۰ نفر

گوترش: وقفه بشردوستانه را به آتش‌بس دائمی بدل کنید

۶ آذر ۱۴۰۲، ۲۱:۳۹
کد خبر: 810428
گوترش: وقفه بشردوستانه را به آتش‌بس دائمی بدل کنید

دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه) اعلام کرد که گفت‌وگوی طرفین جنگ غزه باید تا زمان حصول «آتش‌بس کامل بشردوستانه» ادامه داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که وقفه‌ای که حماس و رژیم صهیونیستی بر سر آن به توافق رسیده‌اند، موجب رسیدن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، خصوصاً بخش‌های شمالی شده که چندین هفته از حمایت‌های بشردوستانه محروم بودند.

این سخنگو با بیان اینکه این کمک‌ها «پاسخگوی نیاز عظیم ۱.۷ میلیون آواره» فلسطینی در غزه نیست، هشدار داد که این «فاجعه انسانی» هر روز وخیم‌تر می‌شود.

وی در ادامه برقراری آتش‌بس دائمی را برای تمامی طرفین مفید دانست و افزود: گفت‌وگوهایی که به توافق کنونی منجر شد باید ادامه داشته و به یک آتش‌بس بشردوستانه کامل ختم شود.

دوجاریک ادامه داد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد «از تمامی کشورها می‌خواهد که از نفوذ خود برای پایان بخشیدن به این مناقشه حزن‌انگیز» استفاده کرده و از «راهکار دو دولتی» حمایت کنند؛ راهکاری که به گفته وی «تنها راه پایدار برای آینده این منطقه» است.

جنبش حماس در ۱۵ مهر حمله گسترده‌ای را به مواضع رژیم صهیونیستی در غلاف غزه آغاز کرد. تل‌آویو در پاسخ به این عملیات - که به دلیل حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، «طوفان الاقصی» نام گرفته - قتل‌عام مردم بی‌گناه فلسطین را آغاز و از رسیدن غذا، دارو، سوخت و دیگر اقلام ضروری به ساکنان غزه جلوگیری کرد.

چهارشنبه گذشته و پس از چند روز مذاکره غیرمستقیم، رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین به توافق برای آتش‌بس موقت به مدت چهار روز و تبادل اسرا دست یافتند؛ توافقی که قرار بود امروز به پایان برسد، اما «حماس» دقایقی پیش اعلام کرد که «با برادران قطری و مصری در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای دو روز دیگر و با همان شروط آتش‌بس پیشین» به توافق رسیده است.

رژیم صهیونیستی در این توافق وادار به پذیرش شروط مقاومت شد، بدین ترتیب که در مقابل آزادی هر اسیر اسرائیلی، سه اسیر فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha