۰ نفر

سهمیه مناطق چقدر در کنکور ۱۴۰۳ موثر است

۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۲
کد خبر: 812213
سهمیه مناطق چقدر در کنکور ۱۴۰۳ موثر است

داوطلبان کنکور سراسری از امکانات آموزشی یکسانی برخوردار نمی باشند، به همین منظور سازمان سنجش برای برقراری عدالت آموزشی در سراسر کشور برای هر یک از متقاضیان استان، شهر و روستاها بر اساس دسترسی به امکانات رفاهی مختلف سهمیه مناطق در نظر گرفته است تا بتوانند با توجه به شرایط موجود در کنکور سراسری شرکت نمایند.

به گزارش اقتصاد آنلاین،  منطقه یک شامل داوطلبانی است که از امکانات، رفاه، و خدمات آموزشی خوبی برخوردار و رقابت بیشتری در میان متقاضیان وجود دارد. همچنین، در سهمیه مناطق دو و سه به ترتیب داوطلبان به امکانات آموزشی و رفاهی کمتری دسترسی دارند. از آنجا که تمامی افراد شامل سهمیه مناطق قرار دارند، الزامی است که به دقت شرایط و ضوابط  مربوط به سهمیه مناطق در کنکور را مطالعه نموده و با آگاهی از سهمیه خود و داوطلبانی که با آن ها به رقابت می پردازند در آزمون شرکت نمایند.

در ادامه به منظور اینکه داوطلبان فرق بین منطقه بندی ۱ - ۲ - ۳ را متوجه شده و از تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری ۱۴۰۳ آگاه شوند؛ تصمیم داریم توضیحات کاملی در رابطه با نحوه تقسیم بندی داوطلبان در سهمیه مناطق در کنکور ۱۴۰۳ ارائه دهیم.

نحوه تقسیم بندی داوطلبان در سهمیه مناطق در کنکور ۱۴۰۳

در تقسیم بندی سهمیه مناطق، بخش های مرکزی مانند تهران، اصفهان، مشهد و... منطقه یک، شهرها و شهرستان ها در منطقه ۲ و مناطق محروم و شهرهای کوچک جزو منطقه ۳ قرار می گیرند. از این تقسیم بندی به راحتی می توان فهمید که اساس منطقه بندی تمام نقاط کشور، امکانات آموزشی برای داوطلبان می باشد.

بطور کلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ بر اساس این که سه سال آخر تحصیل خود را در کدام منطقه تحصیل کرده اند، مشمول یکی از سهمیه های مناطق ۱،۲،۳ می شوند. اما ممکن است شرایط خاصی پیش بیاید که داوطلب نتواند سهمیه خود را تشخیص دهد، در ادامه به بررسی این حالات خاص پرداخته ایم:

در صورتی که دانش آموزی در مناطق مختلف تحصیل کرده باشد، منطقه مورد اثر در کنکور سراسری برای ایشان منطقه مرفه تر خواهد بود. فارغ التحصیلان دوره کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان) جزو یکی از سهمیه های مناطق ۱، ۲ یا ۳ محسوب می شوند.

داوطلبانی که حداقل دو سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده اند (دوره پیش دانشگاهی و سال ما قبل آن)، جزو منطقه ۳ محسوب می گردند. کلیه داوطلبان معلول (نابینا، ناشنوا، نیمه بینا، نیمه شنوا و معلولین جسمی حرکتی که بند معلولیت را در تقاضا نامه ثبت نام علامتگذاری و مدارک مربوطه را نیز به سازمان ارسال نموده اند) جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می شوند. در جدول زیر، سهمیه مناطق تمامی شهرستان های ایران به تفکیک مشخص شده اند که با کلیک روی هر منطقه می توانید از شهرستان های دارای آن سهمیه مطلع گردید.

مطالعه مقاله زیر به داوطلبانی که تمایل به شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۳ دارند، جهت داشتن ثبت نامی کامل و بی نقص توصیه می گردد.

ظرفیت سهمیه مناطق در کنکور ۱۴۰۳

هر کد رشته محل در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در سال تحصیلی ۱۴۰۳ دارای ظرفیتی است که این ظرفیت در آزمون سراسری بین سهمیه های مختلف توزیع می گردد. بدین معنی که برای هر کد رشته محل ظرفیتی برای سهمیه های مختلف در نظر گرفته شده و داوطلبان واجد شرایط در آن پذیرش می شوند.

ظرفیت هر کد رشته محل پس از کسر سهمیه ایثارگران ۲۵ درصدی کنکور سراسری و ایثارگران ۵ درصدی، با توجه به نوع گزینش هر رشته (گزینش کشوری یا گزینش بومی استانی، ناحیه ای و قطبی) در دوره هـای مختلـف توزیـع می شود:

رشته های کشوری: در رشته هایی که نوع گزینش آن ها کشوری است ظرفیت هر کد رشته محل به نسبت تعداد شرکت کنندگان هر یک از سهمیه های مناطق یک، دو، سه و سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ به تعداد کل شرکت کنندگان هر گروه آزمایشی تعیین می شود.

رشته های بومی: در رشته محل هایی که نوع گزینش آن ها بومی (قطبی، ناحیه ای، استانی) بوده، حدود ۲۰ درصد ظرفیت به داوطلبان آزاد بر اساس سهمیه منطقه یک و دو و سه و خانواده شهدا تقسیم می شود و مابقی آن (۸۰ درصد) به نسبت تعـداد شـرکت کنندگان سهمیه ایثارگران هر یک از سهمیه های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا در بوم مربوطه (قطب، ناحیه یا استان) و به تعداد کل شرکت کنندگان آن بوم در هـر گـروه آزمایشـی اختصـاص می یابد. البته در رشته های پرطرفدار این نسبت ۶۰ به ۴۰ است، به این شکل که ۶۰ درصد ظرفیت به داوطلبان بومی و ۴۰ درصد آن به داوطلبان غیر بومی تعلق می باید.

نحوه تقسیم ظرفیت هر رشته در دانشگاه ها در دوره های روزانه، به نسبت مجاز شدگان هر منطقه در دوره روزانه بین سهمیه مناطق ۱ - ۲ - ۳ تقسیم می شود. داوطلبان دارای سهمیه ۵ درصدی برای اطلاع از تاثیر سهمیه خود در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند.

تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری ۱۴۰۳

سهمیه مناطق ۱، ۲، ۳ باعث می شود که داوطلبان به جای این که با کل تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری در سال تحصیلی ۱۴۰۳ به رقابت بپردازند، نسبت به داوطلبان دیگر در همان سهمیه مورد مقایسه قرار گیرند. یعنی:

داوطلب سهمیه منطقه ۱ با سایر داوطلبان منطقه یک نه با کل داوطلبان. 

داوطلب سهمیه منطقه ۲ با سایر داوطلبان منطقه دو نه با کل داوطلبان.

داوطلب سهمیه منطقه ۳ با سایر داوطلبان منطقه سه مقایسه می شوند نه با کل داوطلبان.

مثال: اگر ظرفیت پذیرش یک کد رشته محل را ۱۰۰ نفر در نظر بگیریم و تعداد داوطلبان منطقه ۱، ۲۵ درصد و منطقه ۲، ۳۵ درصد و منطقه ۳، ۴۰ درصد از کل شرکت کنندگان باشد در ابتدا ۳۰ درصد از ظرفیت را به داوطلبان سهمیه ایثارگران اختصاص می دهند (۲۵ درصد ظرفیت برای داوطلبان سهمیه ۲۵ درصد و ۵ درصد ظرفیت مربوط به ایثارگران زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزند رزمندگان تعلق دارد) و از ظرفیت باقی مانده، ۲۵ درصد ظرفیت به داوطلبان منطقه ۱، ۳۵ درصد ظرفیت به داوطلبان منطقه ۲ و ۴۰ درصد ظرفیت به داوطلبان منطقه ۳ اختصاص پیدا کند.

در این بخش پراکندگی سهمیه مناطق در گروه های آزمایشی مختلف با توجه به عدم انتشار ۱۴۰۳ به منظور سهولت دسترسی مخاطبان و بهره مندی از آن سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفته است. به محض مشخص شدن پراکندگی سهمیه مناطق کنکور سال گذشته این قسمت بروز رسانی خواهد شد.

تعداد شرکت کننده های رشته علوم تجربی در سهمیه مناطق در کنکور ۱۴۰۰
نام سهمیه تعداد داوطلبان نسبت داوطلبان به کل شرکت کنندگان
منطقه ۱ ۱۰۵۲۴۹ ۱۸ 
منطقه ۲ ۲۲۰۲۵۶ ۴۱ درصد
منطقه ۳ ۲۵۰۳۳۶ ۴۱ درصد
تعداد داوطلبان علوم تجربی  ۵۷۵۸۴۱ ۱۰۰

در جدول زیر تعداد شرکت کننده های سهمیه مناطق در کنکور سراسری ریاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۰ قرار داده شده است.

تعداد شرکت کننده های رشته ریاضی در سهمیه مناطق در کنکور ۱۴۰۰
نام سهمیه تعداد داوطلبان نسبت داوطلبان به کل شرکت کنندگان
منطقه ۱ ۴۸۲۷۲  ۳۵
منطقه ۲ ۶۰۰۴۴ ۴۱
منطقه ۳ ۴۲۳۵۰ ۲۴
تعداد داوطلبان ریاضی ۱۵۰۶۶۶ ۱۰۰

در جدول زیر تعداد شرکت کننده های سهمیه مناطق ۱،۲،۳ در کنکور سراسری انسانی قرار داده شده است.

تعداد شرکت کننده های رشته علوم انسانی در سهمیه مناطق در کنکور ۱۴۰۰
نام سهمیه تعداد داوطلبان نسبت داوطلبان به کل شرکت کنندگان
منطقه ۱ ۴۰۳۰۷ درصد ۱۷
منطقه ۲ ۸۳۵۴۵ درصد ۳۴
منطقه ۳ ۱۳۵۵۶۹ درصد ۴۹
تعداد داوطلبان انسانی  ۲۵۹۴۲۱ ۱۰۰

برای اطلاع از سهمیه های کنکور سراسری در سال ۱۴۰۳ مقاله زیر را مطالعه کنید.

تعداد شرکت کننده های رشته هنر در سهمیه مناطق در کنکور ۱۴۰۰
نام سهمیه تعداد داوطلبان نسبت داوطلبان به کل شرکت کنندگان
منطقه ۱ ۲۲۲۴۷ درصد ۲۵ 
منطقه ۲ ۳۰۷۲۴ درصد ۳۹
منطقه ۳ ۳۰۸۱۰ درصد ۳۳
تعداد داوطلبان هنر ۸۳۷۸۱ ۱۰۰

در جدول زیر تعداد داوطلبان کنکور سراسری زبان دارای سهمیه مناطق یک، دو و سه قرار داده شده است.

تعداد شرکت کننده های رشته زبان در سهمیه مناطق در کنکور ۱۴۰۰
نام سهمیه تعداد داوطلبان نسبت داوطلبان به کل شرکت کنندگان
منطقه ۱ ۲۲۰۲۵۶ درصد ۲۷
منطقه ۲ ۵۰۹۴۵ درصد ۳۹
منطقه ۳ ۲۵۰۳۳۶ درصد ۴۰
تعداد داوطلبان زبان ۵۷۵۸۴۱ ۱۰۰

کارشناسان سامانه مشاوره تلفنی هیوا اطلاعات لازم در خصوص تاثیر سهمیه مناطق کنکور سراسری را به داوطلبان ارائه داده و پاسخگوی سوالات ایشان هستند. همچنین می توانید با عضویت در کانال تلگرام و دنبال کردن صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا از آخرین اخبار و تغییرات سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ مطلع گردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha