۰ نفر

۳ نکته در مورد افزایش قیمت اخیر بیت کوین که نمی‌دانید!

۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰
کد خبر: 808952
۳ نکته در مورد افزایش قیمت اخیر بیت کوین که نمی‌دانید!

از آنجایی که سرمایه‌گذاری دلاری یکی از راهکارهای مناسب برای مقابله با رکود تورمی این روزهای اقتصاد ایران است؛ اخیرا بیشتر بحث سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین را می‌شنویم.

اما از بهار ۲۰۲۲ تا چند ماه گذشته، روند بیت کوین نزولی بود و این روزها دوباره صعودی شده است. آیا بیت کوین به این روند صعودی ادامه خواهد داد؟ اصلا چه چیزهایی می‌توانند باعث افزایش قیمت بیت کوین شوند؟ در ادامه همراه ما باشید تا به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

چه عواملی قیمت بیت کوین را مشخص می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال در واقع یک تکنولوژی شمار می‌آیند و وجود فیزیکی ندارند. اما چرا تا این حد ارزشمند هستند؟ کاربردی و غیرمتمرکز بودن، دسترسی و شفافیت بالا، امنیت قابل قبول و توزیع مناسب همه و همه از اصلی‌ترین ویژگی‌های ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود که باعث شده تا این ارزها تا این حد مورد استقبال سرمایه‌گذاران و تریدرها قرار بگیرد.

در واقع، این دلایل کاری کرده تا ارزهای دیجیتال شکلی واقعی به خود گرفته‌ و مانند هر کالای با ارزش و نادری، قیمت‌گذاری شوند. اما سوال اصلی این است:

چه عواملی قیمت بیت کوین را مشخص می‌کند؟

در ادامه شما می‌توانید دلایل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین را بخوانید.

مقدار عرضه بیت کوین در مارکت

در بازار آزاد، عرضه و تقاضا تعیین‌کننده اصلی قیمت کالا است. در این بازار، هر چیزی که عرضه محدودی داشته باشد و تقاضای زیاد، با ارزش به‌شمار می‌آید. درست مانند بیت کوین که به دلیل عرضه محدود، گران‌قیمت شده و ارزش زیادی دارد. به طور کلی ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد که حدود ۱۹ میلیون آن آزاد و در گردش است. به خصوص در چند سال اخیر که این ارز بیشتر شناخته شده و تقاضا برای آن در میان عموم مردم افزایش داشته، قیمت آن نیز بیشتر شده است. بنابراین، می‌توانین بگوییم عرضه و تقاضا یکی از دلایل افزایش قیمت بیت کوین به‌شمار می‌رود.

۳ نکته در مورد افزایش قیمت اخیر بیت کوین که نمی‌دانید!

 حجم تقاضای بیت کوین در بازار

حجم معاملات و فعالیت بازیگران بزرگ در این بازار یکی دیگر از دلایلی است که به بالا یا پایین رفتن قیمت کمک می‌کند. گفتیم که اگر عرضه زیاد باشد، هر کالایی کاهش قیمت خواهد داشت. فرض کنید یک موسسه بزرگ یا بازیگر اصلی این مارکت (که در بازار ارزهای دیجیتال به نهنگ شهرت دارد)، تعداد قابل‌توجهی بیت کوین وارد بازار کند. به این ترتیب قیمت بیت کوین نیز کاهش خواهد داشت زیرا تعداد افراد بیشتری می‌توانند به راحتی آن را خریداری کنند.

هزینه محصول

در هر بازاری قیمت نهایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن‌ها هزینه ابتدایی برای تولید محصول است. وقتی هزینه استخراج بیت کوین بالا باشد واضح است که قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. به طور کلی اگر ماینرها کمتر فعالیت داشته باشند، بیت کوین کمتری استخراج می‌شود و از این رو شاهد کاهش عرضه بیت کوین خواهیم بود و حتماً افزایش قیمت بیت کوین اتفاق خواهد افتاد.

رقابت

اما نکته دیگری که بر روی قیمت و خرید بیت کوین تأثیرگذار است، عملکرد پروژه‌های رقیب و دیگر ارزهای دیجیتال است. اگر یک ارز دیجیتال جدید بتواند تمام ویژگی‌های بیت کوین را داشته باشد و به عنوان رقیب آن تعیین شود، ممکن است استقبال عمومی از بیت کوین را کاهش دهد. به این ترتیب افراد کمتری بیت کوین را می‌خرند و قیمت آن کاهشی می‌شود.

تاثیر قانونگذاری در قیمت

قانونگذاری دولت‌ها نیز یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش قیمت بیت کوین است. اگر کشوری بیت کوین را به عنوان یک ارز مهم و قابل قبول بپذیرد و در معاملات مختلف خود از آن استفاده کند، باعث افزایش قیمت و خرید بیت کوین می‌شود.

 تاثیر رسانه ها بر قیمت بیت کوین

اخبار و اتفاقات سیاسی و اقتصادی گوناگون (مخصوصاً خبرهای مبنی پذیرش بیت کوین در شرکت‌های بزرگ و یا حتی در کشورها)، سبب می‌شود قیمت آن بالا یا پایین رود. مثلاً زمانی که دونالد ترامپ سال ۲۰۱۶ رئیس جمهور آمریکا شد، شاهد یک رشد کم‌نظیر در بیت کوین بودیم.

 احساسات و هیجانات بازار که توسط رسانه‌ها یا افراد مشهور و شبکه‌های اجتماعی و صدالبته کارشناسان القا می‌شود نیز می‌تواند در کاهش و با افزایش قیمت بیت کوین مؤثر باشد. اگر همیشه اخبار را بررسی کنید، می‌توانید از نشانه‌های افزایش قیمت بیت کوین در کوتاه‌مدت و میان‌مدت باخبر شوید. افراد مهمی مانند ایلان ماسک و ویتالیک بوترین کسانی هستند که توییت‌ها یا تصمیم‌های آن‌ها به شدت بر روی قیمت ارزهای دیجیتال مخصوصاً بیت کوین تاثیرگذار است.

فارغ از همه این‌ها سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا بر روی بازارهای مختلف از جمله فارکس، فیوچرز و ارزهای دیجیتال تأثیرگذار است. از این رو هنگام سخنرانی‌های آقای پاول (رییس فدرال رزرو) شاهد نوسانات گسترده بر روی قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها هستیم.

۳ نکته در مورد افزایش قیمت اخیر بیت کوین که نمی‌دانید!

۳ نکته مهم درباره افزایش قیمت بیت کوین

آنچه گفته شد فقط بخشی از عوامل تاثیر گذار بر افزایش قیمت بیت کوین بود. علاوه بر این عوامل، سه عامل مهم دیگر هم هستند که کمتر در مورد آن‌ها صحبت می‌شود اما تاثیر قابل توجهی بر قیمت بیت کوین می‌گذارند. اما این عوامل چه هستند؟

خبرهای  ETF

صندوق قابل معامله در بورس یا همان ETF یک صندوق مالی است که دارایی‌های مختلف در آن سرمایه‌گذاری شده‌اند و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند در آن سهیم باشند. در بورس کشورهای مختلف ETF نفت و طلا معامله می‌شود. برای بیت کوین نیز این صندوق توسط برخی از سازمان‌های بورسی معروف در حال ایجاد است. یعنی شما در صورت ورود به بورس بیت کوین، سهام بورسی آن را می‌خرید نه خود بیت کوین را. البته قیمت این سهام با قیمت خود بیت کوین تفاوت خواهد داشت.

این که تفاوت چقدر است، هنوز مشخص نیست و باید منتظر اخبار تکمیلی بمانیم. اما به طور کلی، از آنجایی که این سهام از طرف دولت‌ها و بورس‌های اوراق بهادار نیز حمایت و پشتیبانی می‌شود، رسمیت دارد و نهادهای قانونگذاری از آن حمایت مادی و معنوی می‌کنند و می‌تواند تغییرات چشم‌گیری در بیت کوین ایجاد کند.

نمونه‌ای از اتفاق ماه پیش رخ داد.

طی یک گزارش نادرست مبنی بر اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، صندوق بیت کوین شرکت بلک راک را تایید کرده است، شاهد افزایش ۱۰ درصدی بیت کوین به ۳۰۰۰۰ دلار بودیم. البته پس از تکذیب قیمت بیت کوین دوباره تا ۲۸۰۰۰ دلار کاهش داشت.

با این اوصاف اگر ETF برای بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۳ ( یعنی زمستان ۱۴۰۲) اتفاق بیفتد و کمیسیون بورس آمریکا (یا هر کشور قدرتمند اقتصادی دیگر در جهان) بیت کوین را به رسمیت بشناسد، احتمال افزایش قیمت آن بسیار زیاد است. اگرچه با این روش دیگر قابلیت تمرکززدایی آن از بین می‌رود و مالکیت این ارز دیجیتال حقیقی نخواهد بود.

Nft  بر بستر بیت کوین (اوردینال)

اگر بتوان با استفاده از قابلیت قرارداد هوشمند روی شبکه بیت کوین ان اف تی (NFT) ساخت، پروتکل "Ordinal" محقق شده است. بدین ترتیب و با استفاده از این قابلیت می‌توان تعداد بیشتری داده را در هر تراکنش پردازش کرد و هر ساتوشی یا یک واحد بیت کوین را به یک ان اف تی مجزا تبدیل کرد. این قابلیت در نهایت سبب می‌شود تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران NFT نیز به سمت شبکه بیت کوین بیایند و حجم معاملات و متعاقبا قیمت بیت کوین را افزایش دهند.

اتفاقی که به عقیده بسیاری از تحلیلگران حوزه ارز دیجیتال، زمزمه های پیشرفت آن در افزایش اخیر قیمت بیت کوین تاثیر داشته است.

برای این که بیشتر درباره  nftها و اوردینال بدانید، پیشنهاد می‌کنیم سری به وبلاگ صرافی ایرانیکارت، قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی بزنید. با خواندن این مقالات، علاوه بر این که می‌توانید اخبار روزانه و مهم ارزهای دیجیتال را دنبال کنید می‌توانید بر تحلیل رمز ارزها نیز مسلط‌تر شوید و معاملات موفق‌تری داشته باشید.

۳ نکته در مورد افزایش قیمت اخیر بیت کوین که نمی‌دانید!

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ یعنی نصف شدن پاداشی که شبکه به ماینرهای بیت کوین اختصاص می‌دهد. به طور کلی هر ۴ سال یک بار شاهد هاوینگ در بیت کوین هستیم. هدف از هاوینگ کنترل عرضه با حفظ کمبود بیت کوین است. به طور کلی حدود ۲ میلیون کوین دیگر باید آزاد شود تا همه ۲۱ میلیون بیت کوین موجود در بستر شبکه آزاد شده باشند.

 سال آینده، امکان افزایش قیمت بیت کوین وجود دارد. چرا که هاوینگ بعدی سال ۲۰۲۴ است. پس تولید بیت کوین سخت‌تر و امکان رشد آن بسیار بیشتر خواهد بود. و یکی از مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت، افزایش تقاضا برای بیت کوین، به دلیل نزدیک بودن هاوینگ بعدی است؛ چرا که همانطور که اشاره شد، بسیاری از تحلیلگران وعده رشد بعد از هاوینگ را می‌دهند.

 نتیجه‌گیری

تمام شواهد نشان‌دهنده این هستند که سال ۲۰۲۴ بیت کوین پس از دو سال نزول احتمالا رشد خوبی خواهد داشت. رشدی که می‌تواند دو سال رکود خود را جبران کند. خصوصاً با سه نکته مهمی که در این مقاله عنوان شد می‌توان انتظار افزایش حتی بیشتر قیمت بیت کوین را داشت. مخصوصاً پس از بهار ۲۰۲۴ که هاوینگ بعدی بیت کوین نیز رخ داده است. در صرافی ایرانیکارت به جز اینکه می‌توانید به سادگی سرمایه خود را به بیت کوین تبدیل کنید تا از رشد احتمالی آن عقب نمانید و از بستری جذاب برای کسب اطلاع از قیمت و خرید بیت کوین بهره ببرید، می‌توانید مقالات و اخبار متنوع از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را نیز مطالعه کنید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha