۲ نفر

معرفی چانگان ایدو EV۴۶۰ سدان برقی سایپا

۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۲
کد خبر: 810312
معرفی چانگان ایدو EV۴۶۰ سدان برقی سایپا

سدان کامپکت چانگان ایدو یکی از محصولات نسبتا با اصالت و قدیمی کمپانی چانگان به حساب می‌آید که نسل دوم آن در سال ۲۰۱۸ به بازار راه پیدا کرد. شرکت سایپا در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو نمونه برقی این ماشین را به عنوان محصول آینده خود در معرض دید قرار داد تا شایعاتی که از گذشته در مورد عرضه چانگان ایدو EV۴۶۰ در ایران به گوش می‌رسید، بیش از پیش به واقعیت نزدیک شود.

اقتصاد آنلاین-روزبه‌راد؛ شرکت سایپا در دور جدید واردات خودرو حساب ویژه‌ای روی محصولات چانگان باز کرده است. پیش از این نیز سایپا با مونتاژ خودروهایی همچون چانگان cs۳۵ توانسته بود تاحدودی مشتریان ایرانی را با این برند معتبر چینی آشنا کند. همچنین یکی دیگر از خودروهای چانگان که در گذشته به صورت محدود وارد بازار ایران شده بود، سدان چانگان ایدو است که به دلایلی نتوانست جایگاه خوبی در بازار کشور کسب کند.

 اما حالا سایپا در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو از نسخه برقی نسل دوم این خودرو به نام چانگان ایدو EV۴۶۰ رونمایی کرده و ظاهرا قصد دارد این ماشین برقی را به صورت وارداتی و یا شاید مونتاژ داخل به دست مشتریان ایرانی برساند.

مشخصات فنی چانگان ایدو EV۴۶۰ برقی

ماشین چانگان ایدو برقی نیروی لازم برای به حرکت درآوردن خود را از یک موتور برقی به قدرت ۱۲۰ کیلووات و حداکثر گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر دریافت می‌کند. این موتور هم از طریق یک گیربکس تک سرعته چرخ‌های جلو را به گردش درمی‌آورد. انرژی لازم برای روشن شدن موتور برقی چانگان ایدو از یک باتری لیتیوم یون به ظرفیت ۴۷.۸ کیلووات ساعت تامین می‌شود. این باتری می‌تواند انرژی الکتریکی مورد نیاز جهت پیمایش ۴۰۱ کیلومتر مسافت را با یک مرتبه شارژ فراهم کند.

معرفی چانگان ایدو EV۴۶۰ سدان برقی سایپا

 طبق اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت سایپا، شتاب صفر تا صد چانگان ایدو EV۴۶۰ چیزی نزدیک به ۱۰.۸ ثانیه خواهد بود. این میزان شتاب برای یک خودروی برقی چندان هیجان انگیز نیست اما به عنوان یک ماشین خانوادگی، کاملا قابل قبول است و می‌تواند توقعات کاربران عادی را به نحوی مناسب پاسخ دهد؛ به ویژه که نهایت گشتاور این ماشین از بسیاری نمونه‌های بنزینی مشابه موجود در بازار بالاتر است و شتاب لحظه‌ای بسیار خوبی را جهت سبقت‌گیری یا مواقع دیگر ارائه می‌دهد. در نتیجه راننده این ماشین خانوادگی هیچ وقت احساس کمبود نیرو در زمان شارژ بودن باتری نخواهد داشت.

باتری چانگان ایدو برقی قابلیت شارژ توسط برق خانگی یا شارژرهای سریع را دارد. مدت زمان لازم برای فول شارژ شدن باتری این خودرو توسط برق منزل و شارژر معمولی حدود ۸.۵ ساعت است اما این زمان به کمک شارژرهای سریع تنها حدود ۵۰ دقیقه طول می‌کشد.

خودرو

چانگان ایدو EV۴۶۰

موتور

برقی تک موتوره

توان موتور

۱۶۱ اسب بخار / ۲۴۵ نیوتن متر

انتقال قدرت

تک سرعته FWD

شتاب ۰ ۱۰۰

 ۱۰.۸ ثانیه

بیشترین سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

ظرفیت باتری

۵۴ کیلووات ساعت

زمان شارژ

۵۰ دقیقه (سریع) / ۸.۵ ساعت (برق خانگی)

میزان پیمایش با یک مرتبه شارژ

۴۱۰

وزن

 ۱۶۱۵ کیلوگرم

طول- عرض- ارتفاع فاصله دو محور (میلیمتر)

۴۷۴۰ – ۱۸۲۰ – ۱۵۳۰ - ۲۷۰۰

بررسی طراحی چانگان ایدو برقی

نسل دوم چانگان ایدو در سال ۲۰۱۸ طراحی شد و طی سال ۲۰۲۰ مورد فیس لیفت قرار گرفت. با توجه به قدمت طراحی چانگان ایدو می‌توان گفت که ظاهر این ماشین برقی به اندازه برخی تولیدات جدید چانگان نظیر مدل یونی-وی جذاب و مدرن به نظر نمی‌رسد، اما انتقاد خاصی هم به این سبک طراحی وارد نیست؛ چراکه این ماشین خانوادگی به عنوان یک سدان معمولی، ظاهری متعادل و استایلی دلپسند را ارائه می‌دهد و در مقایسه محصولاتی همچون آریزو ۵ برقی بسیار جذابتر است.

معرفی چانگان ایدو EV۴۶۰ سدان برقی سایپا

طراحی بدنه EV۴۶۰ در نماهای جلو، عقب و جانبی تقریباً هماهنگی کامل و دلنشینی دارد و قطعا می‌تواند در بازار ایران به عنوان یک ماشین نسبتا زیبا و متناسب، مورد استقبال مشتریان قرار گیرد. البته به شرطی که سطح قیمتی آن خیلی بالا نباشد و از این جهت با دیگر محصولات احتمالی وارداتی چانگان نظیر سدان جذاب یونی-وی یا سایر خودروهای جذاب وارداتی، تلاقی پیدا نکند.

بررسی کابین و فضای داخلی

طراحی داخلی چانگان ایدو برقی متاسفانه خیلی مدرن به نظر نمی‌رسد و با وجود آنکه عیب و ایراد خاصی در آن دیده نمی‌شود، اما قدمت آن برای مشتریان امروزی با توجه به وجود نمونه‌های جدید محصولات چینی، کمی زیاد احساس می‌شود؛ به نحوی که شاید اکثر مشتریان با دیدن آن احساس کنند این سبک طراحی به چند سال قبل تعلق دارد و امروزه بهتر است که یک طراحی جدیدتر در این خودروی برقی به کار گرفته شود.

معرفی چانگان ایدو EV۴۶۰ سدان برقی سایپا

 سطح کیفی متریال استفاده شده در کابین چانگان ایدو EV۴۶۰ نیز کاملاً معمولی است و نباید انتظار یک کابین باکیفیت و سطح بالا را از این خودروی برقی داشته باشید. خوشبختانه فضای داخل کابین این سدان جمع و جور کاملا جادار است؛ چرا که ۲۷۰۰ میلیمتر فاصله محوری دارد و فضای طولی بسیار مناسبی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. حجم صندوق عقب چانگان ایدو برقی سایپا هم حدود ۴۱۰ لیتر است که اگرچه نسبت به رقبا کمی محدودیت دارد اما می‌تواند لوازم مسافرتی حداقل ۴ نفر را به راحتی در خود جا بدهد.

امکانات و آپشن های چانگان ایدو برقی

در فهرست امکانات چانگان ایدو مواردی مثل: ترمز پارک برقی، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، دوربین عقب و سنسور پارک عقب، تهویه اتوماتیک، دو کیسه هوای جلو، سنسور فشار باد تایرها، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تنظیم برقی صندلی راننده، نمایشگر مالتی مدیا لمسی به قطر ۱۰.۲۵ اینچ، ترمز ضد قفل ABS  و EBD و... دیده می‌شود. بنابراین این خودرو امکانات سطح بالایی ندارد و با تجهیزات حداقلی اما قابل قبول به بازار عرضه شده است.

قیمت چانگان ایدو EV۴۶۰ برقی

هنوز مشخص نیست که سایپا قرار است این ماشین برقی را با چه مبلغی در اختیار متقاضیان قرار دهد اما باید بدانید قیمت چانگان ایدو برقی در بازار چین نزدیک به ۲۱ هزار دلار است و احتمالا با تعرفه گمرکی ناچیز در کشورمان عرضه می‌شود. در مورد زمان حضور این خودرو در بازار ایران اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و فعلا باید منتظر ماند تا برنامه‌های شرکت سایپا جهت عرضه این خودرو و دیگر محصولات جدید آن مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha