۰ نفر

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد:

دولت آمریکا یک طرف جنگ در غزه است / برای دارایی‌های خود در قطر، تضمین‌های لازم را گرفته‌ایم

۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۷
کد خبر: 811746
دولت آمریکا یک طرف جنگ در غزه است / برای دارایی‌های خود در قطر، تضمین‌های لازم را گرفته‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت آمریکا رسما اعتراف می‌کند که نه یک جزء بلکه اساساً اصل جنگ علیه ملت مظلوم فلسطین بوده و این موضوع مورد توجه افکار عمومی و ملت‌ها است که دولت آمریکا اکنون یک طرف جنگ به شمار می رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست درباره همراهی آمریکا با اسراییل در جنایات اخیر در غزه گفت: طوفان الاقاصی اقدام مشروع فلسطین نشان داد که رژیم صهیونیستی دارای هیمنه پوشالی است و پایه‌های امنیتی و سیاسی و نظامی این رژیم به رغم همه ادعاهای نمایشی کاملا لرزان و بی ثبات است. متاسفانه این رژیم در پی تلاش برای جبران بخشی از شکست فاحش خود در عملیات طوفان الاقصی دست به انتقام گیری از مردم غزه گرفت و کشتار بیش از ۱۶ هزار نفر از شهروندان فلسطینی که بیش از ۷۰ درصد کودکان و زنان هستند. 

وی در ادامه گفت: دولت آمریکا در مقابل این همه کشتار و فجایع به جای اقدام بازدارنده عملا در کنار این رژیم قرار گرفت. دور جدید حملات نظامی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه بعد از توقف کوتاه مدت هفت روزه زمانی آغاز شد که وزیر خارجه آمریکا در تل آویو و در اتاق جنگ کابینه رژیم صهیونیستی حضور داشت و این نشان می‌دهد آمریکا در کنار رژیم متجاوز ایستاده است. گزارشاتی منتشر شده که آمریکا تجهیزات و تسلیحات را در اختیار این رژیم قرار داده و دست این رژیم را از تسلیحات برای استمرار جنایات خود پر کرده است. این جای تأسف است. وزیر دفاع آمریکا اشاره می‌کند به اینکه حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل هیچگاه قابل مذاکره نبوده و نخواهد بود و کمک‌ها را به اسرائیل تسریع کردیم تا اطمینان حاصل کنیم حماس دوباره اقدام هفت اکتبر را تکرار نکند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت آمریکا رسما اعتراف می‌کند که نه یک جزء بلکه اساساً اصل جنگ علیه ملت مظلوم فلسطین است. این موضوع مورد توجه افکار عمومی و ملت‌هاست. دولت آمریکا اکنون یک طرف جنگ است. این اظهارات و اقدامات با آنچه آمریکایی‌ها اعلام کرده و بارها پیغام دادند که به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم و به رژیم اسرائیل برای حفاظت از جان شهروندان فلسطین تذکر دادیم کذب محض است. 

سخنگو گفت: ایران حمایت از مظلوم و ملت تحت اشغال فلسطین را برای خودش یک اصل انسانی و اولویت مهم تلقی میکند.  باید این مورد توجه همه ملت ها از جمله سازمان ملل باشد. متاسفانه شورای امنیت در گروگان دولت امریکا در بحث غزه است و نشان داده در انجام وظایف خود برای حفظ جان ملت فلسطین و حفظ صلح از توانایی. برخوردار نیست. اینکه دولت امریکا از میزبانی خودش در مقر سازمان ملل سواستفاده میکند. ایران همه تلاش های خود را بکار بسته است. این گفتگوها ایران ادامه خواهد یافت و از هیچ سازوکاری دریغ تخواهد کرد. این مسیولیت جامعه جهانی است و اگر جنایت بدون مجازات باقی بماند تهدیدی برای بشریت است.

وی درباره تصویب لایحه‌ای در کنگره آمریکا درباره بلوکه کردن دارایی‌های ایران در قطر توضیح داد: این لایحه برای عملیاتی شدن نیازمند تصویب سنای آمریکا و رئیس جمهور این کشور است. دولت آمریکا در چارچوب تعهدات بین‌المللی خود و توافق انجام شده با واسطه ایران در ارتباط با منابع ارزی آزاد شده با مشارکت کشورهای ثالث موظف است و متعهد است و  باید به میئولیت‌های خود پایبند باشد و عمل کند و در این خصوص نیز تضمین‌های لازم را گرفتیم. برای اینکه ما در تعاملات خود با دولت آمریکا بر مبنای اعتماد عمل نمی‌کنیم و دولت آمریکا در طول سالیان متمادی نشان داده که قابل اعتماد نیست و در چارچوب تعهداتی که توافق شده صحبت می‌کنیم. این منابع در دسترس ایران بوده و هست و ایران می‌تواند متناسب با نیازهای خود از آن استفاده کند و خواهد کرد.

سخنگو درباره دیدار وزرای خارجه ایران و عمان در تهران گفت: روابط ما با عمان روابط دیرینه و پایدار و توسعه یافته است. این روابط در همه زمینه دارای ابعاد مختلف مبتنی بر منافع مشترک دو کشور است. در گفتگوهای دیشب هم موضوعات روابط دوجانبه اعم از اقتصادی و تجاری مورد مشورت قرار گرفت. به ویژه اینکه در آستانه برگزاری بیستمین کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور قرار داریم و هم اینکه در منطقه با مسئله بسیار مهم فلسطین رو به رو هستیم.

کنعانی ادامه داد: دولت عمان نشان داده مواضع عادلانه ای دارد و همواره مسئولانه عمل کرده است. موضوع گفتگوهای دیشب، موضوعات دوجانبه و مسئله فلسطین بود، اما دولت عمان با سوابق ابتکار عمل ها همچنان نسبت به موضوعات رفع تحریم اهتمام زیادی دارد و ایران از اهتمام عمان قدردانی می کند و به چنین ابتکارهایی با استقبال نگاه می کند.

سخنگوی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال درباره سفر نایب رئیس پارلمان عراق به تهران و دیدارش با امیرعبداللهیان و سفر سرلشکر باقری به بغداد گفت: اینها در استمرار همکاری‌های سازنده و دوستانه و برادرانه دو کشور در زمینه‌های مختلف مورد اهتمام ایران و عراق است. موضوع مهم مورد گفت‌وگو در دیدار هیأت پارلمانی عراق علاوه بر همکاری‌های دوجانبه پارلمانی مسأله فلسطین و نحوه استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی دو کشور و کشورهای اسلامی برای حمایت از مسأله فلسطین و پایان بخشیدن به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بود.
کنعانی بیان کرد: از ابتدای تحولات در غزه دولت عراق موضع دقیق و شرافتمندانه‌ای در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی داشتند. درباره همکاری‌های نظامی و سفر هیأت عالیرتبه نظامی ایران به عراق در استمرار همکاری‌ها و دید و بازدیدهای مشترک مقامات دو کشور و جهات نظامی و دفاعی ذیربط دو کشور انجام شد. 
وی بیان کرد: دو کشور در ارتباط با امنیت در منطقه منافع مشترک دارند. امنیت برای دو کشور جزو اولویت اساسی است. امنیت مرزهای مشترک دو کشور بسیار حائز اهمیت است و اینکه دو کشور برای تبدیل مرزهای مشترک به مرزهای امن برای ارتباطات سازنده اقتصادی، تجاری و رفت و آمدهای مردمی بین دو کشور تأکید دارند و اینکه مرزهای دو کشور توسعه و شکوفایی در راستای منافع دو ملت باشد. همکاری‌های نظامی و آموزشی و دفاعی خوبی در راستای افزایش ظرفیت‌های نظامی دو کشور و تبادل تجربیات بین طرفین وجود داشته و این سفر در استمرار این همکاری‌ها کمک می‌کند همکاری‌های مشترک در چارچوب همکاری‌های مشترک ادامه یابد. امنیت در منطقه برای دو کشور حائز اهمیت است.

کنعانی در خصوص امنیت در منطقه گفت: ایران همواره تاکید کرده که کشورهای منطقه می توانند امنیت را برای منافع مشترک تامین کنند. حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در آب‌های منظقه مخل ثبات است مضافا اینکه طرف هایی هستند با حضور در گذرگاه های منطقه ای حاشیه ای امن برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند. طبیعی است طرف های منطقه ای رفتار امریکا را رصد می‌کنند. دولت آمریکا نمی‌تواند واکنش‌ها را با اتهام زنی به دیگر طرف ها متوجه کسی غیر از خود کند. حمایت امریکا از رژیم مخل امنیت منطقه‌ای است و دولت ها این رویکرد را مورد توجه دارند و واکنش نشان می دهند.

وی در خصوص مذاکرات وزیر خارجه با جوزب بورل و همچنین اظهارات گروسی در قبال مذاکرات رفع تحریم ها گفت: ما از مدیرکل آژانس انتظار داریم مواضع خود را در چارچوب مسائل حرفه‌ای و بدور از شایبه سیاسی مطرح کند. برخی طرف ها هستند که می خواهند آژانس را به سمت رویکرد سیاسی ببرند. در ارتباط با نکات مطرح شده و موضوعات آقای وزیر با بورل، موضوعات سیاسی ما با اروپا قابل توجه است و متاسفانه اروپا در ارتباط با مسائل ایران با مواضعی که بعضاً اتخاذ می کند یک رویکرد غیرسازنده در ارتباط با همکاری های ایران و آژانس است. بارها تاکید کردیم که ایران به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده و گزارشات آژانس هم صدق می‌کند، این آمریکا بود که یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم های زیادی علیه ایران اعمال کرد.
کنعانی با بیان اینکه طبیعی است که چنین اقداماتی نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب می شود، توضیح داد: نکته بعدی اینکه بر اسلس خود برجام تعهدات متقابل است. ایران پس از یکسال خوبشتنداری و بی عملی دولت های اروپایی حقوق خودش را ذیل بند های ۲۶ و ۳۶ برجام اعمال و گام های جبرانی را اتخاذ کرد. مواضع اژانس و تروییکای اروپایی مطرح کردند که به معنای نادیده گرفتن واقعیات گفته شده است و هیچ توجهی به عدول امریکا از تعهدات خودش ندارند و اتهامات یکجانبه ای را علیه ایران مطرح می‌کنند. این تصریحات به اقای بورل منتقل شد و بحث همکاری ها با اژانس مورد تبیین قرار گرفت و اینکه ایران به همکاری های خود با اژانس ادامه می دهد و اینکه برخی طرف های اروپایی نباید با استفاده از اجلاس هاس اژانس به دنبال اتخاذ و رویکرد سیاسی علیه ایران باشند. در خصوص فلسطین هم دیدگاه های ایران با اقای بورل مطرح شد و ایران به مواضع خوب برخی از کشورهای اروپایی در قبال بحران غزه توجه دارد.

کنعانی درباره شهادت دو تن از مستشاران ایران در سوریه توسط رژیم صهیونیستی گفت: ایران در ارتباط با هرگونه تعرضی که به منافعش در منطقه وارد شود پاسخ می دهد و پاسخ خواهد داد. هیچ اقدامی علیه ایران و منافع ایران و همچنین نیروهای مستشاری ما بدون پاسخ نخواهند ماند. ایران هیچ اقدام ضد ایرانی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

وی در خصوص نشست آتی شورای امنیت و بررسی گزارش دبیرکل در خصوص برجام گفت: من در ارتباط با رخدادهای آتی پیشگویی نمی کنم و این موضوع فنی و تخصصی است و دیدگاه و عملکرد ایران روشن و واضح است. در ارتباط با برجام، ایران دیدگاه روشنی دارد و این دیدگاه ها در گفتگو با طرف های ذی ربط مطرح شده است. دیدگاه های ایران بر مبنای حقوقی متقنی استوار است. استدلال قوی هم داریم و از گفتگو فرار نکردیم و به روند مذاکره مادامی که تامین کننده منافع ایران باشد پایبند هستیم و رویکرد های سیاسی که قبلاً طرف های دیگر تجربه کردند، هشدار می‌دهیم تکرار نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص آینده جنگ علیه غزه گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش دامنه جنگ است و یک شکست غیرقابل ترمیم را تجربه کرده است. آنچه ما درک می کنیم این است که رژیم در پرتو استمرار جنگ نه تنها شکست خود را در ۷ اکتبر جبران نمی کند بلکه شکست های دیگری را تجربه خواهد کرد.

وی در خصوص نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در مسکو گفت: این نشست در چارچوب نشست های کشورهای حاشیه دریای خزر انجام می شود و آقای امیرعبداللهیان هم برای شرکت در نشست به مسکو سفر می‌کنند.

سخنگو در خصوص سفر رئیس جمهوری کوبا به تهران گفت: این سفر در چارچوب دعوت آقای رئیسی از رئیس جمهور کوبا انجام شده است. در چارچوب سفر رئیس جمهور به کوبا، این سفر انجام شد و روابط ما رو به پیشرفت است. اراده خوبی در این خصوص وجود دارد. دو کشور رویکردهای خوبی در مواضع مشترک داشتند و ما همواره شاهد وجود دیدگاه های مترقی و اثرگذار در حوزه لاتین بودیم.

سخنگو با بیان اینکه گروه های مقاومت در پاسخ به جنایات اسراییل از ایران نه دستور می گیرند و نه ما دستوری می دهیم، اظهار داشت: آنان بر اساس منافع ملت خود تصمیم می گیرند و پاسخ آنان در واکنش به حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی است. ادعای ارسال پهپاد از سوی ایران به یمن از آن دست اظهارات و ادعاهای فرافکنانه است و برای سرپوش گذاشتن بر جنایت های رژیم صهیونیستی صورت می گیرد و ما توصیه می کنیم که آمریکا حمایت های خود از رژیم صهیونیستی را پایان ببخشد.
وی درباره جنایت های رژیم صهیونیستی گفت: دیدگاه ما روشن است. استمرار جنایت در فلسطین بدون واکنش نخواهد بود. ملت فلسطین استوار است و اگر رژیم اهل عبرت بود از تجربه های گذشته خود درس می‌گرفت. اکنون با نیروی بزرگی به نام مقاومت در لبنان رو به رو هستند و در جریان تحولات اخیر هم آنان شعار احمقانه حذف حماس دادند.

کنعانی در خصوص گزارش بلومبرگ درباره پیشنهاد عربستان به ایران برای سرمایه گذاری گفت: اخبار زیادی با اهداف خاص سیاسی در برخی رسانه های خاص منتشر می شود و توجهی به اینگونه مسائل نخواهیم کرد. روابط ایران و عربستان در مسیر خوبی قرار گرفته و دو کشور مصمم هستند مصالح خود را پیش ببرند و اسناد خوبی هم برای گسترش همکاری ها وجود دارد و تحقق پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص کارگروه تحریم رژیم اسراییل در وزارت خارجه گفت: توضیحات آقای باقری کامل بوده است. تحریم رژیم صهیونیستی یک ضرورت است. رژیمی که هم تروریستی است و هم مرتکب جنایات بی شمار جنگی است. طبیعی است که جامعه بین المللی مسئولیت دارد، وقتی سازمان ملل نمی تواند به وظایف خود عمل کند، دولت‌ها مسئولیت دارند. ایران تحریم رژیم را یک اقدام ضروری و اخلاقی و در چارچوب حمایت از ملت فلسطین تلقی می‌کند. بر همین مبنا و تاکید مقام معظم رهبری، کارگروهی در وزارت خارجه تشکیل شده و گفتگوها انجام شده است. ایران سلسله گفتگوهایی را با برخی کشورها انجام داده و این تلاش های دیپلماتیک ماست. حمایت از فلسطین یک اصل اخلاقی است و ایران تلاش های خودش را انجام می دهد و امیدوار است دیگران هم بپیوندند.

کنعانی درباره روابط ایران و آژانس گفت: ما به چارچوب همکاری های فنی با آژانس در چارچوب همکاری های سازنده ای که داشتیم، پایبندم و به همکاری ها ادامه خواهیم داد.
سخنگو درباره ادعاهای غربی‌ها نسبت به مسئله موشکی ایران گفت: برخی طرف ها برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت تلخ در فلسطین مایلند با طرح موضوعات انحرافی و برخی دغدغه های واهی، اذهان عمومی را به سمت دیگری منحرف کنند. آنهایی که دست در دست رژیم صهیونیستی قرار دادند و مرتکب جنایت شدند، مطمئن باشند ملت های جهان از واقعیات تلخ رخ داده در فلسطین منحرف نخواهند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha