۱ نفر

تغییرات موتوری سایپا را باید به فال نیک گرفت

۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۵۸
کد خبر: 807506
تغییرات موتوری سایپا را باید به فال نیک گرفت

پیشرانه‌های جدید و ارتقاء یافته گروه خودروسازی سایپا می‌تواند نظر مردم را نسبت به خرید محصولات این مجموعه تغییر دهد. یکی از ضعف‌های جدی که محصولات گروه سایپا حداقل تا ۲۲ ماه پیش داشت، موتور ضعیف آنها بود. بعضا شاهد آن بودیم که خریداران محصولات سایپا از موتورهای نصب شده بر روی خودروها گلایه داشتند و تاکید می‌کردند که پیشرانه‌ها، توان و کشش حمل خودرو را ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، همین موضوعات سبب شد، گروه سایپا که به دنبال تنوع سبد محصولات خود است و می‌خواهد خودروهای جدید را روانه بازار کند،  با کمک مهندسان خود در شرکت مگاموتور، موتورهای به روز و قوی تولید کند تا ضمن رفع نقص های گذشته، رضایت حداکثری خریداران را تامین کند.

چندی پیش گروه سایپا از موتور جدید خودروی شاهین به نام ME۱۶ رونمایی کرد؛ پیشرانه ای که می تواند از رقبا با سرعت، پیشی بگیرد.موتور ME۱۶ از لحاظ مشخصات فنی، دارای حجم موتور ۱۶۰۰cc و ۱۶ سوپاپ و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است؛ قدرت این موتور بیش از ۱۱۵ اسب بخار بوده و مجهز به سیستم CVVT و پمپ روغن با دبی متغیر است که سبب کاهش مصرف سوخت و بالابردن قدرت موتور نسبت به مدل‌های مشابه خود می‌شود؛ این موتور چهار سیلندر خطی با پاشش سوخت چند نقطه‌ای امکان اخذ استاندارد یورو ۶ را نیز دارد. ویژگی دیگری که می‌توان در مورد پیشرانه ME۱۶ عنوان کرد این است که تولید این موتور با بیش از ۹۲ درصد ساخت داخل قطعات است لذا با ادامه تحریم‌ها در تامین پیشرانه یاد شده مشکلی پیش نخواهد آمد. 

طی روزهای گذشته نیز شاهد بودیم که گروه سایپا در پیشرانه محصولات اقتصادی خود تغییراتی انجام داده است. اکنون برای خانواده X۲۰۰، از موتور جدید به نام M۱۵i رونمایی شده است. پیشرانه جدید سایپا نسبت به نسخه پایه ((M۱۵ ‌با برخی تغییرات ساختاری همراه شده است که از جمله آن می‌توان به  کاهش سطح آلایندگی محصولات، ارتقا به یورو ۵ و قابلیت ارتقا به یورو ۶ و افزایش کیفیت در محصولات پلتفرم X۲۰۰ گروه سایپا،‌اشاره کرد.

موتور M۱۵i تولید گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر و توان ۹۰ اسب بخار دارای برتری حدود ۷ درصدی عملکرد و حدود نیم لیتر کاهش مصرف سوخت نسبت به موتور قبلی ((M۱۵ ‌ دارد. تغییرات و بهبودهای انجام شده روی این موتور شامل طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، خنک کاری، پورت های هوا و دود، قابلیت استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT و میل سوپاپ جدید متناسب با آن و نیز افزایش نسبت تراکم موتور تا ۱۰.۵ با استفاده از طراحی پیستون های جدید است. طبق اعلام سایپا، موتورM۱۵i در حال حاضر با انجام موفقیت آمیز تمامی آزمون‌های عملکرد، مصرف سوخت و دوام، مراحل نصب و انطباق بر روی محصولات جدید کوییکGX، سایناGX، اطلس و سهند گروه سایپا و انجام تمامی آزمون های سطح خودرو، آماده تجاری سازی و ارایه به مشتری است.

تغییرات جدید در پیشرانه ‌محصولات سایپا را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که به زودی خودروهای این مجموعه از نظر فنی هم ارتقاء قابل توجهی خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha