۰ نفر

نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه؛

کنعانی: احتمال گسترش دامنه جنگ در منطقه وجود دارد / مشورت‌ها و تبادل نظرها درباره رفع تحریم‌ها در جریان است

۱۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۲۵
کد خبر: 806779
کنعانی: احتمال گسترش دامنه جنگ در منطقه وجود دارد /  مشورت‌ها و تبادل نظرها درباره رفع تحریم‌ها در جریان است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در صورت تداوم این جنایات علیه غزه امکان گسترش دامنه درگیری و جنگ در منطقه به صورت جدی وجود دارد. این پیام را مکرراً منتقل کرده‌ایم و این دیدگاه را به آمریکا منتقل کردیم. دولت آمریکا نمی‌تواند بگوید ما دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم ولی از سوی دیگر دست این رژیم را برای انجام جنایت علیه ملت فلسطین باز بگذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، ناصر کنعانی، سخنگو وزارت امور خارجه در  نشست خبری گفت: فهرست و تعداد جنایات صهیونیست ها در یک ماه اخیر علیه غزه قابل شمارش نیست. با کمال تاسف این نسل کشی و بربریت به طور روزانه در مقابل دیدگان همه جهانیان و با حمایت چند کشور غربی خصوصاً آمریکا در حال انجام است. بر اساس همین آمار ۲۶۶۰ نفر هنوز زیر آوار قرار دارند. یک عدد و رقم غیرقابل تصوری است. اطلاعات و آمار وزارت بهداشت فلسطین ۱۶ بیمارستان به دلیل حملات رژیم صهیونیستی از خدمت رسانی خارج شدند. ۱۷۵ نفر از کادر درمان و ۳۴ نفر از امداد رسانان به شهادت رسیدند.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه  داد: همچنین آمار شهدای خبرنگاران رشید و راویان نشان دهنده نقش اثرگذاری است که رسانه ها در روایت گری درست و واقعی از صحنه جنگ در حال ارسال هستند و تاکنون ۴۶ نفر به شهادت رسیدند.
کنعانی گفت: این عدد و رقم ها نشان می دهد چه جنایت اسفناکی در غزه و با حمایت چند کشور مشخص غربی از جمله آمریکا در حال رخ دادن است و متاسفانه آمریکا با سواستفاده از قدرت مانع انجام وظیفه شورای امنیت سازمان ملل شده است. از دیروز این خبر منتشر شد که یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی تهدید کرده است. این با توجه به رفتار وحشیانه این رژیم مسلح به بمب اتم حتماً باید مورد توجه قرار گیرد. این تهدید، تضعیف کننده رژیم منع بکارگیری سلاح های هسته ای است. امیدواریم که این موضوع به شکل مناسب و فوری مورد توجه سازمان ملل به عنوان تهدید علیه صلح بین المللی قرار گیرد.
وی افزود: تهدید رژیم برای بکارگیری سلاح هسته ای چند وجه مهم دارد. اولاً نشانه اوج ذلت رژیم در مقابل ملت فلسطین است. ثانیاً این رژیم هیچ حد و مرزی را قائل نیست و برای حقوق بین المللی ذره ای ارزش قایل نیست. این تهدید نشان می دهد که رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری یک تهدید واقعی برای صلح و امنیت بین المللی است. مایه تاسف است که چند کشور غربی زنجیر این رژیم وحشی را بازگذاشتند و طبعاً مسئول هرگونه جنایات رژیم هستند.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: سازمان ملل در این خصوص به طور فوری اقدام کند. ایران حتماً در این ارتباط برنامه دارد، در این خصوص با دبیرکل سازمان ملل رایزنی کند. این موضوع به طور جدی تهدیدی برای صلح بین المللی است و باید مورد توجه سازمان ملل باشد.

کنعانی درباره سفر امروز نخست‌وزیر عراق به تهران و اینکه حامل پیامی از بلینکن بوده است، گفت:‌این سفر در حال انجام است و در جریان موضوعات مطرح شده در جلسه نیستم. موضوع تحولات غزه یکی از موضوعات اصلی در نشست نخست‌وزیر عراق با مقامات عالی ایران خواهد بود. اینکه حامل پیامی است تا این لحظه در جریان این موضوع قرار ندارم.

سخنگوی درباره سفر السودانی نخست‌وزیر عراق به تهران و امکان گسترش دامنه جنگ در منطقه اظهار داشت: این احتمال کاملا وارد است. با حجم و نوع جنایاتی که این رژیم در حال ارتکاب است و با سابقه‌ای که از جنایات و تهدید این رژیم علیه کشورهای منطقه وجود دارد. در طول تاریخ تاسیس نامشروع ۷۵ ساله بیش از ۲۰ جنگ را علیه کشورهای منطقه تحمیل کرده است و این رژیم همچنان بخش‌هایی از خاک سوریه و لبنان را تحت اشغال دارد و همواره اقدامات ضد امنیتی علیه امنیت دیگر کشورهای منطقه را مرتکب شده است. پشتوانه بسیاری از اقدامات و تحرکات تروریستی در منطقه بوده قابل پیش بینی است که همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه با نسبت‌های متفاوت این رژیم را تهدیدی علیه خود تلقی می‌کنند.

وی ادامه داد: این رژیم در صورت پیروزی در غزه که محقق نخواهد شد تهدیدهای خود را متوجه دیگران می‌کند. ذات این رژیم تهدیدآفرین است. در صورت تداوم این جنایات علیه غزه امکان گسترش دامنه درگیری و جنگ در منطقه به صورت جدی وجود دارد. این پیام را مکرراً منتقل کرده‌ایم و این دیدگاه را به آمریکا منتقل کردیم. دولت آمریکا نمی‌تواند بگوید ما دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم ولی از سوی دیگر دست این رژیم را برای انجام جنایت علیه ملت فلسطین باز بگذارد. جریان‌های مردمی و مقاومتی در منطقه واضح است به صورت جدی اقدام کنند. در صورتی جامعه بین‌المللی اقدام موثر و جدی انجام ندهد همه احتمالات وجود دارد. ارسال پیام از سوی آمریکا به دیگران که خویشتنداری کنید با آنچه در عمل در حال انجام هستند دو رویکرد متفاوت در حوزه گفتار و عمل است. این را آمریکایی‌ها باید درک کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران گفت: حفظ آتش بس و پایان بخشیدن به جنگ در یمن یک موضوع کاملا مورد توجه و اهتمام برای طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. سفری که انجام شد در استمرار مشورت‌ها و رایزنی‌ها بین ایران و سازمان ملل و طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای کمک به تکمیل روند سیاسی و حفظ و تحکیم آتش بس و پایان محاصره یمن و حمایت از روند سیاسی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی برای پایان کامل جنگ در یمن و شکل گیری روند سیاسی و تشکیل دولت مردمی یمنی در این کشور است. این مشورت‌ها در این چارچوب انجام شد. اینکه در ارتباط با تحولات غزه، یمن و انصارالله در یمن و جریان مقاومت مردمی در یمن به دلیل نوع رویکرد اصولی که در حمایت از مساله فلسطین دارند در کنار مردم غزه و فلسطین قرار دارند امری واضح است و انصارالله دیدگاه خود را به صورت واضح و صریح بیان کرد که در کنار مردم فلسطین و غزه و مقاومت ضد صهیونیستی ملت فلسطین است.

این دیپلمات درباره تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی گفت: آخرین نشستی که در این زمینه برگزار شده است کمتر از دو ماه پیش بود که در وزارت امور خارجه برگزار شد و تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد و آخرین اطلاعات بین دستگاه دیپلماسی و دیگر وزارتخانه‌های ذیربط تبادل شد. این موضوع در دستورکار بوده و در دستورکار مستمر وزارت خارجه بوده است. 

کنعانی درباره موضوع آوارگان افغانستانی با اشاره به دلیل ریشه‌ای این امر، اظهار کرد: آنچه برای ایران در موضوع آوارگان افغانستانی حایز اهمیت است، اینکه این امر نتیجه سال‌ها اقدام متجاوزانه خارجی و ۲۰ سال اشغالگری آمریکا در افغانستان است.
وی در ادامه گفت: ایران به این موضوع به‌عنوان مسئله‌ای انسانی نگاه و با آن تعامل می‌کند؛ موضوع مهاجران افغانستانی یک مسئولیت بین‌المللی است؛ ما این موضوع را در نشست‌های بین‌المللی مطرح کردیم؛ در نشست دیروز وزیر امور خارجه با هیئت افغانستانی نیز این موضوع مطرح شد که لازم است مسئله مهاجران مدیریت شود و اینکه در حوزه داخلی ما، به دلیل جمعیت زیاد آوارگان باید با تبادل و رایزنی مشترک اقدام‌هایی انجام شده و موانع بازگشت اینها برطرف شود.

سخنگو درباره سفر علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به اروپا، گفت: سفر باقری در چارچوب گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا و مسئولان سیاسی اروپا با تمرکز بر تحولات فلسطین و نقش و مسئولیتی که متوجه اتحادیه اروپا است، انجام شد. در این سفر درباره موضوع‌های رفع تحریم‌ها هم مشورت‌ها و تبادل نظرها در جریان است و چنانچه تحول لازم به ذکری باشد، به اطلاع خواهد رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برنامه هفتم توسعه و عدم همکاری برخی نهادها با وزارت خارجه گفت: بر اساس قوانین بالادستی دستگاه دیپلماسی مسئول اجرای سیاست خارجی و تنظیم کننده روابط خارجی است و تردیدی وجود ندارد. در ارتباط با برنامه هفتم اینها جزئیات برنامه است و دیدگاهایی مطرح شده است. هیچگونه قصدی برای شرح وظایف دستگاه خارجی وجود ندارد.

کنعانی درباره رویکرد ایران در قبال مقاومت فلسطین، تاکید کرد: ایران مقاومت ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی را حق مسلم ملت فلسطین می‌داند؛ از منظر حقوق بین‌الملل مبارزه ملت‌ها علیه اشغاگران به رسمیت شناخته شده است؛ دولت آمریکا در موضوع بحران فلسطین یک طرف بحران و یک بخش تعیین‌کننده است. دولت آمریکا نشان داده در تمام حوزه ها در کنار رژیم صهیونیستی قرار دارد؛ آمریکا بخشی از این جنگ است نه بخشی از راه‌حل آن. اگر دولت آمریکا به دنبال حل بحران است، رفتار عملی خود را باید تغییر دهد.

کنعانی درباره رشته عملیات مقاومتی علیه مواضع آمریکایی‌ها در منطقه و اتهام‌زنی‌های واشنگتن، تاکید کرد: دولت آمریکا نباید ریشه اقدام‌های ملت‌ها و جریان‌های مقاومت علیه خود را در دولت‌های دیگر جست‌وجو کند؛ باید ریشه این اقدام‌ها را در نوع رفتار خود جست‌وجو کند. جنایت‌های صهیونیست‌ها جلوی دیدگان همه ملت‌های دنیا است؛ اگر دولت آمریکا رفتار درستی با کشورهای منطقه داشت، وزیر خارجه‌اش با جلیقه ضدگلوله وارد بغداد نمی‌شد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره پایبندی طالبان به تعهداتش از جمله حق‌آبه هیرمند که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز بیان کرد: آنچه برای ما حائز اهمیت است تحکیم ثبات و آرامش برای افغانستان و کمک به رفاه مردم این کشور است. تعامل و همکاری ما با افغانستان در این چارچوب در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و امنیت مرزها و موضوع حق‌آبه در جریان است. در این خصوص در حال حرکت هستیم و همکاری‌های متقابل در همین چارچوب شکل گرفته است و معتقدیم همه کشورها باید به تثبیت شرایط در افغانستان کمک کنند و اینکه ملت افغانستان شرایط بهتری را در حوزه سیاسی، اقتصادی و امنیتی تجربه کنند. ما دو کشور همسایه هستیم و سرنوشت دو ملت از همدیگر قابل تفکیک نیست و نمی‌توانیم بین مرزهای دو کشور دیوار بکشیم و متناسب با مصالح دو ملت تلاش و کار کنیم. دولت ایران و دستگاه دیپلماسی تلاش های خود را انجام می‌دهد. هدف ما کمک به شکل گیری شرایط بهتر سیاسی و اقتصادی و امنیتی در داخل افغانستان و کمک به مردم افغانستان است.
کنعانی درباره موضوع تبادل اسرا در جریان تحولات غزه و نقش‌آفرینی ایران، اظهار کرد: در موضوع تبادل اسرا، ایران از سوی برخی از کشورها به‌عنوان طرف گفت‌وگو درخواست‌هایی را دریافت کرد؛ آن‌ها از ایران خواستند تا به آزادی اتباع این کشورها کمک کند. ما درخواست‌های این کشورها را به حماس و هنیه منتقل کردیم و طرف حماس هم آماده همکاری است؛ این مشورت‌ها درباره نحوه اجرا وجود دارد؛ اصل موضوع را حماس پدیرفته است.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، حماس اعلام کرده است که در شرایط کنونی به دلیل تهدیدات رژیم صهیونیستی این امکان وجود ندارد.

کنعانی درباره اعزام زیردریایی آمریکا به منطقه، گفت: دولت آمریکا در پرتو همه تحولات به دنبال ایجاد فضای تنفس و شرایط لازم برای صهیونیست‌ها است؛ اعزام ادوات نظامی هم در این راستا است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بیانیه وزارت خارجه آمریکا پیرامون تسخیر سفارت این کشور و هشدار درباره سفر شهروندان آمریکایی به ایران، گفت: آنچه سابقه دولت آمریکا نشان داده، نمونه بارزی از نقض حقوق بشر علیه شهروندان دیگر کشورها است؛ آنچه آمریکا مطرح می‌کند و روایتی که انجام می‌دهد، فاقد ارزش است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر امیرعبداللهیان به ترکیه گفت: این سفر با تمرکز بر تحولات فلسطین  وشرایط اسفناک جاری در غزه بود و دو کشور تبادل نظر خوب و تفصیلی داشتند و اتفاق نظر داشتند آنچه در صحنه غزه از سوی رژیم صهیونیستی در حال انجام است به هیچ وجه قابل تحمل نیست و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باید اقدامات جدی برای توقف این جنایات انجام دهند. گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت و قرار شد مشورت‌ها و تلاش‌های مشترک ناظر بر سه موضوع اساسی توقف حملات، ارسال کمک‌های انساندوستانه و پایان بخشیدن به محاصره و ممانعت از کوچاندن شهروندان ساکن در شمال غزه صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha