۰ نفر

چرا بنزین صادراتی به افغانستان برگشت می‌خورد؟

۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۸:۲۰
کد خبر: 811831
چرا بنزین صادراتی به افغانستان برگشت می‌خورد؟

ما به دلیل کمبود گازوئیل؛ مازوت می‌سوزانیم و این موضوع باعث می‌شود وضعیت هوا به این شکل باشد، متاسفانه مسئولین مربوطه توجهی به استفاده از راه‌های جایگزین جهت پیشگیری ندارند و مدیریت آلودگی هوا در اولویت نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، احمد معروفخانی درباره برگشت ۲۴ تانکر حامل محموله‌های بنزین صادراتی ایران به افغانستان اظهار داشت: در این رابطه به استانداردهای افغانستان چندان نمی‌توان اتکا کرد، اکنون محصولاتی را از مرزشان عبور می‌دهند که به هیچ‌وجه قابل تعریف در استاندارد نیست. هیچ مکانیزم درست و صحیحی که بتوان آن را استاندارد تلقی کرد در مرز افغانستان مستقر نیست. برخی که هزینه می‌کنند؛ می‌توانند محصولات خود را وارد این کشور کنند و محموله‌های کسانی که هزینه نمی‌کنند را برگشت می‌زنند.  

وی افزود: بنزینی که به افغانستان ارسال می‌شود محصولات شیمیایی مشابه بنزین تولیدی در واحدهای خصوصی است و به هیچ‌وجه داخل کشور توزیع نمی‌شود، صرفه هم ندارد توزیع شود چون مواد آن بر اساس نرخ‌های بین‌المللی تهیه و تولید انجام می‌شود.  

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: استاندرد محصولات سوختی طبق استانداردهای بین‌المللی و تعریف و تائید شده و یورو ۴ و ۵ است، اما آنچه اکنون افغانستان رعایت نمی‌کند بنزن است، ماده‌ای که حد مجاز آن در تمام استانداردهای بین‌المللی ۲ درصد است در حالیکه محصولاتی که افغانستان به مصرف می‌رساند ۱۷ و ۱۸ درصد بنزن دارد و این بنزین مستقیما سرطان‌زا است اما به دلیل اینکه این کشور آمار بهداشتی درستی ندارد بروز نمی‌کند.

وی در ادامه به موضوع آلودگی هوا در تهران و ارتباط آن با بنزین اشاره و تصریح کرد: متاسفانه این حجم از آلودگی مربوط به مازوت با ۳۵ هزار سولفور بوده و کاملا قابل پیش‌بینی است که هوا این وضعیت را داشته باشد.

معروفخانی بیان داشت: ما به دلیل کمبود گازوئیل؛ مازوت می‌سوزانیم و این موضوع باعث می‌شود وضعیت هوا به این شکل باشد، متاسفانه مسئولین مربوطه توجهی به استفاده از راه‌های جایگزین جهت پیشگیری ندارند و مدیریت آلودگی هوا در اولویت نیست.

وی ادامه داد: ما راهکارهایی به وزارت نفت ارائه دادیم و معاونت برنامه‌ریزی با آن موافقت کرد و تفاهمنامه‌هایی تنظیم شد که واحدهای خصوصی که محصول هوین را که تولید و به کشورهای مختلف  صادر می‌کنند در نیروگاه‌ها به جای مازوت مصرف شود این برنامه برای وزارت نفت نفع داشت و آن اینکه مازوت مصرف نمی‌شد وضعیت هوا به این شکل نبود. دوم اینکه هزینه کمتر می‌شود چون مجبورند از پالایشگاه‌ها مسیر طولانی طی کرده و مازوت را به نیروگاه‌ها برسانند اما واحدهای مینی‌ریفاینری در سطح کشور پراکنده هستند و هزینه‌های حمل کمتر می‌شود و هم اینکه با صادرات مازوت می‌توانستند ارزآوری داشته باشند. هرچند انتفاع صادرات برای ما بیشتر از این بود که داخل کشور تهاتر و فروخته شود اما خودمان پیشقدم شدیم چون معتقدیم منافع کشور را تامین خواهد کرد و حداقل اینکه هوا به این وضع نبود اما علیرغم موافقت معاونت برنامه‌ریزی شرکت پالایش و پخش بدون دلیل و صرفا با برخورد سلیقه‌ای زیر بار نرفت.

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره اینکه چه استدلالی وجود دارد که مازوت در نیروگاه‌های تهران مصرف می‌شود گفت: سوال اینکه این حجم از مازوت با چه چیزی جایگزین می‌شود؟ ما تا چند ماه پیش گازوئیل را وارد می‌کردیم و اینکه بگوییم مازوت نمی‌سوزانیم تناقض بزرگ است، ما به خاطر کمبود گازوئیل را وارد می‌کنیم و ادعا می‌کنیم که نیروگاه‌ها مازوت نمی‌سوزانند.

وی درباره رقم واردات گازوئیل اظهار داشت: علیرغم مطالبه مجلس و سایر نهادها هیچ آماری در زمینه واردات گازوئیل منتشر نشده فقط در قانون بودجه ۱۴۰۲، ۹۰۰ میلیون یورو برای واردات کنار گذاشته شدد اما هیچ گزارشی در زمینه رقم واردات منتشر نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیوان م GB ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    مبارکه
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    آینده افغانستان طلایی است