۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

تاکید مجلس به رئیس جمهور در خصوص انتصابات در شرکتهای دولتی/افراد ناشایست را به هیات مدیره ها راه ندهید

۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۹
کد خبر: 810181
تاکید مجلس به رئیس جمهور در خصوص انتصابات در شرکتهای دولتی/افراد ناشایست را به هیات مدیره ها راه ندهید

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی با بیان اینکه مجلس به رئیس جمهور جهت نظارت ویژه بر انتصابات هیات مدیره برخی شرکتها از جمله پتروشیمی ها، تاکیدات جدی داشته است، گفت: ریشه اختلاس ها و فسادهای مالی، در انتصاب افراد بدون توجه به شایسته سالاری و سلامت است.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد: احمد مرادی، نایب رئیس اول کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص برنامه مجلس در بودجه سال ۱۴۰۳ برای تصویب پیشنهادات دولت در خصوص کاهش خام فروشی در کشور، گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که اقتصاد ایران از خام فروشی فاصله گرفته و به نوعی کالاها پس از فرآوری صادر شوند تا بتوانند ارزآوری بالاتری را برای کشور به ارمغان بیاورند، همانطور که همواره بر ایجاد ارزش افزوده بر روی نفت و مواد معدنی تاکید شده و تاکنون هم به اهداف تعیین شده در این حوزه نرسیده ایم.

وی افزود: به نظر می رسد که مجلس و دولت باید یک بار این قضیه را برای همیشه به طور جدی دنبال کنند و یک تصمیم جدی در این حوزه اتخاذ نمایند که به نظر می رسد، بودجه سال آینده محل خوبی برای این تصمیم گیری و سیاستگذاری است؛ پس تلاش ما این است که مجموعه سیاست هایی اتخاذ شود که از واردات بی‌رویه جلوگیری شده و بتوان از ارز حاصل از صادرات فرآورده‌ها بهره مند شد.

به گفته مرادی، بسیاری از مواد اولیه که وارد کشور می شوند، همان محصولاتی هستند که بر پایه مواد خام نفتی و پتروشیمی به سایر کشورها صادر شده و مجدد پس از ایجاد ارزش افزوده و انجام فرآوری بر روی آنها، مجدد به ایران برمی گردند و با قیمت گزافی به فروش می رسند، بنابراین اگر بتوان به شکل واقعی، جلوی خام فروشی را گرفت و مواد اولیه مورد نیاز را در داخل تولید کنیم، ضمن اینکه از خروج ارز جلوگیری کرده ایم، ارزش هر تن کالای صادراتی که محل انتقاد است نیز، رشد می کند و در عین حال، اشتغال آن نیز نصیب کشور خواهد شد.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد یک اراده جدی در دولت و مجلس باید شکل گیرد تا خام فروشی در کشور کاهش پیدا کند.  

مرادی در خصوص پتروشیمی‌ها گفت: پتروشیمی‌ها در حوزه اقتصادی در کشور خوب کار کرده‌اند، ولی کافی نیست؛ یعنی ما در موضوع پتروشیمی ظرفیت‌های بیشتری را داریم و هر استان، یکسری ظرفیت‌هایی درون خود نهفته دارد که می‎توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین اگر بتوان صنایع را مدیریت کرد، می توان کالاهایی را با ارزش افزوده بالاتر تولید و روانه بازار کرد.

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی در خصوص پرونده‌های اقتصادی و مالی تخلف پتروشیمی‌ها گفت: بی‌نظمی در نوع مدیریت در کشور کم نداریم و این مختص به پتروشیمی نیست. این بی‌نظمی به خاطر این است که افرادی بدون رعایت شایسته سالاری در هیات‌مدیرها منصوب می شوند که این روند باعث می‌شود بی‌نظمی مالی شکل گیرد و تولید به مشکل برمی‌خورد.

مرادی معتقد است: اختلاس‌ها و فسادهایی که شکل می‌گیرد از انتصاب های غلط نشات می‎گیرد؛ البته مجلس هم به شخص رییس جمهور تاکید کرده که بر این بی‌نظمی‌ها در انتصابات نظارت کرده و با فسادها برخورد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha