۰ نفر

آیفون ۱۵ رجیستر می‌شود؟

۷ آذر ۱۴۰۲، ۴:۳۰
کد خبر: 810457
آیفون ۱۵ رجیستر می‌شود؟

بنابر اعلام مسئولان واردات آیفون ۱۵ ممنوع است و گوشی های موجود در بازار نیز رجیستر نخواهند شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، تقریبا از ابتدای پاییز رجیستر شدن یا نشدن آیفون ۱۴ در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. اما در نهایت مسئولان ابتدا به صراحت اعلام کرده‌اند که واردات تجاری این موبایل ممنوع است و بعد از مدتی هم واردات آیفون ۱۴ و مدل‌های بعد از آن از رویه مسافری نیز ممنوع شد. این تصمیم باعث شد قیمت آیفون ۱۳ به دلیل داشتن رجیستری و گارانتی از آیفون ۱۴ قاچاق گران‌تر شده و عده‌ای هم ترجیح می‌دهند با پول کمتر از آخرین تکنولوژی موجود استفاده کنند و در کنار آن با استفاده از یک موبایل ارزان قیمت سیم کارت خود را فعال کنند و با جدیدترین مدل آیفون به اینترنت یک موبایل ارزان متصل شوند و کارهای خود را پیش ببرند. 

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه ارزبری بالا و عمل متقابل نسبت به تحریم‌هارا از جمله مهم‌ترین دلایلی عنوان کرد که مسئولان برای ممنوعیت واردات آیفون ۱۴به بالا مطرح کرده‌اند و گفت: به این ترتیب میزان واردات و ارزبری آیفون به شدت کاهش پیدا کرده، چرا که عملا از آیفون ۱۴ به بعد ثبت سفارش و رجیستری نخواهد شد و مدل‌های ۱۳ و قبل از آن هم دیگر تقاضای چندانی ندارد.

عبقری در پاسخ به اینکه تکلیف خریداران، به ویژه کسانی که در مدت زمان محدودی در بهمن ماه به صورت قانونی و به شکل مسافری آیفون ۱۴ وارد کرده‌اند چیست؟ گفت که این موضوع در حیطه اختیارات انجمن نیست و هنوز هم تصمیمی در این رابطه اعلام نشده است.

دهقانی‌نیا با بیان اینکه برخورد با آیفون قاچاق ۱۴ به بالا در دستور کار قرار گرفته و این موضوع به دبیر کمیسیون مقابله قاچاق کالا و ارز استان تهران ابلاغ شده، گفت: بنابراین با هماهنگی ضابطان نسبت به جمع‌آوری کالای آیفون ۱۴ و ۱۵ اقدام خواهد شد. البته قاچاق آیفون ۱۵ هنوز گستردگی کمتری دارد.

آیفون ۱۵ریجستر می‌شود؟

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با بیان اینکه با هماهنگی ضابطان نسبت به جمع‌آوری کالای آیفون ۱۴ و ۱۵ اقدام خواهد شد، گفت: اگر شخصی به فروشنده‌ای که گفته کالا در آینده رجیستر می‌شود اطمینان کرده و آیفون ۱۴ به بالا خریده و حالا متوجه شده که کالا قاچاق است، می‌تواند با فاکتور به تعزیرات مراجعه و از فروشنده شکایت کند.

در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر برخی از سایت‌های فروش اینترنتی در حال فروش آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ رجیستر نشده هستند و در این میان قیمت‌ آخرین مدل از برند آیفون که در ایران رجیستر شده، یعنی آیفون ۱۳ قیمتی بین دو مدل رجیستر نشده دارد؛ یعنی آیفون ۱۳ در حال حاضر در بازار از آیفون ۱۴ گران‌تر و از آیفون ۱۵ ارزان‌تر است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در این رابطه گفته بود: بعید است تصمیم ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به بالا عوض شود و ورود، استفاده، به کارگیری و فروش این موبایل ممنوع است.

سید مجید رضوی آرانی در آخرین اظهار نظر تصریح کرده بود: در ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز و وزارتخانه‌های مرتبط در برابر واردات این گوشی همراه که نام آن را نمی‌بریم و همه هم می‌دانند (آیفون ۱۴ به بالا) به هر شکلی می‌ایستیم، خدمات به آن داده نمی‌شود و واردات آن غیرقانونی است.

لازم به ذکر است،  مدیرکل هماهنگی مقابله قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه‌ با ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ و این‌که اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چه خواهد بود، گفت: بسیاری از سریال‌های گوشی‌های آیفون۱۴ واردشده ثبت گمرکی نشده‌اند و از نظر قانونی قاچاق محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در خصوص آیفون ۱۵ نیز به هیچ عنوان ثبت سفارشی صورت نگرفته است و ورود آن حتی به‌صورت مسافری نیز ممنوع است و قاچاق محسوب می‌شود، بنابراین در محل‌های عرضه گوشی‌های تلفن همراه اگر مشاهده شود که این مدل گوشی‌های قاچاق در حال توزیع است دستور برخورد و جمع‌آوری آن‌ها صادر خواهد شد.

بنابراین تا این لحظه هیچ خبری بر رجیستر شدن قانونی آیفون ۱۵ وجود ندارد و با توجه به ممنوعیت واردات آن به نظر می رسد این گوشی همراه در کشور خدمات نخواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha