۰ نفر

آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان را با حقیقت نماز آشنا کند

۲۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۰۴
کد خبر: 808473
آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان را با حقیقت نماز آشنا کند

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه شکل ظاهری نماز اهمیت دارد اما مهمتر از آن حقیقت نماز است، گفت: آموزش و پرورش و ستاد اقامه نماز دانش آموزان را با این بُعد نماز آشنا کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، آیت الله محمدرضا ناصری، صبح پنجشنبه در اجلاس استانی نماز که به میزبانی شهرستان تفت برگزار شد، با اشاره به آیات قرآن کریم در مورد فریضه نماز اظهار کرد: در قرآن کریم در ۸۰ آیه به این فریضه مهم اشاره شده است.

وی با اشاره به سخنی از حضرت علی (ع) که می فرماید با نماز پیمان ببندید و آن را در روح و جان خود جایگزین کنید و از نماز خود حفاظت کنید، افزود: ما بندگان خدا هستیم و بالاترین توصیه انبیا و اولیای الهی توصیه به نماز است زیرا نماز مهمترین و اصلی ترین راه ارتباط با خداست.

ناصری تاکید کرد: خدا همه هستی ما است و بنده بدون خدا هیچ ارزشی ندارد و اقامه نماز به معنای وصل شدن به همه رحمت های الهی و وصل شدن به خالق جهان آفرینش است.

امام جمعه یزد با اشاره به کوتاهی عده ای در اقامه نماز عنوان کرد: حضرت علی (ع) می فرمایند که از اهل جهنم سئوال شد شما چرا در جهنم هستید و جواب می دهند ما از کسانی هستیم که نماز نخواندیم.

وی تاکید کرد: کسی که نماز را سبک بشمارد و آن را به جا نیاورد، مورد رحمت و عنایت خداوند متعال قرار نمی گیرد.

ناصری ادامه داد: در قرآن کریم به همه نسبت به اقامه نماز توصیه شده و حضرت ابراهیم نیز در مناجات خود با خدا که در آیات قرآن به آن اشاره شده از خدا خواسته که فرزندان او را در زمره نمازگزاران قرار دهد و خداوند متعال نیز در سوره طه آیه ۱۳۲ به او پاسخ داده که ای پیامبر تو مامور هستی که اهل خود را به نماز دعوت کنی و در این مسیر نیز ایستادگی و پافشاری داشته باشی.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد با بیان اینکه ظاهر برگزاری و اقامه نماز یک بُعد از اهمیت به این فریضه الهی است اظهار کرد: باید به نحوی عمل کنیم که نماز با روح و جان ما آمیخته شود و تنها نباید به ظاهر این مهم توجه کنیم بلکه نماز باید به نحوی باشد که روح ما را صیغل دهد.

وی گفت: اگر امام حسین (ع) در روز عاشورا در آن هنگامه جنگ، نماز اقامه کردند، یعنی اینکه نماز تمام روح و جان او را گرفته و با روح او آمیخته شده و این بُعد از این فریضه الهی باید در ما تقویت شود.

ناصری تصریح کرد: نماز انسان را به خدا و به حقایق الهی متصل می کند و در این صورت است که انسان به دریای معرفت الهی متصل می شود.

وی تاکید کرد: باید نماز را از مدارس و پیش دبستانی ها آغاز کنیم و اگر می خواهیم عشق و ایمان به خدا را در جامعه متبلور کنیم و این کار باید از دوران کودکی یعنی از مدارس آغاز شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به خاطراتی از حاج شیخ فقیه خراسانی و اهمیتی که ایشان برای نماز قائل بودند، افزود: وقتی عشق به نماز و ارتباط با خدا در انسان رسوخ کند، باعث رشد و تعالی و تکامل می شود.

ناصری با تاکید بر اینکه نماز باید درونی باشد، گفت: پیشنهاد می کنم در مدارس یک کلاس برای نماز برگزار شود و علاوه بر آموزش شکل ظاهری نماز، معرفت به نماز، معانی آیات و اهمیت نماز نیز برای دانش آموزان بیان شود.

وی تصریح کرد: بجز ظاهر نماز باید راهی برای بیان حقیقت نماز نیز پیدا کنیم و اگر فرزندان ما با این بُعد از این فریضه الهی آشنا شوند، روح نماز در آنها رسوخ می کند و حقیقت نماز را در می یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha