۱ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

سیاه و سفید پذیره نویسی صندوق های جدید سرمایه گذاری/ دنیا با صندوق های سرمایه گذاری خود چه می کند؟

۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۰۱
کد خبر: 810134
سیاه و سفید پذیره نویسی صندوق های جدید سرمایه گذاری/ دنیا با صندوق های سرمایه گذاری خود چه می کند؟

همزمان با پذیره‌نویسی صندوق‌های جدید در بورس، برخی کارشناسان نگران از عدم تناسب تعداد صندوق ها با حجم بازار بورس کشور هستند؛ حال آنکه منتقدان این دیدگاه، تعدد این صندوق ها را راهی برای ورود نقدینگی پایدار به بورس می دانند.

اقتصادآنلاین - رجا ابوطالبی: بررسی ها نشان می دهد که در بازار سرمایه ایران، حدود ۷۵۰ شرکت وجود دارد که تعداد صندوق‌های سرمایه گذاری اعم از درآمد ثابت تا اهرمی در آن،‌ سهم ۴۲۵ عددی دارد. همزمان با پذیره‌نویسی صندوق‌های جدید در بورس، برخی کارشناسان نگران از عدم تناسب تعداد صندوق ها با حجم بازار بورس کشور هستند؛ حال آنکه منتقدان این دیدگاه، تعدد این صندوق ها را راهی برای ورود نقدینگی پایدار به بورس می دانند. اما باید دید که دنیا با این صندوق ها چه می کند؟

بورس لندن: تعداد نماد فعال در بورس لندن ۲۴۳۴ اما تعداد صندوق‌های آن چیزی حدود ۱۰٬۰۲۷ است. بیشترین تعداد صندوق در میان بورس‌های مورد بررسی، مربوط به همین بورس لندن است.

بورس فرانکفورت: کمترین تعداد نماد فعال در میان کشورهای مورد بررسی متعلق به بورس فرانکفورت است. اما از لحاظ سرمایه بازار در رتبه دوازدهم دنیا قرار دارد. در مقابل ۱۴۱۲ نماد فعال در بازار بورس فرانکفورت، ۸٬۰۵۳ صندوق مشغول به فعالیت هستند.

بورس نزدک: یک بازار بورس سهام در آمریکا است. این بازار در فهرست بورس‌های سهام از نظر ارزش بازار دومین رتبه را در بازار معاملهٔ الکترونیک سهام؛ پس از بورس نیویورک، دارا است. ۳۷۸۷ شرکت و ۷۵۹۹ صندوق سبب شده است تا بورس نزدک بیشترین میانگین تعداد سهام فروخته شده در روز را از آن خود کند.

بورس نیویورک: بزرگ‌ترین بازار بورس جهان بر پایه حجم معاملات و ارزش بازار سرمایه است که این بورس با ۲۴۰۰ شرکت و ۶۹۴۷ صندوق مشغول به کار است.

از بررسی و مقایسه این اعداد می‌توان پی برد که در کشورهای توسعه یافته، تعداد صندوق های هر بورس بین ۲ تا ۴ برابر تعداد سهام پذیرفته شده در آن بورس است؛ لذا در ایران از نظر تعداد صندوق‌ها به‌هیچ‌وجه جای نگرانی نیست؛ چرا که تعداد صندوق ها حدود نصف تعداد سهام است. اما باید نظارت دقیقی در خصوص عدم تضاد و تعارض منافع روی آنها صورت گیرد چرا که بهترین اتفاق ممکن برای عمق‌بخشی به بازار، توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha