۰ نفر

یک مقام مسئول در نظام بانکی:

دستاوردهای هوشمندسازی یارانه آرد و نان/ بدون جو منفی، یارانه آرد و نان را سامان دادیم

۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبر: 810130
دستاوردهای هوشمندسازی یارانه آرد و نان/ بدون جو منفی، یارانه آرد و نان را سامان دادیم

یک مقام مسئول در نظام بانکی با اشاره به مجموعه تصمیمات دولت که منجر به هوشمندسازی یارانه آرد و نان شده است، گفت: علیرغم تلاش شبکه های معاند، موفق شدیم تا بدون جو روانی منفی، یارانه آرد و نان را سامان داده و پرداخت آن را هوشمند کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، آیت ابراهیمی در مراسم ارایه دستاوردهای طرح ملی هوشمندسازی یارانه آرد و نان و رونمایی از بزرگترین سامانه اشتراک گذاری تجربه خرید، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ شرایط اقتصاد جهانی پیچیده شد؛ چراکه هم جنگ اوکراین با روسیه رخ داد و هم دولت رویکرد، حفظ قدرت خرید مردم در خصوص نان را داشت، گفت: تمامی این موضوعات به همراه حذف ارز ترجیحی سبب شد دولت در یک تصمیم جدید، هوشمندسازی یارانه آرد و نان را به انجام برساند.

وی افزود: در این میان، با دو مساله مواجه بودیم؛ به نحوی که حفظ قیمت نان در شهریور ۱۴۰۰ که طبیعتا در شرایطی که اگر دولت میخواست قیمت را حفظ کند، باید منابع لازم برای آن را پیش بینی می کرد و مساله دیگر هم مدیریت گندم و آرد بود که در دستورکار جدی قرار داشت. 

این مقام مسئول در نظام بانکی ادامه داد: در آن زمان موضوعاتی همچون آزادسازی قیمت نان و سهمیه بندی این کالای حساس مورد نیاز مردم مطرح گردید، به نحوی که شبکه‌های معاند حتی در یک گام جلوتر، از آماده سازی کارت‌های سهمیه بندی نان خبر دادند، در حالیکه دولت توانست بدون ایجاد جو روانی منفی، پروژه را آغاز و با اطلاع رسانی گام به گام، کار را به بهترین شکل پیش برد.

ابراهیمی ادامه داد: مجموعه این اقدامات سبب شد تا با مطالعات دقیق، هم در حوزه نرم افزار، هم در حوزه سخت افزار و مباحث روانی اجتماعی، سامانه مناسبی طراحی شود.

وی با بیان اینکه بحث سهمیه بندی و تولید کارت برای خرید مردم منتفی شد، گفت: موضوع آزادسازی قیمت نان به طور کامل منتفی گردید؛ ولی مکانیزم‌هایی پیش بینی شد که صرفه‌جویی لازم صورت گرفته و از سواستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. 

به گفته ابراهیمی، در آن زمان مدلی طراحی شد که بتوان میزان آردی که برای پخت هر نوع نان مورد نیاز است، بر روی تک تک نان ها تعریف شود؛ این در حالی است که ۷۲۵ نوع نان در کشور وجود دارد و این کار را بسیار سخت و ضرورت دقت را دو چندان می کند.

وی ادامه داد: قبل از طراحی سیستم، برخی بر این باور بودند که نهایت ۱۵ نان در کشور پخت می شود، در حالیکه تنوع نان در کشور، بالای ۷۰۰ نوع است؛ بنابراین یک سامانه ارتباطی بی سیم و مطمئن آماده و مستقر شد تا اطلاعات مبادله شود.

به گفته این مقام مسئول در نظام بانکی، در آن زمان سویچ کالایی نداشت، بنابراین اولین جایی که سوییچ کالایی را شاهد بودیم، در همین سیستم بود و هم اکنون، بیش از ۸۰ هزار دستگاه هوشمندی که نیاز بود را تامین نمودیم.

ابراهیمی با بیان اینکه تقلبات احتمالی نانوایی‌ها از طریق هوش مصنوعی قابل کشف است، گفت: برخی تقلب‌های احتمالی نانوایان سر جای خود ممکن است باقی باشد؛ اما به صورت سرجمع، مصرف آردی که برای مردم پخته می شود، سر جای خود بود؛ چراکه عملا امروز ارتباط انلاین برقرار است و سامانه فروش و مصرف آردی که تحویل مردم می شود، به صورت برخط دست دولت بوده و خروجی سیستم‌ها سبب شده اشراف اطلاعاتی کامل داشته باشیم و امروز تمامی عملیات‌ صفر تا صد قابل رصد است.

وی اظهار داشت: تقلبات احتمالی نانوایی‌ها از طریق هوش مصنوعی قابل کشف است و به مرور نظارت‌ها انجام می شود.

ابراهیمی با بیان اینکه در این مدت ۹۱۷ هزار تماس با سامانه برقارر شده و پشتیبانی لازم از این موضوع صورت گرفته است؛ به نحوی که در روز حدود ۲۲۰۰ تماس وجود دارد که برای آنها، پشتیبانی آنلاین انجام می شود و با مرکز پشتیبانی و سامانه‌هایی که برقررا شده، حدود ۲هزار تراکنش در ثانیه امروز آماده پردازش است.

وی افزود: راه اندازی این سیستم به صرفه جویی قابل توجهی ختم شده و امروز هم سامانه‌ای برای ارتباط با مردم و رصد خرید رونمایی می شود که بسیار پیشرفته طراحی شده و حتی برای پیدا کردن نزدیک‌ترین و نوع نانوایی به مردم کمک می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha