۰ نفر

قیمت جهانی طلا پس از رسیدن به رکورد تاریخی ۲۱۳۰ دلاری سقوط کرد

۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۷
کد خبر: 811967
قیمت جهانی طلا پس از رسیدن به رکورد تاریخی ۲۱۳۰ دلاری سقوط کرد

قیمت طلا در روز دوشنبه به بالاترین حد خود رسید که به دلیل انتظارات رو به رشد کاهش نرخ بهره آمریکا در میان سرمایه‌گذاران، کاهش ارزش دلار و تنش‌های ژئوپلیتیکی تقویت شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، قیمت طلا با افزایش چشمگیر ۶۰ دلاری به ۲۱۳۵ دلار رسید که بالاترین قیمت تاریخ این فلز گرانبها است. بیت‌کوین و کل بخش کریپتو از نزدیک طلا را دنبال کردند و در همین راستا برای اولین بار از می ۲۰۲۲ بیتکوین به بالای ۴۰۰۰۰ دلار رسید. بیتکوین همچنان با خوش‌بینی در مورد تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) برای کاهش نرخ ETF و فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴ حمایت می‌شود. در حال حاضر الگوهای نمودار تکنیکی به ۴۲۳۳۰ دلار به عنوان سطح بعدی اشاره می‌کند.

قیمت فلز زرد در معاملات دوشنبه تا ۳ درصد جهش کرد و به ۲,۱۳۵ دلار در هر اونس رسید، که بالاتر از رکورد قبلی ۲,۰۷۲ دلاری که در آگوست ۲۰۲۰ ثبت شده بود، افزایش یافت. قیمت ها بعداً در انتهای همان روز کاهش یافت و ۲,۰۲۳ دلار معامله شد.

در هفته‌های اخیر، سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای مطمئن شده‌اند که فدرال رزرو آمریکا با موفقیت تورم را از طریق افزایش شدید نرخ بهره مهار کرده است و ممکن است از اوایل ماه مارس سال آینده شروع به کاهش هزینه‌های استقراض کند.

جان رید، استراتژیست بازار در شورای جهانی طلا، به سی‌ان‌ان گفت که با پیش بینی سرمایه‌گذاران برای کاهش چند نرخی در سال آینده، قیمت طلا «احتمالاً» می تواند بالاتر از رکورد روز دوشنبه باشد.

این پیش‌بینی‌های نرخ نیز بر دلار آمریکا تأثیر گذاشته و دوباره طلا را جذاب‌تر کرده است. نرخ‌های بهره بالاتر با جذب سرمایه بیشتر از خارج به داخل کشور، ارزش یک ارز را افزایش می‌دهد و برعکس این اتفاق زمانی که نرخ‌ها کاهش می‌یابند صادق است.

دلار در ماه گذشته در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی ۳ درصد کاهش یافت. از آنجایی که طلا به دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود، کاهش ارزش دلار باعث شده است که سرمایه گذاران خارج از ایالات متحده برای خرید این فلز هزینه کمتری داشته باشند، که قاعدتاً باید تقاضا را افزایش می‌داد و به نوبه خود قیمت طلا را با افزایش مواجه می‌کرد.

در مورد طلا، همه چیز ناگهان در حمایت از آن پیش می‌رود و نه تنها از سرگیری خشونت‌آمیز جنگ اسرائیل و حماس (که اکنون شامل حملات به کشتی‌های جنگی آمریکا در خلیج فارس می‌شود)... بلکه همچنین خرید بی‌امان انبوه طلای چین که نشانه واضح برای تقاضای بیش از حد برای طلای فیزیکی در سرزمین اصلی چین است بر این مسئله دامن زده است.

ریسک‌های ژئوپلیتیکی

در یک بازه زمانی طولانی‌تر، طلا از عامل دیگری سود برده است: احساس عمیق آشفتگی جهانی. جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان، گفته است که این ممکن است خطرناک‌ترین دورانی باشد که دنیا در دهه‌های اخیر دیده است.

سرمایه گذاران معمولاً فلز را به عنوان یک پناهگاه امن می‌بینند زیرا دارایی ملموس و کمیاب است که در تئوری ارزش خود را حفظ می‌کند. قیمت طلا در سال جاری تاکنون ۱۰ درصد افزایش یافته است.

رید گفت: «به نظر می‌رسد محیط ریسک ژئوپلیتیکی تغییر کرده است. نه فقط (به دلیل) حمله روسیه به اوکراین، نه فقط به خاطر چیزهای وحشتناکی که در غزه در حال وقوع است، بلکه تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین، نگرانی در مورد آنچه در دریای چین جنوبی رخ خواهد داد، نگرانی در مورد آنچه که چین در آنجا یعنی تایوان انجام خواهد داد.»

رید خاطرنشان کرد که دنیای متلاشی‌تر و تب‌آلود بانک‌های مرکزی در بازارهای نوظهور را تشویق کرده است تا فلز گرانبها را ذخیره کنند. وی افزود: علاوه بر این، سیاستگذاران در این کشورها که از فریز ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه در غرب نگران شده‌اند، طلا را به عنوان ذخیره‌ای جایگزین ارزش که از نظر آنها امن‌تر است، انباشته کرده‌اند.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، بانک‌های مرکزی در بازارهای نوظهور به‌طور میانگین سالانه بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱، ۴۷۳ تن (۵۲۱ تن) طلا خریداری کردند. اما در سال گذشته، آنها ۱۱۰۰ تن از این فلز را خریداری کردند و در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۸، ۱۱۰۰ تن طلا خریداری کردند. رید گفت که این سرعت سرسام آور خرید «می تواند برای سال‌ها، اگر نه دهه‌ها ادامه یابد».

نزدیک به یک چهارم کل بانک‌های مرکزی در نظرسنجی منتشر شده در ماه مه اعلام کردند که قصد دارند ذخایر طلای خود را در ۱۲ ماه آینده افزایش دهند.

ویکتوریا اسکالر، رئیس سرمایه گذاری در Interactive Investor در یادداشتی گفت: «نگرانی در مورد پس زمینه متزلزل اقتصاد جهانی و درگیری اسرائیل و حماس باعث افزایش تقاضای سرمایه گذاران برای دارایی‌های امن مانند طلا شده است. بعلاوه، انتظارات برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال آینده فشار نزولی بر دلار آمریکا وارد کرده است و بر جذابیت طلا افزوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha