۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

آیا بازدهی ۱۰۰۰ درصدی در انتظار این نمادها است؟

۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۹:۴۱
کد خبر: 807958
آیا بازدهی ۱۰۰۰ درصدی در انتظار این نمادها است؟

صنعت فلزات اساسی با دارا بودن ۱۶.۲ درصد از ارزش کل بازار، دومین صنعت بزرگ بازار سرمایه است و شرکت‌های حاضر در این صنعت معمولا دارای سهام بنیادی و ارزنده‌ای هستند. این صنعت شامل ۲۶ نماد بورسی و ۲۳ نماد فرابورسی است که در مجموع، ارزشی بالغ بر ۱,۶۱۶,۰۴۰ میلیارد تومان را داراست. می‌توان اذعان داشت که رصد تمامی نمادهای این صنعت و انتخاب سهمی ارزنده کاری دشوار و زمان‌بری است. از این رو با بررسی سبد صندوق بخشی استیل، تا حدی به سهام های ارزنده نزدیک خواهیم شد.

اقتصادآنلاین – رجا ابوطالبی؛ در گزارش پیش اشاره شد که صنعت آهن و فولاد افق روشنی دارد. در این گزارش اما با یک نگاهی متفاوت به این صنعت خواهیم پرداخت؛ بررسی پرتفو صندوق بخشی آهن و فولاد که در حال حاضر تنها صندوق بخشی این صنعت، «استیل» است. صندوق بخشی استیل در صنعت فلزات اساسی فعالیت می‌کند و طبق مقررات، حداقل ۷۰ درصد از دارایی تحت مدیریت آن به سهام و حق تقدم سهام موجود در این صنعت و حداکثر ۳۰ درصد به سایر صنایع و مابقی به بخش‌های دیگری همچون طلا، اوراق بهادار با درآمد ثابت و … اختصاص دارد.

از آنجایی که حداقل ۷۰ درصد این صندوق به سهام‌های خود صنعت تعلق دارد و همچنین بررسی کردیم که آینده صنعت آهن و فولاد روشن خواهد بود، میتوان ادعا کرد که چینش سبد استیل تا حد معقولی سیگنالی برای شناسایی سهام ارزشمند و رو به رشد خواهد بود. البته به واسطه شاخص ساز بودن بعضی از نمادها مانند فولاد و فملی، طبیعتا وزن بیشتری از صندوق بخشی به این دو نماد اختصاص خواهد یافت که باز هم همان یک نسخه وجود دارد: اگر انتظار رشد صنعت آهن و فولاد محتمل است، قطعا نمادهای شاخص ساز این صنعت پیشگام خواهند بود.

برای پی بردن به اهمیت موضوع می‌توان طرح مسئله‌ای انجام داد: شاخص کل از سال ۱۳۹۸ تا سقف ۱۳۹۹ بیش از ۱۰۰۰ درصد بازدهی داشت. این عدد برای شاخص صنعت آهن و فولاد نزدیک به ۱۲۰۰ درصد بود. حال سوال اینجاست که چند درصد افراد توانستند بازدهی به اندازه شاخص‌های بورسی کسب کنند؟ از آنجایی که P/E بازار به کمترین میزان خود در ۵ سال اخیر رسیده است، با انتخابی هوشمندانه می‌توان این‌بار سوار بر موج صعود بازار شده و بازدهی در حد و اندازه شاخص کسب کرد.

آیا بازدهی ۱۰۰۰ درصدی در انتظار این نمادها است؟

همان‌طور که مشخص است ۵۰ درصد این صندوق را ۲ نماد بزرگ فولاد و فملی تشکیل داده‌اند. با بررسی عملکرد آنها دریافتیم که این انتخاب صرفا به علت شاخص‌ساز بودن آنها نبوده است. هر دو سهم افق روشنی داشته و جز با بنیادترین سهم‎های کل بازار به شمار می‌روند. بعد از آنها دو شرکت فولاد خوزستان و فولاد کاوه جنوب کیش در رده‌های بعدی قرار دارند. با بررسی تاریخچه این ۴ شرکت دریافتیم که فولاد و فملی از ابتدا ۱۳۹۸ تا سقف ۱۳۹۹ بیش از ۱۳۰۰ درصد کسب بازدهی داشته‌اند اما ۲ نماد فخوز و کاوه تقریبا ۷۰۰ درصد رشد را تجربه کردند. می‌توان نتیجه گرفت عملکرد ۲ غول صنعت آهن و فولاد چه از شاخص کل و چه از شاخص صنعت بهتر بوده و قاعدتا می‌توانند از صندوق بخشی هم سود بیشتری را عاید سهامداران خود کند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha