۰ نفر

به گزارش سرویس مواد غذایی اقتصادآنلاین؛

رب گوجه فرنگی کیلویی ۵۰ هزار تومان از کی وارد ایران شد؟ + لیست قیمت انواع رب گوجه فرنگی

۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۳۰
کد خبر: 807651
رب گوجه فرنگی کیلویی ۵۰ هزار تومان از کی وارد ایران شد؟ + لیست قیمت انواع رب گوجه فرنگی

قیمت روز انواع رب گوجه فرنگی در تاریخ ۲۱ آبان ۱۴۰۲ اعلام شد برای مشاهده جزییات قیمت انواع رب گوجه وارد سایت اقتصاد آنلاین شوید.

به گزارش اقتصاد آنلاین،  قیمت کنسرو رب گوجه فرنگی در بازار روز برای تاریخ ۲۱ آبان ۱۴۰۲ اعلام شد که بر اساس آن قیمت کنسرو رب گوجه فرنگی همدانیان ۸۰۰ گرمی مبلغ ۵۵ هزار تومان است.

قیمت کنسرو رب گوجه فرنگی

قیمت کنسرو رب گوجه فرنگی مکنزی ۱.۵ کیلویی مبلغ ۷۸ هزار تومان قیمت خورده است.

قیمت رب گوجه فرنگی طبیعی

قیمت یک کیلوگرم رب گوجه فرنگی ترش خانگی مبلغ ۵۰ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت انواع رب گوجه فرنگی
نوع نام محصول مقدار قیمت / تومان
رب خانگی و ارگانیک رب گوجه طبیعی تازه و غلیظ یک کیلوگرم ۵۱,۳۰۰
رب گوجه فرنگی طبیعی چهل چای بدون افزودنی ۵۰,۰۰۰
رب گوجه فرنگی خانگی ترش مزه ۸۰,۰۰۰
کنسرو رب گوجه فرنگی همدانیان ۸۰۰ گرم ۵۵,۰۰۰
تبرک ۴۵,۰۰۰
آتا ۴۵,۰۰۰
مکنزی ۱.۵ کیلویی ۷۸,۰۰۰

تاریخچه رب گوجه فرنگی

تا به حال فکر کردیه‌اید گوجه فرنگی دقیقا از کدام قسمت فرنگ آمده؟ چه سفرهایی را پشت سر گذاشته تا به ایران رسیده؟ اصلا اصلاتش به فرنگ می‌رسد یا از جای دیگری به فرنگ آوردنش؟ در عصر قاجار، منظور از فرنگ، کشور فرانسه بود امّا به مرور به کشورهای اروپایی اطلاق شد. حالا باید دید که آیا گوجه ارتباطی با کشور فرانسه دارد یا نه؟ این محصول باغی، نه تنها در ایران بلکه در سفره مردم جهان هم زمان سابقه چندانی ندارد. در این متن ابتدا خاستگاهش را بررسی می‌کنیم و سپس مسیر سفری که طی کرده تا به ایران برسد.

گوجه فرنگی چطور به ایران آمد؟

مسیر سفر گوجه را تا اروپا دنبال کردیم، امّا چطور پایش به سمت آسیا و ایران باز شد؟ گفته شده این گیاه، از طریق اروپاییان به سمت ترکیه و ارمنستان آمد. همچنین می‌دانیم در دوره قاجار، مسیر سفر شاهزادگان به اروپا باز شده بود. در نتیجه این ارتباطات، گوجه به ایران هم راه پیدا کرد. با این تفاسیر، شاید حضور گوجه در ایران، دو قرن هم قدمت ندارد زیرا در دوره ناصرالدین شاه قاجار وارد ایران شد.

گفته شده اولین کسی که گوجه را در مزرعه‌اش پرورش داد، خانواده معیری بود که مزرعه‌شان نزدیکی فرودگاه مهرآباد امروزی بود. البته در بعضی منابع هم از باغ فردوس به عنوان اولین بوته‌زار گوجه ایران یاد کرده‌اند.

در ایران هم ترس از مسمومیت وجود داشت و با شک و تردید مصرف آن را شروع کردند. امّا کم کم شروع کردند به ترکیبش با غذاهای دیگر ایرانی.

گفته شده در ابتدا آن را بادمجان ارمنی می‌نامیدند چون از ارمنستان وارد شده بود، امّا بعد که دیدند از اروپا آمده، آن را گوجه فرنگی نامیدند. در حالی که خبر نداشتند گوجه در اروپا هم مهاجر است و خاستگاه اصلی‌اش آمریکای جنوبی است!

برای مطالعه بیشتر درباره قیمت انواع مواد غذایی در بازار روز می توانید به سرویس"مواد غذایی" اقتصاد آنلاین مراجعه کنید توجه داشته باشید این قیمت ها از فروشگاه های آنلاین استخراج شده اند و اقتصاد آنلاین دخل و تصرفی در قیمت ها ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha