۲ نفر

مدیر ایمینو اعلام کرد:

زمان جذب ایده های نوآوران در بخش معدن و صنایع معدنی فقط تا پایان آذرماه

۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۹
کد خبر: 810610
زمان جذب ایده های نوآوران در بخش معدن و صنایع معدنی فقط تا پایان آذرماه

مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) گفت: زمان جذب ایده‌های نوآورانه تا پایان آذرماه است که ایده‌پردازان می‌توانند از طریق سامانه‌ای که اطلاع‌رسانی شده برای ثبت ایده‌ها اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین به نقل از معدن نیوز، مجید وفایی فرد در نشست خبری چهارمین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین بخش معدن و صنایع معدنی (اینوماین ۴) گفت: تجربه موفق برگزاری سه جشنواره اینوماین در طی ۳ سال اخیر که مورد استقبال و توجه جامعه معدن و صنایع معدنی در کشور قرار گرفت، ایمیدرو و یونیدرو را درصدد کرد تا به رسم هر ساله با برگزاری این جشنواره در راستای تجاری‌سازی ایده‌ها و ظرفیت‌های دانش ‌بنیان کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی اقدام کنند.

وی افزود: جشنواره اینوماین ۴ بهمن ماه سال ۱۴۰۲ و با حمایت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی برگزار می شود.

وفایی فرد عنوان کرد: این جشنواره در سطح ملی بوده است که با توجه به تاکیدات رئیس هیات عامل ایمیدرو قرار است در سطح بین‌المللی برگزار شود که از ظرفیت پارک بین‌المللی، دانشگاه تهران و معاونت علمی فناوری و نوآوری ریاست جمهوری استفاده خواهد شد.

مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) گفت: زمان جذب ایده‌های نوآورانه تا پایان آذرماه است که ایده‌پردازان می‌توانند از طریق سامانه‌ای که اطلاع‌رسانی شده برای ثبت ایده‌ها اقدام کنند.

وی هدف این جشنواره را با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر بحث دانش‌بنیان، فراهم کردن فضای جذب برای ایده‌های فناورانه و نوآورانه دانست.

به گفته ی وفایی فرد محورهای چهارمین جشنواره اینوماین شامل موضوعاتی چون اقتصاد چرخشی معدن و صنایع معدنی، معدنکاری، اقتصاد و بهره وری سبز، انرژی های پاک، فناوری ها یا روش های نوین اکتشاف، فناوری های نوین بهره برداری و استخراج، فناوری های نوین فراوری مواد معدنی و مرتبط با تکمیل زنجیره ارزش فلزات، فناوری های نوین در عارضه یابی، افزایش بهره وری و کاهش مصارف (آب، انرژی مواد اولیه)، فناوری های نوین در حوزه صنعت نسل ۴ معدن و بکارگیری فناوری ها و تجهیزات نوین در صنایع معدنی بخصوص در صنایع فولاد، آلومینیوم، سرب و روی، طلا، زغال سنگ و عناصرنادرخاکی و استراتژیک است.

مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) عنوان کرد: حدود ۹ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که سهم بخش معدن و صنایع معدنی از این شرکت‌ها ۴۵۰ شرکت، ۵ درصد است که با توجه به اهمیت و ظرفیت در این بخش این تعداد مناسب نیست.

وی با بیان این که اهمیت حوزه‌ معدن بر کسی پوشیده نیست، افزود: بر اساس اهمیت این بخش شناسایی نیازهای فناورانه در بخش و صنایع معدنی در دستور کار قرار گرفت.

وفایی فرد همچنین بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات ما تدوین حمایت از ایده‌های نوآورانه در بخش معدن و صنایع معدنی است. همچنین جایزه سرآمدان معدن و صنایع معدنی طراحی شده است که در جشنواره اینوماین ۴ از این مدل رونمایی خواهد شد تا بخش معدن و صنایع معدنی از سال آینده بر این اساس پایش شود.

وی با اشاره به چالش های موجود بر سر راه نوآوری گفت: علی‌رغم وضعیت و شرایط خوبی که در بخش دانشگاهی وجود دارد اما کم‌توجهی به نوآوری و فناوری و تحریم‌ها، توسعه نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی را با چالش مواجه کرده است. البته با توجه به رشد نیازها بخشی از این نیازهای فناورانه داخلی‌سازی و بومی‌سازی شده است.

در ادامه رئیس موسسه یونیدرو و دبیر علمی جشنواره اینوماین از داوری علمی این جشنواره توسط موسسه یونیدرو خبر داد.

ضیاءالدین شفائی بیان کرد: این رویداد در طی ۳ دوره برگزاری بالغ‌تر و کامل‌تر شده است که آغاز این طرح با موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر بوده است.

وی افزود: این رویداد ابتدا در سطح ملی برگزار شده و قرار است امسال در سطح بین‌المللی برگزار گردد.

رئیس انجمن مهندسی معدن ایران به عنوان عضو شورای سیاستگذاری چهارمین جشنواره اینوماین نیز گفت: بحث نوآوری و نهادها یک بحث نوپا در کشور است.

 احمدرضا صیادی عنوان کرد: یکی از چالش‌های عمده بر سر راه نوآوری در کشور به دلیل ضعف در تقاضا است. همچنین فرهنگ خلاقیت و نوآوری در کشور دارای ضعف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha