۰ نفر

عسر و حرج چیست؟ و چگونه می‌شود آن را اثبات کرد؟

۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۳
کد خبر: 812669
عسر و حرج چیست؟ و چگونه می‌شود آن را اثبات کرد؟

عسر و حرج چیست؟ کلمات عسر و حرج در زبان فارسی به معنای قرار گرفتن در مشقت، سختی و تنگنا می باشد. به معنای دیگر یعنی اگر کار ها و امورات شخص در زندگی به صورت معمول ادامه پیدا نکند باعث ایجاد سختی خواهد شد. در دادگاه های خانواده از این کلمه استفاده زیادی می شود که از جمله آن در مورد طلاق زوجین می باشد. در صورت قرار گرفتن زن در سختی باید در دادگاه به اثبات برساند که وضعیت زندگیش به شدت دشوار می باشد و ادامه زندگی غیر ممکن می باشد. در این شرایط است که زن می تواند تقاضای خود را تقدیم دادگاه کند. در ادامه این مطلب که با کمک وکیل طلاق گروه حقوقی دادارمنش تهیه شده است، با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری پیرامون عسر و حرج به شما ارائه دهیم.

عسر و حرج و طلاق

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بر اساس قانون موجود در کشور حق طلاق با مرد می باشد و حتی در صورت اثبات نشدن مشکل، با پرداخت حقوق زن، می تواند از زن جدا شود. در مقابل اگر زن ها بخواهند از همسر خود جدا شوند باید دلایل محکم و محکمه پسندی داشته باشند تا بتوانند درخواست طلاق داشته باشد. از شرایط عسر و حرج می توان به مواردی که در ادامه بیان می شود اشاره کرد. اگر مرد به مدت ۶ یا ۹ ماه بدون هیچ دلیلی زندگی را ترک کند، اعتیاد شوهر به مواد مخدر و الکل بدون اینکه تلاشی در جهت ترک اعتیاد انجام داده باشد. اگر شوهر به مدت ۵ سال به حبس محکوم شود، همچنین در صورتی که شوهر به بیماری صعب العلاج مبتلا شده باشد. همچنین در صورتی که زن مورد ضرب و جرح توسط شوهر قرار بگیرد و فحاشی مستمر انجام شود نیز می تواند درخواست طلاق عسر و حرج نماید.

اثبات عسر و حرج

افرادی که دچار مشکلات عدیده ای در زندگی خود هستند باید در دادگاه ادله کاملا محکمه پسندی ارائه دهند تا بتوانند قاضی را متقاعد کند حکم طلاق را صادر کند. به عنوان مثال اگر عسر و حرج به دلیل اعتیاد همسر باشد باید سوابق مربوط به بستری شدن وی در کمپ های ترک اعتیاد را ارائه دهید. اگر عسر و حرج مربوط به بد رفتاری همسر و ضرب و شتم باشد باید از پزشکی قانونی گواهی لازم را در اختیار داشته باشید. در صورت اثبات این موضوع با سه شرط می توان زوج را وادار به طلاق نمود. شرط اول فعلیت عسر و حرج می باشد به نحوی که زندگی با مشقت و سختی زیادی همراه باشد. شرط دوم نوعیت و عرف عسر و حرج است و شرط سوم اثبات ارکان آن در دادگاه است.

طلاق در عقد

بر طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی اگر شرایط سختی در زندگی برای زن به وجود آید که ادامه زندگی را برای وی مشکل سازد می تواند با استناد و اثبات آن جدا شود. در صورت وجود ادله قانع کننده دادگاه نیز حکم را به طلاق می دهد و تفاوتی ندارد که عسر و حرج در چه زمانی اتفاق افتاده باشد. به نحوی که حتی اگر در دوران عقد نیز عسر و حرج حادث گردیده باشد و زن در تنگنا قرار گرفته باشد عرفا و قانونا ادامه زندگی جایز نیست. سوالی که برای برخی از افراد پیش می آید این است که آیا در طلاق عسر و حرج امکان رجوع وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در طلاق عسر و حرج امکان رجوع به هیچ وجه وجود ندارد و زوج نمی تواند به زندگی مشترک برگردد. همچنین اگر فردی ازدواج موقت داشته باشد در صورت اثبات عسر و حرج در دادگاه می تواند درخواست ابطال نکاح موقت را داشته باشد.

مدت زمان رسیدگی جهت طلاق

مدت زمان رسیدگی به درخواست طلاق بر اساس عسر و حرج به موارد متعددی بستگی دارد که در ادامه برخی از آنها را بیان می کنیم. اولین مورد شعبه رسیدگی کننده می باشد، برخی از شعب دارای مراجعات بسیار زیادی هستند و حجم کاری آنها بسیار بالا می باشد. بر طبق مورد گفته شده روند رسیدگی به پرونده ها در این شعبه ها بسیار طولانی می باشد و مدت زمان زیادی باید منتظر ماند. همچنین زوج می تواند با استفاده از وقت های کاملا قانونی مدت زمان رسیدگی را طولانی کند. به عنوان مثال زوج می تواند به رای دادگاه اعتراض نماید و پرونده را در مسیر تجدید نظر خواهی قرار دهد. از همین رو روند رسیدگی به پرونده بسیار طولانی می شود، اما به طور کلی پرونده طلاق عسر و حرج ممکن است حدود ۸ ماه و یا حتی بیشتر زمان ببرد. جهت کاهش مدت زمان رسیدگی پرونده خود به شعبه هایی مراجعه نمایید که مراجعه کننده کمتری داشته باشد.

نکات مهم

زوجین باید در هنگام طلاق عسر و حرج به موارد مهمی توجه داشته باشند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم. در طلاق عسر و حرج زوجه ملزم به پرداخت وجهی نیست و می تواند مهریه خود را به صورت کامل دریافت کند. در این مقاله تنها به طلاق عصر و حرج زند پرداختیم اما این سوال ممکن است پیش آید که شرایط عسر و حرج مرد به چه صورت می باشد؟ باید گفت که مرد تنها با پرداخت حقوق مالی زن و بدون اثبات و ارائه مدرک می تواند دادخواست طلاق دهد. کراهت زوجه از زوج به تنهایی نمی تواند دلیل طلاق عسر و حرج شود. با بررسی وتحقیقات بیشتر اگر برای دادگاه اثبات شود که نفرت زوجه به حدی است که ادامه زندگی امکان ندارد آن را از شرایط عسر و حرج می دانند و حکم به طلاق صادر می شود. همچنین در برخی از موارد اختلاف سنی زیاد و سو معاشرت زوج می تواند از شرایط لازم برای طلاق شود.

منبع: دادارمنش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha