۰ نفر

با اعلام کاهش تولید کمتر از انتظار اوپک پلاس، قیمت نفت برای ششمین هفته متوالی سقوط کرد

۱۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۱
کد خبر: 811061
با اعلام کاهش تولید کمتر از انتظار اوپک پلاس، قیمت نفت برای ششمین هفته متوالی سقوط کرد

پس از پایان نشست وزیران اوپک پلاس، قیمت نفت خام برنت و WTI کاهش یافت. بلافاصله پس از آغاز نشست، همچنین اعلام شد که برزیل از ژانویه به گروه اوپک پلاس ملحق خواهد شد. مجموع کاهش داوطلبانه برای سه ماهه اول ۲.۱۸۴ میلیون بشکه در روز است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، قیمت نفت در روز جمعه کاهش یافت و به نظر می‌رسید برای ششمین هفته متوالی کاهش پیدا کند، زیرا کاهش تولید داوطلبانه نفت مورد توافق تولیدکنندگان اوپک پلاس کمتر از انتظارات بازار بود.

قیمت نفت از بعدازظهر پنجشنبه شروع به کاهش کرد زیرا مشخص شد که اعضای اوپک پلاس با کاهش داوطلبانه از آغاز سال جدید موافقت کرده‌اند و این کاهش‌ها تنها توسط هر کشور عضو به جای کل گروه اعلام خواهد شد.

اوپک پلاس در جریان نشست کامل اوپک پلاس در روز پنجشنبه اعلام کرد که از آنجایی که تمام کاهش های توافق شده امروز داوطلبانه بود، نه توسط این گروه، بلکه توسط تک تک کشورهای عضو اعلام خواهد شد. بلافاصله پس از آغاز نشست، همچنین اعلام شد که برزیل از ژانویه به گروه اوپک پلاس ملحق خواهد شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت در فوریه با 39 سنت یا 0.5 درصد کاهش به 80.47 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 23 سنت یا 0.3 درصد کاهش به 75.73 دلار رسید.

قیمت برنت در سطوح پایین‌تری نسبت به پایان هفته گذشته معامله می‌شد، اما وست‌تی‌آی مقداری زیان را کاهش داد تا کمی بالاتر از سطح جمعه گذشته معامله شود.  

اوپک پلاس که بیش از 40 درصد نفت جهان را تولید می‌کند، با کاهش قیمت‌ها از حدود 98 دلار در اواخر سپتامبر در بحبوحه نگرانی ها نسبت به رشد اقتصادی ضعیف‌تر در سال 2024 و انتظارات از مازاد عرضه، بر کاهش تولید متمرکز است.

عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس با کاهش داوطلبانه تولید 900000 بشکه در روز علاوه بر تمدید 1.3 میلیون بشکه در روز کاهش تولید موافقت کردند. نمایندگان پیش از این در مورد 2 میلیون بشکه در روز در کاهش تولید جدید بحث کرده بودند.

گلدمن ساکس اعلام کرد که پیش‌بینی ماه دسامبر برای نفت برنت به سمت پایین‌تر از محدوده تخمین زده شده قبلی آن متمایل شده است و این اقدام تولیدکنندگان نفت را «واکنشی موقت» و «اجرای آن دشوار» خواند.

گلدمن در یادداشتی در روز جمعه گفت: «بازار با احتمال زیاد کاهش‌های اضافی، از جمله کاهش بالقوه طولانی‌مدت و رسمی غیرداوطلبانه، شروع به قیمت‌گذاری کرده بود، اما به دلیل کاهش پیش‌بینی‌شده در رشد عرضه ایالات متحده و عرضه پایین اوپک ، چشم‌انداز قیمتی سال 2024 خود را حفظ کرد.

عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی، عراق، کویت، قزاقستان و الجزایر از جمله تولیدکنندگانی بودند که گفتند، کاهش تولید که در مجموع به 2.2 میلیون بشکه در روز می‌رسد، پس از سه ماهه اول به تدریج کاهش می‌یابد اگر شرایط بازار اجازه دهد.

جزئیات آنچه برای سه ماهه اول سال 2024 بین اعضای اوپک پلاس توافق شد:

  • الجزایر موافقت کرد تولید نفت خود را 51000 بشکه دیگر در روز کاهش دهد
  • قزاقستان موافقت کرد تولید نفت خود را به میزان 82000 بشکه در روز کاهش دهد
  • عربستان سعودی موافقت کرد کاهش تولید خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز تمدید کند
  • معاون نخست وزیر روسیه الکساندر نواک گفت که کاهش داوطلبانه صادرات نفت را 300000 بشکه در روز تعمیق خواهد داد و گفت که کاهش تولید داوطلبانه 500000 بشکه در روز را کاهش خواهد داد.
  • عمان 42000 بشکه دیگر در روز کاهش خواهد داد
  • عراق به طور داوطلبانه 211000 بشکه در روز کاهش خواهد داد
  • کویت 135000 بشکه در روز کاهش خواهد داد
  • امارات 163000 بشکه در روز کاهش خواهد داد

آنگولا نه تنها کاهش داوطلبانه اضافی را اعلام نکرد، بلکه علناً سهمیه فعلی خود را رد کرد و پیشنهاد خود را برای سهمیه 1.18 میلیون بشکه ای که از ژانویه آغاز می‌شود، تکرار کرد. این کشور افزود که به سهمیه جدید اوپک پایبند نخواهد بود.

بدون احتساب تمدید کاهش از عربستان و روسیه، کاهش داوطلبانه اضافی که از ژانویه آغاز می شود و تا پایان مارس ادامه می یابد، 684000 بشکه در روز است. مجموع کاهش داوطلبانه برای سه ماهه اول 2.184 میلیون بشکه در روز است.

همچنین پس از آنکه سه هفته پیش، دبیر کل اوپک، هیثم الغیس، گفت که درهای این گروه در صورتی که برزیل بخواهد به آن بپیوندد باز است، برزیل روز پنجشنبه اعلام کرد که سال آینده به اوپک پلاس خواهد پیوست، اگرچه چنین اقدامی بزرگترین کشور آمریکای جنوبی را ملزم به کاهش تولید نخواهد کرد. به ویژه که برزیل قصد دارد تولید نفت خام خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد به این منظور که تا سال 2030 به چهارمین تولیدکننده بزرگ جهان تبدیل شود.

نشست بعدی اوپک پلاس برای اول ژوئن 2024 برنامه‌ریزی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha