۱ نفر

ساخت سردخانه میوه + لیست تجهیزات موردنیاز

۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۴
کد خبر: 810180
ساخت سردخانه میوه + لیست تجهیزات موردنیاز

سردخانه میوه یک فضای بسته و محصور شده است که دما و رطوبت آن به‌صورت مستمر کنترل می‌شود. از سردخانه‌ها برای نگهداری میوه‌ها و سبزیجات در دمای پایین‌تر از دمای محیط استفاده می‌شود تا برای مدت‌زمان طولانی‌تری تازه و قابل‌مصرف باقی بمانند و کمک به سزایی به صنعت کشاورزی و غذایی می‌کنند.

سردخانه میوه چیست؟

سردخانه‌های میوه معمولاً در دو نوع سردخانه بالای صفر و زیر صفر ساخته می‌شوند. در سردخانه‌های بالای صفر، دمای میوه‌ها و سبزیجات بین ۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد نگه داشته می‌شود و برای نگهداری میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال، انگور، هلو و … مناسب هستند. در سردخانه‌های زیر صفر، دمای میوه‌ها و سبزیجات به زیر صفر درجه سانتیگراد می‌رسد و برای نگهداری میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، موز، آناناس و … مناسب هستند.

تجهیزات اصلی ساخت سردخانه میوه چیست؟

اگر قصد راه‌اندازی یک سردخانه را دارید، سردرگم شده‌اید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، بهتر است اول مشخص کنید شما می‌خواهید سردخانه‎  کانکسی، اتاقکی و یا صنعتی ایجاد کنید و سپس باتوجه‌به نیاز خودتان شروع به خرید تجهیزات صنعتی خود کنید. معمولا همه سردخانه‌ها به کندانسور و اواپراتور، کمپرسور و شیرآلات سردخانه، لوله مسی، ساندویج پانل سردخانه و گاز مبرد نیازمند هستند که در زیر، به توضیح موارد یاد شده پرداخته‌ایم.

ساخت سردخانه میوه + لیست تجهیزات موردنیاز

ساخت سردخانه میوه + لیست تجهیزات موردنیاز

  1. کندانسور و اواپراتور چیست؟

کندانسور و اواپراتور 2 مبدل حرارتی و 2 جز اصلی سیستم تبرید هستند که در سیستم تبرید سردخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو مبدل با انتقال گرما از مبرد به محیط اطراف نقش مهمی در ایجاد تعادل دمای مناسب در داخل سردخانه را دارند.

کندانسور که معمولاً در بیرون از سردخانه نصب می‌شود؛ وظیفه دارد که  با تبدیل گاز مبرد از فاز گازی به فاز مایع محیط را خنک کند. گاز مبرد فشرده شده از کمپرسور خارج می‌شود و وارد کندانسور می‌شود. در کندانسور، گرمای گاز مبرد توسط محیط اطراف گرفته می‌شود، گاز مبرد خنک شده و به مایع تبدیل می‌شود. کندانسورها که از لوله‌های مسی یا فولادی تشکیل شده‌اند، به دو صورت هوا خنک یا آب‌خنک در بازار موجودند. در کندانسور هوا خنک، هوای بیرون از سردخانه از روی کندانسور عبور می‌کند و گرمای مبرد را جذب می‌کند. در کندانسور آب‌خنک، آب‌خنک از داخل کندانسور عبور می‌کند و گرمای مبرد را جذب می‌کند. کمپرسور و شیرآلات سردخانه

اواپراتورها که معمولاً از لوله‌های مسی یا فولادی تشکیل شده‌اند یک مبدل حرارتی هستند که گرمای محیط اطراف را به مبرد منتقل می‌کنند، معمولاً در داخل سردخانه نصب می‌شوند و وظیفه جذب گرما از محیط اطراف و تبدیل مبرد از فاز مایع به فاز گازی را بر عهده دارند. مبرد مایع از شیر انبساط خارج می‌شود و وارد اواپراتور می‌شود. در اواپراتور، مبرد مایع تبخیر شده و سرمای خود را به محیط اطراف منتقل می‌کند. گاز مبرد فشرده شده از کمپرسور خارج می‌شود و وارد کندانسور می‌شود. در کندانسور، گاز مبرد خنک شده و به مایع تبدیل می‌شود. مایع مبرد سپس وارد شیر انبساط می‌شود؛ فشار مبرد کاهش می‌یابد و مبرد مایع تبخیر می‌شود سپس مبرد بخار شده وارد اواپراتور می‌شود و سرمای خود را به محیط اطراف منتقل می‌کند.

  1. کمپرسور و شیرآلات سردخانه

کمپرسور و شیرآلات، دو قطعه اصلی در سیستم تبرید سردخانه هستند. کمپرسورها وظیفه فشرده‌سازی گاز مبرد را برعهده دارند؛ مبرد در حالت گازی وارد کمپرسور می‌شود و با گردش پروانه، دما و فشار آن افزایش می‌یابد و مبرد فشرده شده سپس به کندانسور منتقل می‌شود.

شیرآلات، وظیفه کنترل جریان گاز مبرد را دارند که انواع مختلف با کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از انواع شیرآلات سردخانه عبارت‌اند از:

  • شیر انبساط که وظیفه آن کاهش فشار مبرد است
  • شیر سرویس که برای شارژ و تخلیه مبرد از سیستم به کار برده می‌شود
  • شیر یک‌طرفه که از جریان معکوس مبرد جلوگیری می‌کند

خرابی کمپرسور یا شیرآلات سردخانه می‌تواند باعث اختلال در عملکرد سیستم و کاهش راندمان آن شود؛ بنابراین، سرویس و نگهداری منظم سردخانه برای جلوگیری از بروز این مشکلات ضروری است.

ساخت سردخانه میوه + لیست تجهیزات موردنیاز

  1. لوله مسی در سردخانه چیست؟

مس یک فلز با هدایت حرارتی بالا است و لوله مسی در سردخانه یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم تبرید است که باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا بتواند به‌درستی عمل کند و در برابر خوردگی مقاوم باشد. لوله مسی وظیفه انتقال گاز مبرد بین کمپرسور، کندانسور و اواپراتور را بر عهده دارد.

در سردخانه‌های میوه، لوله‌های مسی معمولاً در دو قسمت کندانسور و اواپراتور استفاده می‌شوند. در کندانسور، لوله‌های مسی وظیفه خنک‌کردن گاز مبرد را بر عهده دارند و در اواپراتور، لوله‌های مسی وظیفه جذب گرما از محیط اطراف را بر عهده دارند.

  1. ساندویچ پانل سردخانه چیست؟

ساندویچ پانل سردخانه یک نوع مصالح ساختمانی است که از دولایه ورق فلزی و یک‌لایه عایق تشکیل شده است. عایق مورداستفاده در ساندویچ پانل‌های سردخانه معمولاً از موادی مانند پلی‌یورتان، پلی‌استایرن و پشم سنگ ساخته می‌شود. ساندویچ پانل سردخانه به دلیل عایق‌بندی بالایی که دارد، از خروج گرما یا سرمای داخل سردخانه به بیرون جلوگیری می‎کند و باعث می‌شود تا میوه‌ها در دمای مناسب نگهداری و از فساد آن‌ها جلوگیری شود.

  1. گاز مبرد چه نقشی در سردخانه دارد؟

گازهای مورداستفاده در سردخانه به دو دسته کلی طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند.  گازهای مصنوعی از ترکیب مواد شیمیایی تولید می‌شوند؛ این گازها معمولاً از نظر زیست‌محیطی مضرتر از گازهای طبیعی هستند و برخی از رایج‌ترین گازهای مصنوعی عبارت‌اند از:R134a ، R410،  R134a، R1234yf، R407C و R32 است که البته نباید فراموش کرد که گاز R410 در سردخانه‌ها مورداستفاده قرار نمی‌گیرد، غیرقابل اشتعال، غیرسمی، گران و نیازمند تجهیزات خاصی است.

گازهای طبیعی از مواد موجود در طبیعت مانند آمونیاک (NH3)، دی‌اکسیدکربن (CO2)، پروپیلن (C3H8) تولید می‌شوند و از نظر زیست‌محیطی ایمن‌تر از گازهای مصنوعی هستند.

انتخاب نوع گاز مبرد مناسب برای سردخانه به عوامل مختلفی مانند دمای موردنیاز، میزان راندمان مورد انتظار و هزینه‌ها بستگی دارد. عملکرد گازهای سردخانه‌ای به این صورت است که با تبخیرشدن در اواپراتور، گرمای محیط داخلی سردخانه را جذب  و با میعان شدن در کندانسور، گرما را به محیط بیرونی سردخانه منتقل می‌کند تا دمای سردخانه کاهش یابد.

ساخت سردخانه میوه + لیست تجهیزات موردنیاز

شرایط نگهداری میوه در سردخانه

شرایط نگهداری میوه در سردخانه

شرایط مناسب نگهداری بعضی از میوه‌ها در سردخانه

سیستم کنترل دما و رطوبت وظیفه تنظیم دما و رطوبت داخل سردخانه را بر عهده دارد. این سیستم معمولاً از یک ترموستات، هیتر و یا کولر تشکیل شده است. دمای مناسب برای نگهداری میوه‌ها بسته به نوع میوه متفاوت است. به‌طورکلی، میوه‌ها در دمای پایین‌تر ماندگاری بیشتری دارند. رطوبت مناسب برای نگهداری میوه‌ها نیز بسته به نوع میوه متفاوت است. به‌طورکلی، میوه‌ها در رطوبت نسبی بالا ماندگاری بیشتری دارند. به طور مثال میوه‌هایی مانند سیب، موز، پرتقال، انگور و کیوی به 85 تا 95 درصد رطوبت نیاز دارند. تجهیزاتی مانند  خشک کن، رطوبت ساز و ترموستات به برقراری شرایط مناسب کمک می‏کنند.

تجهیز سردخانه با دی کول

تجهیزکردن سردخانه به شرایط مالی، نوع سردخانه و نیاز شما بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی همه سردخانه‌ها به کندانسور و اواپراتور، لوله‌های مسی، گازمبرد و ساندویچ پنل نیاز دارند و شما می‌توانید تجهیزات موردنیازتان را  با کیفیت و قیمت مناسب از دی کول تهیه کنید و جهت سهولت در خرید و استعلام با شماره (02177683001) یا از   طریق وب سایت (daycool.ir) مراجعه کنید.

به نظر شما یک سردخانه مجهز از چه نوع تاسیساتی استفاده می‌کند؟ شما تجربه راه‌اندازی سردخانه و استفاده از تجهیزات یاد شده را دارید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha