۳ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

بازار طلا و سکه راکد شد/ نوسان ۲ درصدی قیمت طلا، محتمل ترین گزینه برای بازار هفته جاری

۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵
کد خبر: 812693
بازار طلا و سکه راکد شد/ نوسان ۲ درصدی قیمت طلا، محتمل ترین گزینه برای بازار هفته جاری

نگاه قیمت طلا و سکه در بازار ایران به انس جهانی معطوف شده است هر چند نرخ ارز و تقاضا تغییری نداشته است؛ اما انس، طلا را گران و ارزان می‌کند. باتوجه به آرامش نسبی انس جهانی یک فعال بازار طلا احتمال تغییرات چشمگیر قیمت طلا و سکه در این هفته را رد کرد.

اقتصاد آنلاین - مهدی جهانشاهلوراد: در آخرین روز معاملات بازارهای جهانی، فاصله قیمت انس طلا با رکورد هفته گذشته بیشتر شد؛ انسی که به ۲۱۳۷ دلار رسیده بود، حتی روز جمعه به زیر ۲ هزار دلار هم رسید و در روز شنبه با نرخ ۲۰۰۶ دلار معامله شد. از سوی دیگر، صعود قیمت طلا در بازار جهانی در هفته‌های اخیر عامل اصلی تغییرات قیمتی بازار طلا و سکه داخلی شد؛ نوسانی که باعث نگرانی‌هایی هم شد و عده‌ای حتی سکه ۳۰ میلیونی را پیش‌بینی کردند اما با عقبگرد انس جهانی قیمت طلا نیز تعدیل شد.

ابراهیم محمدولی، فعال بازار طلا و عضو سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران درگفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین دو عامل را برای کاهش و افزایش قیمت انس جهانی موثر دانست و گفت: دلیل اولیه نوسان بازار جهانی می‌تواند به عرضه و تقاضای دولت‌ها بازگردد؛ اگر دولت‌ها اقدام به خرید طلا کنند، قیمت افزایشی می‌شود و در زمان فروش، طلا قیمت‌ها افت می‌کند.

هرچند به عقیده برخی کارشناسان حوزه طلا افزایش درگیری‌های میان حماس و اسرائیل نیز در صعود قیمت انس جهانی موثر بود اما محمدولی اظهار داشت: ممکن است اتفاقات سیاسی میان کشورها در قیمت انس موثر باشد؛ اما در هفته‌های اخیر رخداد خاصی نبوده است. البته نرخ بهره پولی آمریکا دلیل دومی است که برای نوسان انس جهانی می توان برشمرد.

این عضو سابق هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا و سکه داخلی نیز می‌گوید: بازار داخلی نشات گرفته از تغییرات انس جهانی است. هفته گذشته طلا تا ۱۰ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان نیز بالا رفت؛ اما مجددا به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ و حتی کمتر بازگشت البته این نوسانات در بازار طلا التهاب آور نبود درست است که قیمت‌ها تغییر داشت اما روند بازار آرام بود.

وضعیت تقاضا در بازار طلا چگونه است؟

محمدولی وضعیت تقاضا در بازار طلا را مناسب نمی‌داند و می‌گوید: داد و ستد مقداری کند شده است؛ ضمن اینکه وقتی این نوسان‌ها وجود دارد داد و ستد در بازار طلا کاهش می‌یابد. انتظار این بود تقاضا ایجاد شود که چرخ تولید کننده‌ها به چرخش در بیاید؛ اما بازار رونق نگرفته است.

وی درباره دلیل کاهش تقاضا نیز عنوان می‌کند: زمانی که قیمت طلا رو به کاهش باشد داد و ستد ایجاد نمی‌شود اما زمانی که قیمت‌ها صعودی باشد تقاضا بالاتر می‌رود.

حالا سوال اینجا است که آیا طلای هر گرم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازه کنونی ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟ این فعال بازار معتقد است انتظار کاهش قیمت‌ها و رسیدن طلا به ۲ میلیون تومان را نباید داشت وی می‌گوید: اگر کسی می خواهد در بازار طلا فعالیت کند باید به سرمایه‌گذاری بلند مدت فکر کند چه در بحث تولید چه در بحث خرید و فروش سرمایه‌گذاری کوتاه مدت افراد را دچار چالش و ضرر و زیاد می‌کند.

وی اضافه می‌کند: در کل دنیا نمی توانند این فلز را به قیمت ۱۰ سال پیش بیاورند، ببینید جمعیت دنیا چه شکلی افزایش پیدا می کند آیا طلا هم به همین نسبت افزایش قیمت دارد؟ افزایش قیمت طلا نسبت به جمعیت بسیار اندک است. استخراج طلا هزینه سنگین دارد و شاید روزی برسد که میزان طلای موجود جوابگوی جمعیت دنیا نباشد.

محمدولی ادامه شرایط فعلی و نوسان ۱ تا ۲ درصدی افزایشی و کاهشی قیمت طلا و سکه را محتمل‌ترین گزینه برای این هفته بازار عنوان می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    1 1
    خریدن طلا فقط ضرر به دنبال داره