۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

مظنه ۸۰ دلاری برای هر بشکه نفت/ عربستان و روسیه به کاهش تولید ادامه دادند

۷ آذر ۱۴۰۲، ۹:۲۷
کد خبر: 810498
مظنه ۸۰ دلاری برای هر بشکه نفت/ عربستان و روسیه به کاهش تولید ادامه دادند

نشست اوپک‌پلاس با تعویقی چند روزه به ۳۰ نوامبر موکول شده و همزمان کشورهای آفریقایی با کاهش عرضه نفت مخالفت کردند؛ به همین دلیل تحلیل‌گران انتظار دارند که دست کم عربستان و روسیه به کاهش تولید خود ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر نشست این هفته اوپک پلاس و انتظار کاهش عرضه در سال ۲۰۲۴ بودند، قیمت نفت روز دوشنبه کاهش یافت و معیار برنت حدود ۸۰ دلار در هر بشکه بود.

بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت غروب روز دوشنبه با ۵۲ سنت یا ۰.۶۵ درصد کاهش به ۸۰.۰۶ دلار در هر بشکه رسید. در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۵۴ سنت یا ۰.۷ درصد کاهش به ۷۵ دلار رسید. هر دو در معاملات اولیه یک دلار از دست دادند.

زمانی که اوپک پلاس - سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه - نشست وزیران را برای رفع اختلافات در مورد اهداف تولید برای تولیدکنندگان آفریقایی به ۳۰ نوامبر به تعویق انداختند، قیمت‌ها در اواسط هفته کاهش یافت.

چهار منبع اوپک پلاس روز جمعه به رویترز گفتند که از آن زمان به بعد، گروه تحت رهبری بالفعل عربستان سعودی، به سازش نزدیک‌تر شده است و اوپک پلاس به‌رغم موکول شدن جلسه سیاست‌گذاری خود به پنج‌شنبه جاری، به دنبال تشدید کاهش تولید است.

ربکا بابین، تاجر ارشد انرژی در CIBC Private Wealth US می‌گوید: «اگرچه نشانه‌هایی وجود دارد که عربستان در رسیدن به اجماع پیشرفت کرده است، اما ریسک‌پذیری محدودی برای خرید نفت خام قبل از اعلام رسمی وجود دارد.»

او افزود: «تا زمانی که شفاف شود اوضاع قرار است چگونه پیش برود،انتظار داشته باشید که نفت خام به تقلا برای افزایش قیمت ادامه دهد.» 

تحلیلگران ING گفتند که آنها انتظار دارند عربستان سعودی کاهش داوطلبانه اضافی خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز در سال آینده افزایش دهد و روسیه نیز کاهش تولید خود را تمدید کند. آنها در یادداشتی می گویند: «به وضوح، اگر ما شاهد این اتفاق نباشیم، فشار نزولی بیشتری بر بازار وارد می کند.»

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کردند که صادرات تخمینی کشورهای اوپک در ماه آوریل به ۱.۳ میلیون بشکه در روز زیر سطح کاهش یافته است.

این بانک افزود: ما همچنان انتظار داریم کاهش یکجانبه عربستان و روسیه حداقل تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ تمدید شود.

با این حال، امارات متحده عربی آماده است تا صادرات نفت خام موربان را در اوایل سال آینده افزایش دهد.

در همین حال، تلاش‌های عراق برای از سرگیری صادرات نفت خام شمال از طریق ترکیه ادامه دارد. یک معاون وزیر گفت که مقامات نفتی عراق با نمایندگان شرکت های نفتی بین‌المللی و مقامات کرد عراقی در اوایل دسامبر دیدار خواهند کرد تا در مورد تغییرات قراردادی که محور اصلی این موضوع است بحث کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که انتظار دارد در سال ۲۰۲۴ مازاد تولید نفت در بازارهای جهانی وجود داشته باشد، حتی اگر کشورهای اوپک پلاس کاهش تولید خود را تا سال آینده تمدید کنند.

به گفته تحلیلگران، افزایش ذخایر نفت خام در ایالات متحده نیز فشار نزولی بر قیمت‌ها وارد کرده است. با این حال، چهار تحلیلگر در نظرسنجی رویترز تخمین زدند که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۲۴ نوامبر حدود ۲ میلیون بشکه کاهش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha