۱ نفر

انواع آجر در صنعت ساختمان + کاربرد و قیمت

۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۴۵
کد خبر: 808752
انواع آجر در صنعت ساختمان + کاربرد و قیمت

آجر از پرمصرف ترین انواع مصالح ساختمانی است که قدمت استفاده از آن به ۷۰۰۰ هزار سال پیش باز می گردد. در طول تاریخ، برای ساخت آن از مواد اولیه ای همچون ماسه، خاک رس خمیر شده و آهک استفاده و در مجاورت حرارت یا هوا، خشک و آماده می‌شده است.

امروزه انواع آجر به روش های نوین تولید می شود و به دلیل استحکام بالا و مقاومت در برابر شرایط جوی مختلف و هم چنین هزینه نسبتاً کم، از محبوبیت زیادی در میان سازنده های انواع سازه ها برخوردار است؛ به همین دلیل، ما هم تصمیم گرفتیم تا این مقاله را به معرفی و بررسی انواع آجر اختصاص دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

آجر چیست؟

آجر یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است که غالباً از خاک رس تولید می شود و از آن برای دیوارچینی و همین طور پوشاندن کف و نمای ساختمان ها استفاده می شود. آجرها از نظر ظاهری به شکل بلوک هستند و توسط ملات به هم می چسبند.

در گذشته انواع آجر به شکل دستی ساخته می شد و خشت های آجر در مقابل آفتاب گذاشته می شدند تا خشک شوند، ولی امروزه آجر را در کارخانه های آجرپزی و با استفاده از ماشین آلات مخصوص می سازند و در کوره‌ های آجرپزی خشک می کنند.

مقاومت بالای آجر در مقابل حرارت و آتش و همین طور سایز خاص انواع آجر سبب شده که از دیگر مصالح ساختمانی متمایز باشد. از آن جایی که آجرها در کوره‌ آجرپزی آماده می شوند، در مقابل آتش از مقاومت بالایی برخوردار هستند. اندازه ویژه آجرهای سنتی هم که در یک دست جا می شود سبب شده است که فرایند آجرچینی به آسانی و با سرعت مطلوب پیش برود.

همچنین، آجرهای کوچک در زمان پخت یا خشک شدن به میزان کمتری دچار شکستگی یا ترک‌ خوردگی می شوند. امروزه انواع آجر در ابعاد گوناگون ساخته می ‌شوند ولی در گذشته آجرها از بلوک‌ های خشتی و با استفاده از خاک رس ساخته می شدند ولی با گذشت زمان، از مواد اولیه دیگری در تولید آجرها استفاده شد که برخی از آن ها عبارتند از سولفات، سنگ آهک، فلدسپات، ماسه، آلومین، سیلیس و غیره .

انواع آجر در صنعت ساختمان سازی

در صنعت آجرسازی، آجرها انواع مختلفی دارند ولی از نظر متخصصان این صنعت، انواع آجر عبارتند از آجر نما، آجر نسوز، آجر دکوراتیو یا آنتیک، آجر فشاری یا آجر جوش، آجر قزاقی، آجر رسی، آجر مهندسی یا لفتون و آجر سفال. در ادامه به معرفی برخی از انواع متداول آجر می پردازیم:

انواع آجر در صنعت ساختمان + کاربرد و قیمت

۱. آجرنسوز: این نوع آجر از خاک نسوز تولید می شود و مواد معدنی نظیر دی ‌اکسید منیزیم، دی ‌اکسید سیلیس، مقادیر اندکی از تیتانیوم و اکسید آلومینیوم در خاک این نوع آجر یافت می شود.

۲. آجر نما: آجرنما، یکی از انواع متداول آجر محسوب می شود. آجرهای نما اغلب به منظور پوشش نمای خارجی ساختمان به کار می رود و در زیبایی و استحکام نمای ساختمان موثر هستند. مواد اولیه اصلی ساخت آجرهای نما، خاک رس، خاک نسوز، شیل و مواد معدنی است. این نوع آجرها به صورتی تولید می شوند که در مقابل آب و هوا مقاومت بالایی داشته باشند. این نوع آجر هم در کوره پخته می شوند بافت اصلاح شده و لبه های نرمی دارند. ابعاد این نوع از آجر هم با توجه به چگونگی تولید آن ها و به صورت متراژی است که به قطعه ‌های کوچک تر برش می خورند.

۳. آجر قزاقی: آجر قزاقی یکی از پر استفاده ترین انواع آجرها در صنعت ساختمان سازی کشور به شمار می رود. این نوع آجر هم از خاک رس تولید می شود و در بیشتر موارد برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان کاربرد دارند و نمایی روستیک و قدیمی به نمای ساختمان می‌ بخشند. از آن جایی که این نوع آجر پس از نصب، جلوه های سنتی به ساختمان می دهد، به آن آجر سنتی هم گفته می شود و قدمت آن به صدها سال قبل باز می‌گردد. این آجر در ابعاد متنوع و رنگ ‌های جذابی همچون قرمز یا اخرائی، گلبهی یا پوست پیازی و نخودی تولید می‌شود.

۴. آجر مهندسی: آجر مهندسی در ایران تحت نام های مختلفی شناخته می شود که برخی از آن ها عبارتند از آجر سوراخ دار، آجر ماشینی، آجر لفتون و آجر بهمنی. هم چنین بیشترین کاربرد آجر مهندسی برای دیوارچینی است.

۵. آجر رسی: آجر رسی با عناوینی همچون آجر مسجدی یا آجر مدرسه ‌ای هم معروف است، این نوع آجر با استفاده از خاک رس تولید می شود و در برخی موارد در نمای ساختمان هم کاربرد دارد.

انواع آجرنماهای رسی با رنگ‌ های زرد و قرمز در طرح‌ های حصیری، پلاک و کرکره ‌ای یا همان ۳ سانتی متری تولید می شود که مهم ‌ترین ویژگی آن هم رنگ بودن رنگ درونی و بیرونی آجر، مقاومت بالا، عایق حرارتی، قیمت مناسب و ... است.

۶. آجر سفال سقفی: آجر سفال یکی از مصالح پرمصرف در ساختمان سازی است؛ آجر تیغه‌ ای (آجر سفالی) در دو رنگ قرمز و زرد تولید شده و به انواع آجر دیواری، بلوکی، فوم دار و سقفی تقسیم می ‌شود. ابعاد مختلف سفال سقفی عبارتند از ۱۰ در ۲۰، ۱۵ در ۲۰، ۲۰ در ۲۰، ۱۰ و ... .

۷. آجر فشاری: آجر فشاری یکی دیگر از انواع متنوع آجرهاست؛ آجر فشاری را با نام هایی همچون آجر جوشی یا آجر گری هم می شناسند. در واقع، آجر جوشی یکی از انواع قدیمی آجرهاست که قدمت زیادی دارد و غالباً به منظور ساخت پی ساختمان‌ ها به کار می روند؛ البته از دیگر کاربردهای این نوع آجر هم ساخت طاق ضربی، ساخت دیوارهای باربر، دیوارچینی دور چاه‌، تیغه‌ های آجری و ... است و بیشتر در رنگ ‌های نخودی یا زرد تولید می‌ شوند.

۸. آجر دکوراتیو: آجر دکوراتیو تحت عناوینی همچون آجر آنتیک و آجر هلندی شناخته می ‌شود. آجرهای دکوراتیو به واسطه برخورداری از مواد نانو و پلیمری در ساختار خود، از تکثیر باکتری و قارچ در سطح آجر پیشگیری می کند و نه تنها مقاومت حرارتی بالایی دارد، بلکه از رنگ های متنوعی هم برخوردار است.

از ویژگی‌ های بارز آجر آنتیک، وزن کم و طول عمر بالای آن است، هم چنین این نوع آجر مقاومت فیزیکی بالایی در برابر شرایط جوی مختلف و نفوذ پذیری پایینی دارد.

انواع آجر در صنعت ساختمان + کاربرد و قیمت

قیمت انواع آجر

قیمت انواع آجر رابطه مستقیمی با قیمت مواد اولیه، هزینه های تولید و حمل و نقل دارد؛ به همین دلیل نوسانات موجود در هر یک از این بخش ها، می تواند بر قیمت آجر نیز تاثیر بگذارد. با این وجود برای کسب اطلاع از قیمت انواع آجر و هم چنین قیمت آجر سنتی قم، قیمت آجر معمولی و قیمت آجر نمای ساختمان می توانید با ما تماس بگیرید.

سخن پایانی

از هزاران سال پیش، بشر برای ساخت سازه های مختلف از انواع آجر استفاده می کرده است. اغلب آجرها با خاک رس ساخته می شوند و در کوره پخته می شوند به همین دلیل، غالباً در برابر حرارت و آتش، مقاومت بالایی دارند. آجر فشاری، آجر قزاقی، آجر سفالی، آجر بهمنی و ... از انواع متداول وپر مصرف آجر هستند که در صنعت ساختمان سازی، طرفداران زیادی دارند.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha