۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

ناامیدی واردکنندگان از تخصیص ارز به واردات خودرو/ با ۲۵۰ میلیون دلار چه تعداد خودرو می‌توان وارد کرد؟

۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۱۷
کد خبر: 808229
ناامیدی واردکنندگان از تخصیص ارز به واردات خودرو/ با ۲۵۰ میلیون دلار چه تعداد خودرو می‌توان وارد کرد؟

یک فعال حوزه خودرو با اشاره به تابوها و محدودیت‌های ذهنی که از عمد برای واردات خودرو وجود دارد، گفت: اگر دولت بتواند این اطمینان خاطر روانی را برای مردم ایجاد کند که همه هر وقت که بخواهند می‌توانند نسبت به واردات خودرو اقدام نمایند، حتما خودرو از کالای سرمایه‌ای خارج می‌شود.

اقتصادآنلاین - فاطمه جوادی: روز گذشته علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس جزییاتی از جلسه این کمیسیون با وزیر صمت را بیان کرد که یکی از این موارد، موضوع اختصاص ارز برای واردات خودرو بود، هر چند اختصاص ارز برای واردات خودروهای کارکرده و نو و دیدگاه بانک مرکزی در این رابطه مهم‌ترین چالش این حوزه بوده که کماکان هم ادامه دارد.

 جدی در این رابطه گفته است که «براساس آنچه آقای علی‌آبادی گفت تاکنون ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات خودروهای نو تخصیص داده شده و ۲۰۰ میلیون دلار نیز در مرحله تخصیص است و بانک مرکزی موافقت خود را با آن اعلام کرده است.»

در همین زمینه مهدی دادفر، کارشناس حوزه خودرو به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: با سقف قیمتی که برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته شده است، با ۲۵۰ میلیون دلار ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو و با ۲۰۰ میلیون دلار هم ۱۲ هزار دستگاه خودرو می‌توان وارد کرد، با این رقم‌ها حدود ۲۰ هزار دستگاه ماشین وارد می‌شود؛ هر چند اختصاص ۲۵۰ میلیون دلار را بعید می‌دانم.

وی افزود: اگر این رقم تا به حال اختصاص داده شده بود باید بیش از ۱۲ هزار دستگاه وارد می‌شد؛ در حالی که سرجمع ۲ هزار دستگاه خودرو هم نیامده است. به نظرم مبلغی که برای واردات خودرو تخصیص داده‌اند، همین ۲۰۰ میلیون دلار است.

دادفر درخصوص اختصاص ارز اشخاص برای واردات خودرو نیز گفت: برخی یک محدودیت روانی برای کشور ایجاد کرده‌اند که اگر واردات با ارز افراد آزاد شود، قیمت ارز افزایش می‌یابد، در حالیکه واردکنندگان این محدودیت را اصلا قبول ندارند؛ به خصوص اینکه اگر دولت بتواند این اطمینان‌خاطر روانی را برای مردم ایجاد کند که هر فردی، هر وقت که بخواهد می‌تواند خودرو وارد کند، خودرو از کالای سرمایه‌ای خارج می‌شود.

دادفر ادامه داد: اشخاصی که سودهای خاصی می‌برند، همیشه روز آخری که کار در حال حصول نتیجه است، با ترساندن دولت از افزایش نرخ ارز، بازار را از این موهبت محروم کرده و نمی‌گذارند این هدف محقق شود.  

این کارشناس حوزه خودرو افزود: این که بگوییم واردات با ارز اشخاص بر نرخ ارز هیچ تاثیری ندارد؛ درست نیست، اما موضوع هزینه- فایده است، شما باید یک چیزی بدهید و در قبال آن یک چیزی بگیرید، در این میان ممکن است هزار تومان قیمت ارز بالا برود، در مقابل یک کالا از حالت سرمایه‌ای خارج می‌شود، بار سنگین را از دوش خودروسازان بر داشته می‌شود و آرامش روانی را درخصوص خودرو به جامعه برمی‌گردانده می شود و این بازار مکاره که از کارخانه ارزان‌تر بخری و در بازار گران‌تر بفروشی هم، از بین می‌رود. باید ببینیم اهل این هستند که این کار را انجام دهند یا نه.

دادفر درخصوص مخالفت‌ها با واردات خودروی کارکرده گفت: اصلا خودروی کارکرده و نو چه فرقی با هم دارند، امروز اگر بخواهیم ماشین بخریم مگر حتما ماشین صفر می‌خریم؟ تمام جوانب را بررسی و بعد خودروی کارکرده می‌خریم، روند خرید خودروی کارکرده وارداتی هم به همین شکل است. این‌ها تابوهایی است که برای سر کار گذاشتن مصرف‌کننده از آن سوءاستفاده می‌شود.

این فعال اقتصادی درباره واردات خودروهای چینی نیز گفت: تعداد زیاد واردات خودروهای چینی به این دلیل است که برای واردات سقف قیمتی گذاشته‌اند. واردکننده که محدود باشد از سود خودش که نمی‌گذرد، خودرویی وارد می‌کند که ارزان‌تر باشد و بتواند با قیمت بالاتر بفروشد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha