۱ نفر

فوری / حقوق سربازان ۱۲ برابر شد

۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۲
کد خبر: 811574
فوری / حقوق سربازان ۱۲ برابر شد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: روز مجلس متعلق به مردم است و ما به عنوان نمایندگان منتخب مردم وظیفه داریم متناسب با شرح وظایف خود پاسخگوی عملکرد باشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در نطق پیش از دستور خود با تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و با بیان اینکه از محضر ایشان برای انجام وظیفه بهتر در راستای حل مشکلات مردم استمداد می‌طلبم، اظهار داشت: وظیفه خود می‌دانم روز مجلس شورای اسلامی را به صاحبان اصلی این روز یعنی مردم ایران تبریک بگویم. مجلس شورای اسلامی خانه ملت و روز مجلس روز مردم است، ما به عنوان نمایندگان منتخب مردم وظیفه داریم در این روز نسبت به عملکرد خود متناسب با شرح وظیفه‌ای که در مجلس شورای اسلامی داریم پاسخگو باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: بر این اساس مدعی هستم با وجود نقاط ضعف، عملکرد مجلس یازدهم متناسب با شرح وظیفه مجلس قابل دفاع است. گرچه نتیجه این اقدامات به دلیل ماهیت تقنینی مجلس آن طور که باید برای مردم ملموس نیست اما مجلس یازدهم تلاش کرد مسائل مهم را در دستور کار قانون‌گذاری قرار دهد و این افتخار را کسب کرد که در سال چهارم فعالیت خود رهبر انقلاب این مجلس را متفاوت بنامند. لطف ایشان وظیفه ما نمایندگان را سنگین‌تر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه، تصریح کرد: ما تلاش کردیم مجلس یازدهم را از مجلسی منفعل به مجلسی فعال تبدیل کنیم تا به جای اینکه منفعلانه منتظر باشیم تا دستورکارهای مجلس  و رویکردهایش را دیگران تعیین کنند، ما تلاش کردیم فعالانه با مشکلات مردم مواجه شده و دستور کار مجلس را دغدغه های مردم تعیین کند و رویکردها برای حل مشکلات را خرد جمعی و کارشناسان دلسوز مشخص کنند. به همین دلیل نیز رهبر انقلاب با بررسی هایی که انجام داده بودند، یکی از این ویژگی های این مجلس را شناخت مشکلات مردم اعلام کردند و تصریح فرمودند که در قوانین مجلس یازدهم منازعه و لاپوشانی نیست بلکه صریح و شفاف است.

وی تاکید کرد: مجلس فعال و انقلابی مجلسی است که در مسئله مذاکره هسته ای به عنوان مهم ترین موضوع سیاست خارجی کشور، به جای انتظار پیشامدها فعالانه وارد شد و زمانی که دید دشمن با چماق مصوبات کنگره زیر بار بسیاری از تعهدات خود نمی رود، قانون وضع کرد که به تعبیر رهبر انقلاب کشور را از سرگردانی نجات داد و باعث شد رویه انجام تعهدات یک طرفه از سوی ایران پایان یابد و دست تیم مذاکره کننده پر شود به گونه ای که عمده آنچه که در مذاکرات وین به عنوان داده طرف ایرانی ابزار چانه زنی قرار گرفت، نتایج اجرایی شدن این قانون است.

قالیباف در ادامه تاکید کرد: مجلس فعال و انقلابی مجلسی است که  به جای اینکه وقت خود را صرف طرح های متفرقه و پراکنده کند با کمک کارشناسان دلسوز، تحول در قوانین اقتصادی کشور را با تعیین نقشه راهی دقیق در دستور کار خود برای اصلاح میان مدت و بلند مدت اقتصاد کشور قرار داد و در تصویب این قوانین ذره ای تحت تاثیر صاحبان منافع و مافی های قدرت و ثروت قرار نگرفت و قوانینی را که باید سال ها قبل تصویب می شد تا اقتصاد کشور امروز نتایج آن را لمس کند با آرای قاطع تصویب کرد.

وی در ادامه در تشریح قوانین مصوب مجلس خاطرنشان کرد: تصویب قانون اصلاح ساختار بانک مرکزی بعد از ۵۰ سال که منابع بانک های خصوصی به عنوان یکی از موتورهای خلق پول و ایجاد تورم را به خطر می اندازد. قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، امضاهای طلایی را از چرخه صدور مجوز  حذف کرده و فرصت اشتغالزایی را برای جوانان باز می کند. قانون مالیات بر سوداگری که دلالی و سوداگری را در بازارهای سکه و ارز و مسکن کنار می زند. قانون حمایت از افشاگران فساد که با وارد کردن مردم عادی و دلسوز در عرصه مبارزه با فساد، فضا را برای فاسدان ریز و درشت ناامن می‌کند، قانون جهش تولید دانش بنیان که با حمایت از جوانان خوش فکر پیشرفت درون‌زا و متکی بر علم را جایگزین توسعه ظاهری مبتنی بر نفت می‌کند، تصویب کلیات طرح تعارض منافع که در صورت نهایی شدن، مبتنی بر تجربه‌های دیگر کشورهای دنیا زیرساخت حقوقی برای مقابله با هرگونه تعارض منافع صاحبان قدرت و ثروت ایجاد می کند.

وی افزود: قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات که سال‌ها عقب ماندگی تجمیع اطلاعات بخش‌های مختلف اداره کشور را برای رسیدن به دولت هوشمند جبران می کند، دو مرحله‌ای کردن تصویب بودجه که یکی از ریشه‌های اصلی ناترازی بودجه را حل می کند، تا مطالبه سال‌ها زمین مانده رهبرانقلاب به سرانجام مناسبی برسد، این موارد نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد مجلس یازدهم مجلسی فعال است که مشکلات کشور را شناسایی و بر اساس شرح وظیفه قانون گذاری خود، برای آن شفاف و روشن قانون وضع کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر قانون گذاری در حوزه تحول در زیرساخت‌های قانونی اقتصاد کشور، مجلس فعال مجلسی است که نسبت به مشکلات جاری مردم مانند خودرو، حفظ قدرت خرید و معیشت مردم، چالش اساسی مردم در مسکن، سلامت و محرومیت‌های باقی مانده در مناطق محروم نیز فعالانه و کارشناسانه با شیوه‌های زودبازده وارد عمل شده باشد و ملاحظات و مصلحت‌اندیشی‌های بی دلیل نکند که مجلس یازدهم در این زمینه نیز بعنوان مجلسی فعال و انقلابی کارنامه روشنی دارد.

وی ادامه داد: تغییر ریل حمایت بی‌حساب و رانت‌زا از خودروسازان گرچه ناممکن به نظر می‌رسید اما مجلس فعال و انقلابی توانست، این سیاست را بعد از سال‌ها تغییر داده و مجوز واردات خودرو و خودروهای کارکرده را صادر کند که همان ابتدا باعث کاهش شدید قیمت‌ها با میانگین ۲۵درصد شد که در صورت واردات خودرو،  بازار خودرو را کاملا رقابتی خواهد کرد.

قالیباف گفت: مجلس فعال و انقلابی مجلسی است که برای حفظ قدرت خرید مردم، نه تنها قوانین زیرساختی ضدتورمی مثل اصلاح ساختار بودجه را تصویب کرده است بلکه با هماهنگی دولت  کالابرگ الکترونیک را بجای پرداخت فسادزا و غیر موثر ارز ترجیحی تصویب کرد که ان‌شاءالله با تکمیل و نهایی شدن در اجرا می‌تواند باعث آرامش معیشتی به مردم شود.

وی در ادامه تاکید کرد: مجلس فعال و انقلابی مجلسی است که نسبت به مطالبه قدیمی مردم و رهبرانقلاب درباره سربازی، فعالانه وارد عمل شده و علاوه بر افزایش حقوق ۱۲برابری سربازان که باعث شده است، سربازی از حالت کار اجباری درآمده و تبدیل به شغلی گرچه موقت شود، با هماهنگی ستاد کل برخی اصلاحات را رقم زده و برخی دیگر را با نهایی شدن احکام مناسب در برنامه پنج ساله به سرانجام می رساند. مجلس فعال و انقلابی مجلسی است که مصوباتی داشت که با اجرای خوب دولت حدود پنج میلیون نفر از دهک‌های محروم  برای درمان به صورت رایگان بیمه شدند و با تامین هزینه‌های درمان بیماران صعب‌العلاج، دغدغه هزینه برای خانواده‌های این بیماران کاهش یافته است.

رئیس مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: مجلس فعال و انقلابی مجلسی است که بارهای زمین مانده را علی رغم مشکلات و مخالفت‌های زیاد و با همراهی دولت برای قشرهای مختلف برداشت. تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال، تصویب متناسب‌سازی حقوق قشر ضعیف بازنشستگان به شکلی قابل اجرا و افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با در نظر گرفتن بودجه برای تامین بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی از جمله مهمترین آنها است.

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه مجلس فعال و انقلابی با نظارت های میدانی مشکلات مناطق محروم را دقیق شناخته است، بیان کرد: مجلس انقلابی بودجه لازم را برای محرومیت‌زدایی با تعیین نقاط دقیق و با استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی تامین کرده است و هزاران میلیارد بودجه اشتغال‌زایی برای مناطق محروم تصویب کرده است. در کنار حوزه اقتصاد مجلس فعال و انقلابی بسیاری از قوانینی در حوزه‌های غیراقتصادی را که سال‌ها زمین مانده بود، به سرانجام رساند.

وی افزود: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که مطالبه سال‌های طولانی رهبرانقلاب بود و منفعلانه به آن کم‌توجهی شده بود، قانون ارتقاء امنیت زنان در برابر سوءرفتار را که نیز نیاز جدی بانوان کشور و مطالبه حداقل ۲۰ساله رهبرانقلاب بود، قانون انتخابات مجلس که به پیروی سیاست‌های ابلاغی انتخابات باید اصلاح می‌شد و قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ حجاب و عفاف که کمتر کسی حاضر بود بار سیاسی و رسانه‌ای آن را بپذیرد اما مجلس انقلابی با در پیش گرفتن شجاعت و عقلانیت راه‌های ایجابی و سلبی موثر را پیش روی مسئولین کشور گذاشت.

وی در ادامه بیان کرد: مجلس فعال و انقلابی ظرفیت‌های حوزه نظارتی مثل سوال و استیضاح را از ابزارهایی سیاسی به ابزارهایی برای کمک به دولت برای حل مشکلات مردم تبدیل کرد و با خلاقیت‌های جدید ظرفیت‌های جدید نظارتی را برای مجلس ایجاد کرد، گرچه باید متوجه باشیم که نهایت این ظرفیت‌های نظارتی بدلیل محدودیت‌های قانونی و مدیریتی نمی تواند، جای اجرا را بگیرد و نظارت مجلس در بهترین حالت می‌تواند در جهت نشان دادن نقاط ضعف به مسئولین اجرایی برای کمک به دولت برای حل آنها بکار گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: همه آنچه ذکر شد بخشی از تلاش‌های مجلس یازدهم بود تا بتواند متناسب با شرح وظیفه قانون‌گذاری و نظارت همراهانه، مجلس را تبدیل به مجلسی فعال و انقلابی کند. ما با شما عهد کرده‌ایم که در انجام این وظیفه ذره‌ای فروگذار نکنیم و امیدواریم بتوانیم تا روز آخر به این عهد خود وفادار بمانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha