۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

سایه سنگین تصمیم اوپک پلاس بر سر بایدن/ افزایش قیمت نفت و دردسرهای جدید برای کاندیداهای انتخابات آمریکا

۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۵۱
کد خبر: 808702
سایه سنگین تصمیم اوپک پلاس بر سر بایدن/ افزایش قیمت نفت و دردسرهای جدید برای کاندیداهای انتخابات آمریکا

تحلیلگران می گویند: جو بایدن که در سه سال گذشته با سیاستهای اقتصادی فاجعه‌بار خود طبقه متوسط ایالات متحده را درهم کوبیده بود، با یک نبرد غیرممکن برای انتخاب مجدد در سال آینده روبرو است، جایی که طبق نظرسنجی‌های متعدد در حال شکست در برابر سلف خود دونالد ترامپ است و کاخ سفید در تلاش برای متقاعد کردن رای دهندگان به سالم بودن اقتصاد کشور است؛ بنابراین اگر اوپک پلاس بتواند دوباره قیمت نفت را افزایش دهد، کار بایدن کاملاً تمام شده است.

اقتصادآنلاین-آرش نصیری: دو روز پیش، کریستین ملک، رئیس استراتژی انرژی جی‌پی مورگان هشدار داد که در بحبوحه سقوط اخیر قیمت نفت، بازار نفت شانس کاهش بیشتر عرضه در نشست ۲۶ نوامبر اوپک پلاس را دست‌کم می‌گیرد.

ملک در مصاحبه ای به بلومبرگ گفت: «بازار احتمال بسیار کمی را برای این اتفاق فرض میکند، من میتوانم بگویم که این احتمال بسیار بالاتر از آن است».

وی افزود: محدودیت‌های عمیق‌تر «به منظور پیشی گرفتن از ضعف احتمالی در نیمه اول سال آینده» خواهد بود.

کریستین ملک می گوید: «با توجه به نقطه تعادل فعلی، ممکن است نیاز داشته باشیم کاهشی را ببینیم، به ویژه با توجه به روند تقاضا» و در حالی که «این دیدگاه وجود دارد که عربستان تولید خود را بیشتر کند».

ملک گفت که او این را باور ندارد: «فکر می‌کنم اگر بخواهند کاهش دهند، انعطاف بیشتری وجود دارد. ما می‌توانیم ببینیم که از اینجا کاهش قابل توجهی را در دستور کار قرار دهند. با در نظر گرفتن این موضوع، من فکر می‌کنم به احتمال زیاد آن‌ها بخواهند آن را در میان همتایان خود در اوپک  به اشتراک بگذارند - یک کاهش جمعی به جای یک کاهش به تنهایی.»

ظاهراً این سخنان جی‌پی‌مورگان به گوش سران اوپک رسیده است! چرا که فایننشال تایمز امروز گزارش داد که آنچه تا همین اواخر غیرقابل تصور بود، به طور ناگهانی بسیار ممکن است، عمدتاً به دلیل خشم کشورهای عربی از آنچه اسرائیل در فلسطین انجام می‌دهد: به گفته فایننشال‌تایمز، نه تنها عربستان سعودی آماده است تا کاهش قیمت نفت را تا سال آینده طول بدهد، بلکه اوپک پلاس در واکنش به کاهش قیمت‌ها و افزایش خشم نسبت به جنگ اسرائیل و حماس کاهش بیشتری را در نظر گرفته است.

به طور طبیعی، کاهش بیشتر، که در حالی مورد بحث اوپک پلاس است  که این گروه برای نشست ۲۶ نوامبر در وین آماده می‌شود، می‌تواند تنش‌ها را با ایالات متحده بیشتر کند، اگرچه به نظر می‌رسد که هیچ‌کس در کارتل نگران خشم رئیس‌جمهوری سالخورده آمریکا نیست.

موارد دیگر وجود دارد: اوپک پلاس به وضوح از این که ایالات متحده آشکارا در کنار اسرائیل در مناقشه غزه قرار دارد، خوشحال نیست. و در حالی که کاهش قیمت نفت علت اصلی است، «اعضا نیز از جنگ اسرائیل علیه حماس و بحران انسانی در غزه خشمگین هستند» فایننشال تایمز اضافه کرد که «کویت، الجزایر و ایران از جمله اعضای اوپک هستند که بیش از همه از این درگیری آشفته شده‌اند.»

یکی دیگر از افراد نزدیک به مقامات ارشد اوپک در خلیج فارس گفت: «شما نباید سطح خشم موجود را دست کم بگیرید و رهبران کشورهای خلیج فارس فشاری را از سوی مردم خود احساس می‌کنند تا به نوعی پاسخ دهند.» این کاهش مستقیماً سیاستهای بایدن را هدف قرار میدهد تا قیمت نفت (و گاز) را تا حد امکان در انتخابات ۲۰۲۴ پایین نگه دارد.

این شخص گفت که شوک نفتی دهه ۱۹۷۰، زمانی که کشورهای عربی صادرات به غرب را متوقف کردند، تکرار نخواهد شد. اما آنها افزودند: «مردم از پتانسیل کاهش عرضه نفت برای ارسال پیام ظریفی که هم در خیابان‌ها و هم در واشنگتن دی سی به خوبی قابل درک خواهد بود، راضی شده‌اند.»

جو بایدن که در سه سال گذشته با سیاستهای اقتصادی فاجعه‌بار خود طبقه متوسط ایالات متحده را درهم کوبیده بود، با یک نبرد غیرممکن برای انتخاب مجدد در سال آینده روبرو است، جایی که طبق نظرسنجی‌های متعدد در حال شکست در برابر سلف خود دونالد ترامپ است و کاخ سفید در تلاش برای متقاعد کردن رای دهندگان به سالم بودن اقتصاد کشور است. اگر اوپک پلاس بتواند دوباره قیمت نفت را افزایش دهد، کار بایدن کاملاً تمام شده است.

فایننشال تایمز اطلاعات دیگری هم داده است: افراد نزدیک به تفکر عربستان سعودی تأکید کردند که هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. آنها تأکید کردند که هرگونه اظهارات علنی شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، به جای جنگ اسرائیل و حماس، بر بازار نفت تمرکز خواهد کرد.

شاهزاده عبدالعزیز به تازگی به صندوق‌های تامینی که شرط‌بندی خود را علیه نفت افزایش داده‌اند، در میان انتظارات مبنی بر اینکه بازار ممکن است در سال آینده، به دلیل ضعف اقتصاد جهانی و افزایش عرضه خارج از اوپک، با یک مازاد عرضه کوچک مواجه شود، حمله کرد.

تحلیلگران دیگر بیان کردند که شاهزاده عبدالعزیز می‌تواند کشورهای دیگر را برای تعمیق کاهش تولید با تهدید به اینکه در صورتی که چنین گام‌هایی برداشته نشود، عربستان سعودی ممکن است به سمت تولید کامل برگردد، تحت فشار قرار دهد.

این فقط سعودی‌ها نیستند که خواهان بهره‌برداری از نفت تا حد ممکن هستند: روسیه برای تأمین مالی تهاجم خود به اوکراین به شدت به نفت وابسته است و در ماه های اخیر صادرات دریایی خود را افزایش داده است. با این حال، اگر این به معنای افزایش قیمت نفت باشد، حتی پوتین نیز مایل است به دنبال کاهش شدید تولید در کوتاه مدت باشد، فقط به اندازه‌ای که جرقه وحشت جهانی انرژی را برانگیزد.

در همین حال، برنامه اصلاحات اقتصادی برادر ناتنی شاهزاده عبدالعزیز، ولیعهد محمد بن سلمان، به قیمت نفت نزدیک به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیاز دارد: این طرح از ساخت شهرهای فوق مدرن تا میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۴ را شامل می‌شود.

پیش از انتشار گزارش فایننشال، به نظر می‌رسد که این خبر به طور گسترده به بیرون درز کرده است چرا که شاهد تغییر کامل قیمت برنت هستیم، گویی که کاهش دیروز هرگز اتفاق نیفتاده است.

بر این اساس قیمت نفت تا زمان انتشار این گزارش در صبح روز شنبه بیش از ۴ درصد جهش کرد و از پایین‌ترین سطح ۴ ماهه خود بازگشت.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۳.۱۹ دلار یا حدود ۴.۱ درصد افزایش به ۸۰.۶۱ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با ۲.۹۹ دلار یا ۴.۱ درصد افزایش به ۷۵.۸۹ دلار رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha