۰ نفر

وضعیت آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی نگران‌کننده شد

۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۰۵
کد خبر: 805735
وضعیت آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی نگران‌کننده شد

وزارت نیروی ایران جلسه‌ای را برای بررسی راهکارهای سازگاری با کم آبی برگزار کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد استفاده از ابزارهای مدرن برای پایش ۸۰ میلیارد مترمکعب آب کشاورزی طی دو سال آینده را داد. کیومرث سبزی معاون آب سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد بررسی فرونشست زمین در کارگروه سازگاری با خشکسالی را داد. احد تعزیفی، رئیس مرکز هواشناسی کشور پیشنهاد داد که بهره برداران نسبت به عواقب ناگوار برداشت غیرقانونی از منابع زیرزمینی توجیه شوند. هدف از این راهبردها بهبود مدیریت منابع آب و تضمین اجرای قانون است.

جلسه کمیته تخصصی سازگاری با کم آبی با حضور اعضا و نمایندگان نهادهای ذیربط در وزارت نیرو برگزار شد. به گفته صفدر نیازی شهرکی، معاون وزیر نیرو، اولین اقدام آنها در حوزه مدیریت منابع این است که به افکار عمومی جامعه بفهمانند که وضعیت سفره های زیرزمینی و منابع آب زیرزمینی خوب نیست. وی افزود: برای موفقیت این امر باید تمامی اصناف و سازمان های دولتی با یکدیگر هماهنگ باشند.

نیازی شهرکی همچنین به این موضوع اشاره کرد که در عین حال که از چاه های مجاز گزارش می شود، چاه های غیرمجاز نیز وجود دارد. وی پیشنهاد داد تا با استفاده از ابزارهای مدرن در مدت دو سال بر این سیستم نظارت شود تا میزان برداشت از چاه‌های غیرمجاز مشخص شود و ۸۰ میلیارد مترمکعب آب تامین‌شده برای کشاورزی به‌طور مستمر پایش شود.

کیومرث سبزی معاون آب سازمان برنامه و بودجه به گزارش های مربوط به فرونشست زمین پرداخت. وی پیشنهاد داد که موضوع فرونشست در کارگروه مناسب سازی کم آبی بررسی شود. سبزی همچنین پیشنهاد داد به دلیل عدم اجرای مصوبه قبلی کارگروه، فرصتی به کشاورزان داده شود تا تبعات اجتماعی این طرح را کاهش دهند.

احد تعزیفی رئیس مرکز هواشناسی کشور با اشاره به اینکه همه دشت‌های کشور بر اساس دستورالعمل‌های یکسانی اداره می‌شوند، گفت: برخی دشت‌ها در وضعیت وخیمی قرار دارند. وی خاطرنشان کرد: در کنار جریمه، اقدامات دیگری نیز باید اعمال شود و بهره برداران نسبت به عواقب ناگوار برداشت غیرقانونی از منابع زیرزمینی توجیه شوند. تعزیفی همچنین بر لزوم اولویت بندی استان ها و رسیدگی جدی تر به مواردی که آب به صورت غیرقانونی فروخته می شود، تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha