۰ نفر

تجهیزات ضروری برای راه‌ اندازی آزمایشگاه کدامند؟

۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۲۹
کد خبر: 729726
تجهیزات ضروری برای راه‌ اندازی آزمایشگاه کدامند؟

امروزه همه آزمایشگاه ها از پیشرفته تا غیر پیشرفته، برای انجام دقیق و بی‌خطر آزمایشات، به یک سری تجهیزات و ابزار ضروری نیاز دارند. عدم وجود این تجهیزات و ابزار، گاه میتواند باعث ایجاد آسیب های جسمی و جانی کارکنان آزمایشگاه ‌شود. اگر به دنبال برپا کردن آزمایشگاه هستید، و یا آزمایشگاه دارید و میخواهید لوازم آن را تکمیل کنید، حتما باید با تجهیزات ضروری و هزینه آن ها آشنا باشید. آویژه با کمک بهترین متخصصان در زمینه آزمایشگاه؛ تعدادی از لوازم آزمایشگاه را به شما معرفی میکند.

تجهیزات اولیه مورد نیاز آزمایشگاه کدامند؟

حتما با یک سری از تجهیزات آزمایشگاه مثل دستگاه تقطیر شیشه ای، بشر، بالن، انواع پیپت ها، لوله آزمایشگاهی و ظروف دیگر آشنا هستید یا اسامی شان حداقل یک بار به گوشتان خورده است. همین ابزار، از تجهیزات اولیه و ضروری شما می‌باشند که باید تهیه کنید.دستگاه تقطیر یکی از مهم ترین اجزای آزمایشگاه است که باید بدانیم کاربرد آن چیست و چه نیازی به آن داریم.

  • دستگاه تقطیر شیشه ای: این دستگاه برای تقطیر مایعات و جدا کردن مواد شیمیایی است که ویژگی این مواد، فرار بودن است یکی از مزایایی که دستگاه تقطیر دارد ارزان تر بودن این روش نسبت به روش های دیگر در تقطیر و جداسازی مواد می باشد. یعنی دستگاه تقطیر شیشه ای برای تبدیل گاز به مایع استفاده میشود. این دستگاه با وجود شیشه ای بودنش، قابلیت کنترل دما و حرارت را دارد.عمل تقطیر در صنایع مختلف استفاده میشود.با توجه به عمل تقطیر دانشمندان دستگاه تقطیر را تولید کردند که جداسازی مایعات آسان تر و سریع تر باشد .
  • بشر:این ظرف ها مثل لیوان هایی در ابعاد مختلف و مدرج برای نگهداری، انتقال یا مخلوط کردن مایعات گوناگون در آزمایشگاه می باشد. از آنجایی که کاربرد بشر در آزمایشگاه بسیار زیاد است؛ این بشر ها در ابعاد و جنس های زیادی تولید میشود و قیمت بشر با توجه به جنس و اندازه آن تعیین میشود قیمت این ظرف نسبت به کاربرد آن می تواند زیاد یا کم بشود. قیمت بشر نسبت به قیمت بسیاری از لوازم آزمایشگاهی کم تر است؛ بنابراین جزو گزینه های مناسب برای اولین خرید ها می‌باشد. قیمت بشر ها نیز از کم تا زیاد متغیر است و شما باید به کیفیت آن دقت بیشتری نسبت به قیمت آن داشته باشید و هنگامی که میخواهید بشر تهیه کنید کیفیت را قربانی تفاوت کم قیمت بشر نکنید تا امنیت خودتان نیز فراهم باشد.
  • پیپت: پیپت ها ابزاری در آزمایشگاه برای برداشت یا جا به جایی مایعات استفاده می‌شود و انواع زیادی دارد. یکی از انواع پیپت ها که باعث دقیق بودن فعالیت های آزمایشگاهی می‌شود، پیپت حبابدار است. این نوع پیپت خود انواع و اندازه های گوناگون دارد زیرا هر یک از اندازه های آن برای یک حجم مشخصی کاربرد دارد تا اندازه گیری دقیق باشد. برای مثال پیپت حبابدار در اندازه های 1، 5، 10، 20 و یا 25 وجود دارد. البته "پیپت حبابدار" به اسم های پیپت ژوژه و پیپت حجمی نیز شناخته می‌شود.

تجهیزات ضروری برای راه‌ اندازی آزمایشگاه کدامند؟

  • بالن: این ابزار هم از تجهیزات ضروری برای راه اندازی آزمایشگاه می‌باشد. بالن، ظرف گلابی شکل شیشه ای یا پلاستیکی با گردنی نازک است و روی آن یک خط و عددی وجود دارد به این منظور که اگر این حجم را درون بالن  بریزید تا آن خط بالا خواهد آمد.

  • لوله آزمایشگاهی: این لوله شیشه ای استوانه ای، باریک و بلند است و از یک طرف (بالا) باز و طرف دیگر (پایین) به شکل برآمده، بسته می‌باشد. از این شیشه برای نگهداشتن، گرم کردن و مخلوط مواد جامد یا مایع شیمیایی در مقدار کم استفاده می‌شود.

یکی از کاربرد های لوله آزمایشگاهی که به اهمیت آن اشاره دارد، نگهداری نمونه های خون در آن می‌باشد.

بجز موارد بالا برخی دیگر از تجهیزات ضروری راه اندازی آزمایشگاه را در جدول زیر میبینید:

  1. اتوکلاو (استرلیزر)

8. شیشه ساعت

  1. سانتریفیوژ

9. ترازوی آزمایشگاهی

  1. میکروسکوپ  و محیط کشت

10. انبر

  1. سه پایه و ناخنک

11. قیف آزمایشگاهی

  1. دستگاه همزن آزمایشگاهی

12. بورت

  1. الکتروفوز

13. ترمومتر

  1. سمپلر های آزمایشگاهی

14. سیفتی باکس

لوازم ایمنی ضروری:

مثل هر حرفه‌ی فنی که احتیاج به لوازم ایمنی است، برای راه اندازی یک آزمایشگاه، جز تجهیزات و لوازم فنی مورد نیاز آزمایشگاهی، لوازم ایمنی هم جزو ضروریات می‌باشد.

تعدادی از لوازم ایمنی عبارتند از: دستکش آزمایشگاهی، ماسک یکبار مصرف، عینک ایمنی، روپوش، کپسول آتش نشانی، هود بخار، جعبه کمک های اولیه، ابزار شستشوی چشم و ... . برای  خرید این لوازم، ابتدا در مورد قیمت و اجناس با کیفیت آن تحقیق کنید.اگر شما عزیزان اطلاعات بیشتر درباره لوازم ایمنی دارید با ما در اشتراک بگذارید.

محلول‌های آزمایشگاهی ضروری:

محلول های آزمایشگاهی برای آزمایشگاه بسیار هستند، آنقدر زیاد که گاهی متخصصین نیز سردرگم می‌شوند. بنابراین اینجا تا جای ممکن، تعدادی از محلول های  ضروری را برایتان به اشتراک میگذاریم تا با آنها آشنایی پیدا کنید. از ضروری ترین محلول ها: اتانول، آمونیاک، اسید سولفوریک، اتیلن گلیکول، هیدروکلریدریک اسید، فرمالدئید، نیتریک اسید، پتاسیم هیدروکسید  و ... . همچنین شما به آب مقطر برای تهیه انواع محلول ها و برای شستشوی لوازم آزمایشگاهی نیاز دارید.

وسایل اندازه گیری آزمایشگاهی:

یکی از فعالیت های مهم و حساس در آزمایشگاه، اندازه گیری مواد آزمایشگاهی می‌باشد. به دلیل حساسیت این عمل، شما برای خرید این لوازم باید توجه زیادی به کیفیت و اصل بودن آن کنید. چند وسیله اندازه گیری ضروری و شناخته شده:

  1. میکروپیپت ها و پیپت ها
  2. پی اچ متر ((PH
  3. دماسنج
  4. ترازو آزمایشگاهی
  5. ترمومتر ها
  6. میکرومتر ها و کایپر ها
  7. رطوبت سنج

این ها تنها تعدادی از وسایل اندازه گیری آزمایشگاه می‌باشد. برای دیدن لیست کامل خرید میتونید به سایت آویژه: avizhe.org مراجعه کنید.

تجهیزات ضروری برای راه‌ اندازی آزمایشگاه کدامند؟

جمع بندی

فهمیدیم که فعالیت های آزمایشگاه دقیق و گاهی خطرناک می‌باشند و به هیچ وجه نباید با تجهیزات ناقص، قصد راه اندازی آزمایشگاه را داشته باشید. شاید برای تکمیل تمام وسایل مورد نیاز آزمایشگاه، زمان و هزینه زیادی از شما کاسته شود اما نگران نباشید، ابتدا با خرید تجهیزات ضروری، شما تا حد زیادی از راه را رفته اید و احتمالا توانایی راه اندازی آزمایشگاه را خواهید داشت. در ادامه لوازم مورد نیاز دیگر را به تدریج خریداری خواهید کرد. این مهم است که شما این مسیر را شروع کنید تا در نهایت شما آزمایشگاه پیشرفته و کامل خود را داشته باشید، همچنین آویژه در تکمیل تجهیزات آزمایشگاه تان همراه همیشگی شماست. اگر شما هم تا به حال تجربه خرید تجهیزات آزمایشگاهی داشته اید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha