۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

سیاهه دخل و خرج اقتصاد ایران را با بدبینانه ترین فروش نفت ببندید/ نفت فروخته نشود، دولت به سمت اخذ مالیات از مردم می رود

۶ آذر ۱۴۰۲، ۹:۳۲
کد خبر: 810288
سیاهه دخل و خرج اقتصاد ایران را با بدبینانه ترین فروش نفت ببندید/ نفت فروخته نشود، دولت به سمت اخذ مالیات از مردم می رود

یک فعال اقتصادی با اشاره به اینکه اگر درآمدهای پیش بینی شده در بودجه برای فروش نفت، محقق نشود، دولت به سمت تامین کسری از محل مالیات ها آن هم از بخش شفاف اقتصاد پیش خواهد رفت، به دولتمردان توصیه کرد تا سیاهه دخل و خرج اقتصاد ایران را با بدبینانه ترین میزان فروش نفت ببندد.

اقتصادآنلاین - احمدرضا مسعودی: در حالی محاسبات بودجه ۱۴۰۳ بر مبنای صادرات روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات با قیمت ۶۵ یورو برای هر بشکه در نظر گرفته شده که اعداد و ارقامی که به واسطه نامشخص بودن شرایط اقتصاد جهانی و پیامدهای سیاسی انتخابات آمریکا، می تواند سیاستگذار را دچار سردرگمی کند.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند درآمدهای نفتی همچنان سهم قابل توجهی از بودجه را به خود اختصاص داده که همین مساله می تواند با بروز نوسانات قیمتی در بازار جهانی، اقتصاد ایران را دچار تنش کند. در این میان کارشناسان پیشنهاد می دهند دولت، سناریوهای بدبینانه را در مقابل خود بگذارد و سپس سند دخل و خرج سال ۱۴۰۳ را به طور منطقی تهیه کند.

در همین خصوص، جمشید عدالتیان شهریاری، فعال اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در سال های اخیر، کشور با دو نوع بودجه در اقتصاد مواجه بوده‌؛ بودجه مدل اول، بر اساس اقتصاد مقاومتی و شرایط تحریمی تنظیم می شود که بودجه امسال هم به همین شکل است و بودجه مدل دوم که همان بودجه در سایه است، وقتی پیش‌بینی دولتمردان درباره درآمدها محقق نمی شود، ساری و جاری می گردد که بر مبنای آن، به سراغ جیب مردم می‌آیند و کسری‌ها را از این طریق جبران می کنند.

وی افزود: در حوزه صادرات نفت، راه حل دور زدن تحریم انجام شده و چین مشتری عمده نفت ایران است؛ بنابراین به نظرم می رسد می توان همین میزان یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت که دولت پیش بینی کرده، فروخت؛ اما مساله مهم این است که به دلیل تحریم، جابجایی پول بسیار دشوار است و درآمد حاصل از فروش نفت تبدیل به یوآن می شود؛ نه ارزهای معتبر جهانی و در نهایت هم باید خرید کالا انجام گردد.

عدالتیان شهریاری ادامه داد: به همین دلیل دولت در هنگام تهیه و تنظیم بودجه باید واقعیات تحریمی را در نظر بگیرد و بر اساس شرایط خوشبینانه سیاستگذاری نکند؛ چراکه طبیعتا باید همه احتمالات را در نظر گرفت و حتی شرایط اقتصاد جهانی را هم رصد کرد.

این اقتصاددان تاکید کرد: در سال آینده انتخابات آمریکا را پیش رو داریم که تجربه نشان داده اتفاقات این کشور در ایران بی تاثیر نیست. این مساله غم انگیز است که سرنوشت اقتصاد ایران به انتخابات آمریکا گره خورده، اما واقعیتی است که باید آن را پذیرفت. به طور طبیعی تحولات اقتصاد ایران باید وابسته به انتخابات داخلی باشد؛ اما چنین فضایی وجود ندارد و احتمال دارد با روی کار آمدن جمهوری خواهان و اعمال سیاست‌های سختگیرانه، شاهد شرایط متفاوتی باشیم؛ پس در نهایت دولت باید در لایحه بودجه همه متغیرها را در نظر بگیرد و برای بروز هر حادثه‌ای آماده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    فانح ملت خوانده شده تمام.