوب و الوار ساخته می‌شد تا به امروز که با بهره‌گیری از متدهای مهندسی پیچیده و مصالح خاص اجرا می‌شود، مورد توجه بوده و همواره سازندگان سعی در بهبود ویژگی‌های فنی اسکلت‌ها داشته‌اند.

کد خبر: ۸۱۳۳۴۰
هلوو

در این بین، یکی از مقاوم‌ترین و محبوب‌ترین انواع اسکلت ساختمانی که اجازه ساخت آسمان خراش‌های بلند را به بشر داد، اسکلت فلزی بود که همانطور که از نامش پیداست، با بهره‌گیری از مقاطع فولادی ساخته می‌شود.
اگر مشتاق به بررسی اطلاعات بیشتری در این باره هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی اسکلت فلزی ساختمان، مراحل اجرا و مصالح مورد نیاز بپردازیم.

اسکلت فلزی چیست؟

اگر در شهر چرخی بزنید، احتمالا یک اسکلت فلزی از یک ساختمان نیمه کاره را خواهید دید. اسکلت فلزی در واقع مجموعه‌ای از تیرها و ستون‌های فولادی است که با استفاده از متدهای خاص مهندسی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا بدنه اولیه یک ساختمان را تشکیل بدهند. برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد اسکلت فلزی عبارت‌اند از:

  • دوام
  • وزن کم
  • مقاومت بالا
  • شکل‌پذیری
  • خواص ارتجاعی
  • خواص یک‌نواخت
  • پیوستگی مصالح
  • سرعت اجرای بالا
  • هدر رفت پایین مصالح
  • امکان مقاوم‌سازی و توسعه

باید بدانید که خواص فنی اسکلت فلزی صرفا به نوع مهندسی ربط ندارد بلکه در این بین عامل اصلی این ویژگی‌ها خواص مکانیکی فولاد است. البته توجه به کیفیت فولاد به کار رفته نیز مهم است و توصیه می‌شود با بررسی قیمت تیرآهن ۲۰ و هر سایز دیگری از این محصول و سایر محصولات مانند میلگرد و ... بهترین محصول در دسترس را انتخاب کنید.

مراحل اجرای اسکلت فلزی

بر خلاف آن‌چیز که فکر می‌کنید، اجرای اسکلت فلزی کار خیلی سخت و پیچیده‌ای نیست و نیروی ماهر می‌تواند در مدت زمان کوتاه و با طی کردن مراحل مشخصی این اسکلت را بنا کند که مراحل این کار در ادامه بررسی شده است.

طراحی نقشه

اجرای اسکلت فلزی امری تخصصی است و پیچیگی‌های خاص خود را دارد و بدون بهره‌گیری از یک نقشه جامع و دقیق، ابدا نخواهید توانست تا همچین سازه‌ای را اجرا کنید. در نقشه اجرایی اسکلت‌های فلزی نیاز است تا ابعاد و نوع مقاطع فولادی به دقت مشخص شوند. همچنین با بهره‌گیری از یک نقشه دقیق و یا بررسی قیمت تیرآهن اصفهان امروز یا هر برند و محصول دیگری می‌توانید یک برآورد کلی نسبت به هزینه نهایی کار داشته باشید.

نصب صفحه ستون‌ها

اصلی‌ترین بخش اسکلت فلزی ستون‌های فولادی آن است که باید در زمین محکم شود. اگر دقت کرده باشید این ستون‌ها روی صفحاتی نصب شده و محکم می‌شوند که به این صفحه‌ها اصطلاحا صفحه ستون می‌گویند. این کار به صورت کلی به دو شکل انجام می‌شود.

در روش اول بیس پلیت در کارخانه و با استفاده از جوش نفوذی کامل به ستون متصل شده و سپس در محل پروژه به وسیله میلگردهای انتظار که از پیش در فونداسیون قرار داده شده، به پی متصل می‌شود.

در روش دوم بیس پلیت در محل پروژه روی فونداسیون نصب شده و پس از اتمام بتن‌ریزی فونداسیون، ستون‌ها به وسیله بولت‌هایی که از قبل کار گذاشته شده، به صفحه ستون متصل می‌شوند. این روش آسان‌تر و سریع‌تر است و از همین‌رو محبوبیت بیشتری دارد.

مراحل اجرای اسکلت فلزی

ساخت و نصب ستون‌ها

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در ساخت ستون‌ها در نظر گرفت، استفاده از فولاد مقاوم و با کیفیت است چراکه ستون‌ها بخش زیادی از نیروی وارده به ساختمان را دریافت و دفع می‌کنند. در این مرحله معمولا ستون‌های مربعی یا H شکل به کار گرفته می‌شوند اما امکان استفاده از ستون‌های دیگر نیز وجود دارد.

ستون‌ها بعد از ساخت بر روی صفات مخصوص خود قرار گرفته و با جوش و پیچ و مهره محکم می‌شوند. در این فرایند باید در نظر داشته باشید که ستون‌ها هیچ‌گونه انحرافی نداشته و زاویه آنها دقیقا مطابق نقشه باشد.

ساخت و نصب تیر

بعد از تیرها اصلی‌ترین بخش اسکلت فلزی تیرهای اصلی است. تیرها اغلب به شکل افقی و شیب‌دار نصب می‌شوند و وظیفه‌دار انتقال بارهای قائم به ستون‌های اصلی هستند. در این بین تیرهای اصلی یا شاه‌تیرها و تیرهای فرعی یا همان تیرچه‌ها وجود دارند که هر کدام باید در جای مناسب خود قرار بگیرند. شاه‌تیرها به ستون متصل شده و وظیفه انتقال بارهای افقی را دارند و تیرچه‌ها نیز به سقف وصل شده و وظیفه انتقال نیروی سقف به شاه‌تیرها را دارند.

ساخت راه پله

ساخت راه پله را هم می‌توان قبل از نصب تیرها و هم می‌توان بعد از نصب تیرها انجام داد و این امر بستگی به شرایط اسکلت دارد. ساخت راه پله باید کاملا مطابق با نقشه و الگوهای استاندارد باشد و در غیر این صورت خطر تخریب آن وجود دارد.

نصب بادبند یا مهاربند

مهاربند یک المان مقاومتی به شمار می‌رود که اجرای آن در ساختمان‌های اسکلت فلزی اجباری است. وظیفه این المان سازه‌ای، افزایش مقاومت ساختمان در برابر طوفان یا زلزله است. برای نصب بادبند باید جوشکاری انجام شود و با توجه به اهمیت این سازه، توصیه می‌شود که حتما جوشکاری و نصب مهاربند را به افراد باتجربه و متخصص بسپارید و از اینکه جوشکاری در شرایط مناسب دستگاه‌های با کیفیت و مناسب صورت می‌گیرد اطمینان یابید.

نکات مهم در اجرای اسکلت فلزی

تا به اینجا مراحل اجرا اسکلت فلزی به شکل کلی بررسی شدند. توجه داشته باشید که مراحل مذکور مراحل اصلی بودند و در این بین بسته به شرایط سازه امکان اضافه شدن یک‌سری مراحل جزئی‌تر نیز وجود دارد. در این بین برخی نکات نیز هستند که بهتر است درباره آنها اطلاعات داشته باشید. این نکات عبارت‌اند از:

  • بعد از اتمام کار یکبار تمامی اتصالات و جوش‌ها را چک کنید.
  • از کیفیت اتصالات مانند پیچ، مهره و واشرها اطمینان حاصل کنید.
  • مطمئن شوید که جوشکاری توسط نیروی متخصص صورت می‌گیرد
  • در صورت وجود فاصله بین تیرهای اصلی فرعی می‌توانید بتن‌ریزی کنید.
  • از اعمال تغییر در ابعاد ستون‌ها و ورق‌ها بدون جلب رضایت طراح اجتناب کنید.

اسکلت فلزی چیست

خرید مقاطع فولادی با کیفیت برای اجرای اسکلت بتنی

در سطرهای این نوشته بارها تکرار شد که برای اجرای اسکلت بتنی مهم‌ترین نکته بهره‌گیری از مقاطع فولادی با کیفیت و مناسب است. برای تهیه از چنین محصولاتی می‌توانید از خدمات فروش ویژه بازرگانی فولاد آیرومارت استفاده کنید. در آیرومارت محصولات از معتبرترین تولید کنندگان کشور به شکل بدون واسطه تامین شده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

در سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com می‌توانید قیمت تیرآهن ۱۴ اهواز و هر محصول دیگری را بررسی کرده و با دریافت مشاوره رایگان خرید، اقدام به تهیه محلول مد نظر خود کنید. همچنین می‌توانید از طریق شماره تلفن 02145306 با کارشناسان مجموعه تماس حاصل نمایید. 

کلام آخر

در ساخت یک ساختمان با هر کاربری و شرایطی، اولین موضوع قابل توجه انتخاب نوع اسکلت است. اسکلت فلزی یکی از اسکلت‌های کاربردی است که دارای مزایا و معایب خاص خود بوده و در مراحل مشخصی اجرا می‌شود. ما در این نوشته کوشیدیم تا درباره این نوع اسکلت و مراحل اجرای آن اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

برچسب ها:
اسکلت فلزی
ارسال نظرات
x