۰ نفر

جمهوری اسلامی برای اولین بار وارد بازار شیل های نفتی می شود

۱۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۵۳
کد خبر: 807200
جمهوری اسلامی برای اولین بار وارد بازار شیل های نفتی می شود

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: وجود شیل‌های نفتی در منطقه قالی کوه شهرستان الیگودرز موفقیت بزرگی برای کشور است که برای اولین بار ایران را وارد بازار شیل‌های نفتی خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی فکور روز پنجشنبه در بازدید از میدان نفتی شهرستان الیگودرز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۵ سال کار مطالعاتی و میدانی در این منطقه از شهرستان الیگودرز صورت گرفته و اکیپ های مختلف صحرانوردی در این منطقه حضور یافته و نمونه برداری و آزمایشات لازم را انجام داده اند تا نتیجه آن رسیدن به قابلیت برداشت از این میدان رو زمینی باشد.

وی با اشاره به اینکه شیل های نفتی ۲ گونه هستند افزود: یک گونه این شیل ها زیرزمینی هستند که تا اعماق هزار و ۲ هزار متری باید چاه حفر و با روش های بسیار گران استحصال شود که نفت استحصال شده نیز ۳۰ تا ۴۰ دلار ارزش افزوده به همراه داشته باشد تا استخراج،اقتصادی باشد اما خداوند این نعمت را روی زمین در این منطقه به ما داده است.

فکور با اشاره کیفیت شیل های قالی کوه نسبت به شیل های آمریکا و سایر کشورهایی که شیل نفتی دارند و صاحب فناوری هستند تصریح کرد: بررسی های میدانی و کارهای آزمایشگاهی با مشارکت انستیتوی نفت تهران به اتمام رسیده، نمونه آزمایشگاهی آن موفقیت آمیز بوده و روش آن نیز پیدا شده که نمونه نیمه صنعتی آن در ابعاد ۱۰ کیلو به صورت پیوسته نفت و میعانات نفتی و گاز به همراه داشته است.

وی ادامه داد: در شهرهایی همچون اهواز باید تا عمق ۲ هزار و ۵۰۰ متر حفاری کنیم تا به نفت برسیم در حالی که در این منطقه از قالیکوه شهرستان الیگودرز همین نفت بر روی زمین قرار دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به ۲ روش برداشت نفت در این منطقه عنوان کرد: یکی از روش های برداشت به صورت معدنی است که باید از معادن روی زمین برداشت شود و روش دیگر آن به صورت صنعتی در فرآیندهای نفتی است که باید انجام شود اما محققین اکتشاف و انستیتوی نفت روش جدیدی یافت کرده اند که قابلیت برای شیل های نفتی ایران دارد و ثبت جهانی خواهد شد.

فکور اضافه کرد: کارخانه نیمه صنعتی این روش ساخته شده و در حال برداشت نفت و میعانات و گاز همراه آن است که قیمت بسیار بالایی در اقتصاد بین الملل دارد و کمک اقتصادی خوبی برای کشور خواهد بود و انتظار می رود که کشور را از بعد نفت، گاز و میعانات گازی خودکفا کند.

وی با بیان اینکه با این موفقیت بزرگ جمهوری اسلامی برای اولین بار وارد بازار شیل های نفتی می شود تصریح کرد: در حالی که تلاش ها از ۱۵ سال پیش شروع شده است اما این اتفاق در دولت سیزدهم روی داده چراکه تلاش زیادی برای این امر وارد کرد تا کارخانه نیمه صنعتی آن را که قبلا نداشتیم ساخته شد.

فکور با اشاره به انجام برآوردهای اقتصادی این شیل ها برای کشور عنوان کرد: برای انجام محاسابات آن به عکس های هوایی و ماهواره ای نیاز است و گمانه زنی ها تا عمق ۳۰۰ متر نیز صورت گرفته و چاه هم حفر شده است حال باید دید که این ظرفیت تا چه عمقی است.

وی با تاکید بر اینکه عیار نفت این منطقه باید برآورد و پس از آن تولید واقعی شروع شود افزود: امیدواریم طی ۲ تا سه ماه آینده گزارش فنی و اقتصادی آن از طریق انستیتوی نفت دانشگاه تهران به ما داده و اقدامات عملیاتی آغاز شود.

فکور عنوان کرد: پسماندهای باقیمانده از این شیل ها بسیار خالص بوده و دوستدار طبیعت و محیط زیست است و از همین پسماند در صنایع مختلف مثل سیمان می توان استفاده کرد یا به عنوان خاک به جای اول برگرداند.

وی درخصوص اشتغالزایی این شیل های نفتی برای منطقه عنوان کرد: به صورت مستقیم، غیرمستقیم و سه شیفته پیش بینی می شود که حدود از سه هزار نفر به فعالیت مشغول شوند که قطعا اولویت با نیروهای بومی منطقه خواهد بود.

استاندار لرستان نیز اظهار کرد: در منطقه گله بادوش الیگودرز به صورت خدادای ذخایر شیل های نفت وجود دارد که برای اولین بار در کشور مورد استحصال قرار خواهند گرفت.

فرهاد زیویار با بیان اینکه ذخایر نفتی در این منطقه از قبل وجود داشته است افزود: کارشناسان،محققان و مدیران باتجربه وزارت نفت و شرکت اکتشافات از تجربیات مختلف استفاده کردند تا نتیجه آزمایشات در حدی قرار گرفت که بتوانیم از ذخایر این شیل های نفتی که غنی ترین شیل های دنیا محسوب می شوند استفاده کنیم.

وی بیان کرد: اکنون در مرحله ای قرار گرفته ایم که بتوانیم با سرمایه گذاری و استقرار کارخانه توسط شرکت شهرک های صنعتی، استحصال نفت آغاز شود.

فت شیل با نام لاتین shale oil نوعی نفت نامتعارف می باشد که از کیفیت بالایی در میان سایر نفت ها برخوردار است، نفت شیل از سنگ های نفت زا و یا شیل نفتی با استفاده از روش های گوناگون بدست می آید.

این نوع نفت می تواند هم به صورت مستقیم و خالص، به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد، هم می توان اصلاحاتی بر روی آن انجام داد و ناخالصی های آن همچون گوگرد و یا نیتروژن را حذف کرد و مقادیری از هیدروژن را به آن افزود و به عنوان ماده اولیه، در امور گوناگون استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha