۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

چالش تامین گاز زمستانه در اروپا به اوج رسید/ تداوم روند کاهشی قیمت نفت در بازاهای جهانی

۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۱
کد خبر: 809779
چالش تامین گاز زمستانه در اروپا به اوج رسید/ تداوم روند کاهشی قیمت نفت در بازاهای جهانی

قیمت نفت در شرایطی در بازارهای جهانی روند کاهشی خود را ادامه می‌دهد که همزمان دمای کمتر از حد متوسط در اروپا، تقاضا برای گرمایش و گاز طبیعی را افزایش داده و تاجران شروع به برداشت بی‌سابقه گاز طبیعی از ذخایر اروپا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، قیمت نفت خام در معاملات صبح امروز در آسیا پس از کاهش در روز چهارشنبه در رکود باقی ماند؛ همچنان که قیمت نفت در اوایل صبح پنج‌شنبه یک درصد دیگر کاهش یافت و وست‌تی‌آی ۷۶ دلار و ۶۰ سنت معامله شد در حالی که برنت به ۸۱ دلار و ۳۶ سنت رسید.

روند کاهشی قیمت نفت ادامه یافت

کاهش قیمت دیروز در حالی رخ داد که اخباری مبنی بر به تعویق انداختن نشست اوپک پلاس که در ابتدا برای یکشنبه هفته جاری برنامه‌ریزی شده بود، به پنجشنبه آینده به گوش رسید. آخرین گزارش موجودی نفت EIA سپس با نشان دادن افزایش قابل توجه ذخایر نفت خام ایالات متحده، به فشار نزولی بر قیمت نفت افزود.

نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت اوایل امروز بیش از ۱ درصد کاهش یافتند و رویترز گزارش داد که به نظر می‌رسد بین اعضای اوپک در مورد سطح تولیدی که کارتل به دنبال آن است، اختلاف نظر وجود دارد.

در این گزارش با استناد به منابع ناشناس از این کارتل، مناقشه بر اعضای آفریقایی متمرکز بود. تحلیلگران اعلام کرده‌اند که آنگولا، نیجریه و کنگو می‌خواهند سهمیه‌های تولید خود را از سطوح مورد توافق در نشست ژوئن افزایش دهند.

در ماه ژوئن، اوپک پلاس با محدود کردن تولید موافقت کرد و عربستان سعودی به طور داوطلبانه تولید خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش داد و سپس این تعهد را تا پایان سال جاری تمدید کرد. از آن زمان، عربستان سعودی از سطح تولید سایر اعضای اوپک ابراز نارضایتی کرده است.

هلیما کرافت از RBC Capital Markets در یادداشتی به نقل از رویترز گفت: «در آن نشست، اوپک با کاهش اهداف کشورهای آفریقایی و اقناع آن‌ها برای کاهش تعداد بشکه موردنیازشان، تصمیمات افزایش سهمیه امارات متحده عربی را نیز کاهش داد.»

اختلاف میان اعضای اوپک نوسان قیمت نفت را افزایش یافت

بلومبرگ اوایل امروز گزارش داد که وارن پترسون از ING خاطرنشان کرد که اختلاف میان اعضای اوپک نوسان قیمت را افزایش می‌دهد، اما مشخص نیست که آیا این اختلاف بر سیاست کارتل یا برنامه‌های تولید عربستان سعودی تأثیر می‌گذارد یا خیر.

تحلیلگران سیتی گروپ گفتند که انتظار هیچ غافلگیری از نشست اوپک را ندارند و عربستان سعودی به احتمال زیاد کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را برای یک ماه دیگر تمدید خواهد کرد. تحلیلگران پیش بینی کردند که بقیه اعضای اوپک احتمالا به سهمیه‌های فعلی خود پایبند خواهند بود.

ترس از تعمیق بیشتر کاهش تولید اوپک پلاس در نشست بعدی خود، فشار نزولی بر قیمت نفت در اوایل هفته جاری وارد کرد، اما به تعویق افتادن این نشست نگرانی‌های بیشتری را نسبت به تشدید اختلافات میان اعضای کارتل افزایش داد.

پیش از این نشست تاخیری، اکثر تحلیلگران انتظار داشتند که سعودی‌ها کاهش تولید داوطلبانه را تا سال ۲۰۲۴ تمدید کنند.

اروپا باید با قیمت‌های غیرقابل پیشبینی گاز طبیعی زندگی کند

بازارهای گاز طبیعی اروپا و دولت‌های اروپایی در آغاز فصل گرمایش زمستانی نسبت به سال گذشته بسیار آرام‌تر هستند، به لطف سایت‌های ذخیره‌سازی کامل گاز و جریان ثابت عرضه LNG، از جمله پایانه‌های واردات جدید که در سال گذشته ساخته شده‌اند.

دولت‌ها و پیش‌بینی‌کنندگان همچنان به هشدار نسبت به رضایت‌مندی علی‌رغم موجودی‌های کامل و کاهش ساختاری مصرف گاز در اروپا، که ناشی از تخریب تقاضا در صنعت و صرفه‌جویی در مصرف انرژی در میان خانوارها است، ادامه می‌دهند.

حتی اگر اتحادیه اروپا بتواند زمستان امسال را بدون اختلال یا کمبود عمده در عرضه گاز و افزایش تکان دهنده قیمت گاز و برق پشت سر بگذارد، اروپا باید با این واقعیت کنار بیاید که قیمت گاز طبیعی آن اکنون در نقاط دور تعیین می‌شود. مانند استرالیا، ژاپن، چین و ایالات متحده. غیرقابل پیش‌بینی بودن و نوسانات اینجاست.

وابستگی LNG برای اروپا دردسرساز شد

افزایش اتکا به LNG، که جایگزین بخش بزرگی از عرضه گاز از دست رفته خط لوله روسیه شد، اروپا را در برابر مسائل عرضه و تقاضای جهانی آسیب پذیرتر می‌کند. اعتصاب در پایانه صادرات LNG استرالیا، آتش‌سوزی در یک کارخانه صادراتی ایالات متحده، یا سرمای شدید در ژاپن یا چین بلافاصله بر قیمت‌های استاندارد گاز طبیعی اروپا، همانطور که در دو ماه گذشته مشاهده شد، منعکس خواهد شد.

تقاضای LNG در اروپا و آسیا در ماه نوامبر در مقایسه با اکتبر گرمتر افزایش یافته است، اما قیمت LNG در آسیا در چند هفته گذشته در بحبوحه سطح بالای گاز در انبار، ثابت مانده است.

در اروپا، قیمت بنچمارک گاز طبیعی در این هفته کاهش یافته است، زیرا معامله‌گران تقاضای گرمایش بیشتر را در میان هوای سردتر با ذخایر تقریباً کامل اتحادیه اروپا ارزیابی کردند. دمای کمتر از حد متوسط تقاضا برای گرمایش و گاز طبیعی را افزایش داده است و تاجران شروع به برداشت گاز طبیعی از ذخایر بی‌سابقه اروپا کرده‌اند.

رکورد بالای موجودی گاز اروپا

بر اساس داده‌های زیرساخت گاز اروپا، سایت‌های ذخیره‌سازی گاز در اتحادیه اروپا تا ۲۱ نوامبر ۹۸.۶۹ درصد پر بودند که بسیار بالاتر از میانگین ۸۹ درصد موجودی کامل در ده سال گذشته بود. داده‌ها نشان می‌دهد که در هفته‌های گذشته، اکثر کشورهای اتحادیه اروپا به طور متوالی برداشت خالص کوچکی از گاز خود را از انبار خود انجام داده‌اند. این اولین برداشت خالص متوالی از ذخایر گاز اروپا از آوریل - پایان فصل گرمایش زمستانی قبلی - بود.

با توجه به تغییرات ذخیره‌سازی در دهه گذشته، سایت‌های گاز اروپا زمستان امسال را با ۵۲ درصد پر یا در صورت زمستان بسیار سرد - ۳۵ درصد در آوریل سال آینده به پایان خواهند رساند. بر اساس تخمین کمپ، یک زمستان بسیار ملایم می‌تواند مکان‌های ذخیره‌سازی را تا پایان زمستان ۲۰۲۳/۲۰۲۴ میلادی حتی تا ۷۰ درصد پر نگه دارد.

اوله هانسن، رئیس بخش استراتژی کالا در بانک ساکسو، گفت: در روزهای اخیر، عرضه گاز به اروپا از نروژ به بالاترین حد خود در سه سال اخیر رسیده است.

در حال حاضر، ذخایر بی سابقه و جریان پیوسته ال ان جی به اروپا این اطمینان را می دهد که بحران انرژی سال گذشته تکرار نخواهد شد. با این حال، در صورت بروز نگرانی‌های تازه برای عرضه و اگر زمستان امسال در اروپا و/یا آسیا واقعا سرد باشد، آرامش در بازار می‌تواند دوباره به تلاطم نوسانی تبدیل شود.

عدم قطعیت و غیرقابل پیش‌بینی بودن

تحلیلگران می‌گویند که با نزدیک شدن به فصل زمستان، دولت‌ها و بازارها باید هوشیار باشند، زیرا خطرات بازارها و افزایش شدید قیمت‌ها همچنان ادامه دارد.

هیچ کس نمی تواند پیش‌بینی کند که زمستان امسال در نیمکره شمالی چقدر سرد خواهد بود. زمستان گذشته در اروپا بسیار گرمتر از حد معمول بود، درست زمانی که این قاره تلاش می کرد تا با وجود افزایش قیمت‌ها، حجم بیشتری از LNG وارد کند تا جایگزین عرضه گاز از دست رفته خط لوله روسیه شود.

مطمئن نیستیم زمستان امسال به همان اندازه گرم‌تر از حد معمول باشد و آب و هوا نیروی محرکه بازار و قیمت LNG خواهد بود.

کالین پارفیت، معاون مدیر شرکت شورون در اوایل این ماه به بلومبرگ گفت: آب و هوا یکی از بزرگترین ناشناخته‌ها است.

از آنجایی که اروپا در حال خرید حجم فزاینده‌ای LNG برای تامین تقاضای گاز خود است، ماهیت جهانی بازار و تجارت LNG اروپا را در معرض اختلالات عرضه در استرالیا و افزایش تقاضا در آسیا قرار می‌دهد که در حال رقابت با اتحادیه اروپا برای عرضه LNG است.

آنا ماریا جالر ماکارویچ، تحلیلگر ارشد انرژی در موسسه اقتصاد انرژی و تجزیه و تحلیل مالی اروپا (IEEFA) گفت: «ال‌ان‌جی به یک کالای جهانی تبدیل شده است که تأثیر قابل‌توجهی بر نوسانات قیمتی که بازارها در سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند داشته است».

وی افزود: «بازارهای گاز در حال تبدیل شدن به ریسک‌ بزرگ‌تری هستند – قیمت‌های گاز و LNG به طور فزاینده‌ای نوسان دارند و به شدت تحت تأثیر عوامل جهانی قرار می‌گیرند. نامشخص بودن رویدادهای آتی که می‌تواند بر عرضه گاز تأثیر بگذارد، پیش‌بینی اینکه چگونه عرضه و تقاضا می‌تواند متعادل شود و قیمت‌ها تا چه حد ممکن است افزایش یابد را بسیار دشوار می‌کند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha