۰ نفر

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه:

ایران از توانایی ترانزیت ۶۰ میلیون تن کالای کشورهای آسیای میانه برخوردار است

۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴
کد خبر: 810959
ایران از توانایی ترانزیت ۶۰ میلیون تن کالای کشورهای آسیای میانه برخوردار است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن ترانزیت بار کشورهای آسیای میانه گفت: موقعیت جغرافیایی ایران ظرفیت عبور ۶۰ میلیون تن از این بار ترانزیتی را دارد که باید مورد توجه استان‌های مرزی قرار گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی صفری روز پنجشنبه در نشست با استاندار و برخی مدیران کل استان گلستان در گمرک اینچه‌برون افزود: در صورت عبور این میزان کالا، ۶۰ میلیارد دلار درآمد عاید کشور می شود که از درآمد ها نفتی بیشتر است.

وی با اشاره با راهبرد دولت سیزدهم در توسعه روابط تجاری با همسایگان؛ گفت: دولت و وزرات راه و شهرسازی و وزارت امورخارجه همه تلاش خود را برای فراهم کردن بستر برای توسعه روابط تجاری با همسایگان رو انجام می‌دهد.

صفری ادامه داد: استان های مرزی بویژه در حوزه خزر علاوه‌ بر ظرفیت ریلی و جاده ای، ظرفیت دریایی نیز دارند که باید از آن برای توسعه ترانزیت بار و کالاهای کشورهای آسیای مرکزی با ایجاد زیرساخت های مناسب استفاده کنند.

ایران از توانایی ترانزیت ۶۰ میلیون تن کالای کشورهای آسیای میانه برخوردار است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با مثبت دانستن رونق تجاری و تردد خودرویی مرز اینچه‌برون طی یکسال گذشته و رشد ۳۲ درصدی ترانزیت کالا از این مرز، بیان داشت: نباید به این حجم راضی باشیم و باید ظرفیت ترانزیت را از چند دهه هزار تن به ۵ یا ۱۰ میلیون تن افزایش دهیم.

صفری گفت: کشورهای همسایه بار خور را از هر مرزی که شرایط و خدمات بهتری داشته باشد ترانزیت می کنند و منتظر ما برای ایجاد زیرساخت ها نمی مانند.

وی با منتفی دانستن بحث برقی کردن راه‌ آهن اینچه‌برون - گرمسار، افزود: در سفر دوم رییس جمهور به گلستان مسیر جدید و کوتاهتر ریلی از اینچه‌برون به کردیور شمال به جنوب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا در این جلسه مدیران کل صنعت، معدت و تجارت، راه آهن، راهداری و حمل و نقل و گمرکات گلستان هم گزارشی فعالیت های خود و میزان صادرات و واردات انجام شده طی هشت ماهه امسال ارائه دادند و گفتند که در همه حوزه ها رشد داشته‌ و نیاز به ایجاد و توسعه زیرساخت ها در اینچه‌برون داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha