۰ نفر

خبر جدید از رفع تعهد ارزی برای گروه‌های کالایی

۸ آذر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۵
کد خبر: 810827
خبر جدید از رفع تعهد ارزی برای گروه‌های کالایی

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ضمن انتقاد به برخی سیاست‌ ها در رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، گفت: این سیاست نباید برای همه گروه‌های کالایی به یک شکل اجرایی شود، چراکه نتیجه آن تعطیلی تولیدکنندگان خرد و متوسط، به خصوص در صنایع پایین دستی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، احمد معروف‌خانی - رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی - در نشست «پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان؛ ضرورت و الزامات»، گفت: عدم رعایت اقتضائات گروه‌های مختلف کالایی در رفع تعهد ارزی چالش بزرگ صنعت، تولید و تجارت کشور شده است. اعضای اتحادیه ما بیش از ۴.۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ صادرات داشتند و عموما واحدهای خصوصی با پراکندگی جغرافیایی در سراسر کشور با مقیاس‌های کوچک هستند.

وی افزود: اخیرا این گروه‌های کالایی مشمول عرضه ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما شدند. ما در جلسات تصویب این مصوبه گفتیم این مصوبه به زیان و تعطیلی تولیدکنندگان این اتحادیه منجر می‌شود، اما بانک مرکزی این تصمیم را گرفت. ولی حرف ما این بود که اگر تولیدکنندگان خرد از وضعیت سوددهی به وضعیت ضرر وارد شوند، دیگر تولید و صادرات متوقف می‌شوند و ارزی برای عرضه نخواهند داشت. اما بانک مرکزی برای رفع این مشکل صرفا این را تصویب کرد که خوراک ارزان به واحدهای اتحادیه ما داده شود؛ اما همچنان روند ادامه دارد و وزارت نفت و ستاد تنظیم بازار نیز نتوانست کمکی به ارزان شدن خوراک ما برای سوددهی کند. نتیجه این روند آن شد که از ۱۵ آبان و با ابلاغ مصوبه جدید بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در پایان تاکید کرد: امروز تنها توقع ما این است که سیاست رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به نحوی کارشناسانه و با رعایت اقتضائات صنایع انجام شود. امروز تصمیم گیر در این حوزه بانک مرکزی است . راهکار این است که دستگاه‌ها و تشکل‌های تخصصی در تصمیم گیری دخیل شوند و یک سیاست کلی به همه صنایع پایین دستی و بالادستی تحمیل نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha