۰ نفر

تاریخچه و اهمیت سمساری

۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۵۴
کد خبر: 805269
تاریخچه و اهمیت سمساری

سمساری واسطه‌گری خرید و فروش اجناس دست دوم و کهنه است که در آن سمسار کالا و لوازمی که افراد به آن نیاز ندارند را می‌خرد و در اختیار متقاضیان خرید آن وسیله قرار می‌دهد. با توجه به اینکه این روزها این شغل رواج پیدا کرده، تصمیم گرفتیم در این مطلب به بررسی تاریخچه سمساری و آشنایی با محدوده سمساری های شهر تهران بپردازیم.

سمساری یا امانت فروشی ها از گذشته به بازاری جهت خرید و فروش لوازم دست دوم و کارکرده مشهور بوده است. سمساری ها علاوه بر اینکه امکان خرید لوازم و اثاثیه را با قیمتی مناسب برای بسیاری از افراد فراهم میکنند از نیاز به تولید مجدد و مصرف مواد اولیه جلوگیری میکنند به همین دلیل میتوان گفت از نظر اقتصادی و زیست محیطی بسیار مهم هستند.

پیدایش سمساری به اوایل قرن نودهم میلادی بازمیگردند.در قرن بیستم به دنبال ایجاد رکود در بازارهای جهانی و جنگ جهانی و کاهش درآمد، مردم نیاز به صرفه جویی داشتند، به همین دلیل نیاز به خرید لوازم دست دوم بیشتر شد و سمساری ها رونق گرفتند و به پدیده جهانی تبدیل شدند. در قرن بیست ویکم توجه به اهمیت اشیای آنتیک و عتیقه بیشتر شد و سمساری ها به سمت خرید و فروش این اشیاء سوق پیدا کردند و مجددا جذابیت سمساری برای مردم بیشتر شد.

سمساری در ایران و شهر تهران

در ایران بعد از دوره قاجار و با صنعتی شدن شهرها و کشور سمساری ها پدیدار و مورد توجه مردم قرار گرفتند. مردم در گذشته به دنبال خرید و فروش اشیاء آنتیک و قدیمی در سمساری ها بودند اما رفته رفته پای خرید و فروش اکثر لوازم منزل به سمساری باز شد. در شهر تهران خیابان های مدنی و مازندران از گذشته به گذر و پاتوق سمساری مشهور بوده اند.

در این دو خیابان و مخصوصا خیابان مازندران بساط خرید و فروش لوازم دست دوم دایر است. انواع لوازم دست دوم نظیر یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، فرش دستباف دست دوم، خرده ریز آنتیک و آشپزخانه و ... در این خیابان یافت میشود.

خرید از سمساری چه مزایایی دارد؟

تاریخچه و اهمیت سمساری


برای هر دو طرف خریدار لوازم دست دوم و فروشنده لوازم دست دوم معامله با سمساری مزایایی دارد که به بیان آن میپردازیم.

فروشنده لوازم دست دوم میتواند به آسانی و بدون دردسر و اتلاف وقت کالاهایی که مورد نیاز نیست را بفروشد و آنی مبلغ آن را دریافت کند. از طرفی نگهداری وسایل مازاد باعث اشغال فضای اضافی از منزل میشود که با فروش لوازم دست دوم و مازاد این فضا بیهوده اشغال نمیشود.

برای خریدار لوازم دست دوم نیز معامله با سمساری مزایایی دارد که از جمله میتوان:

  • خرید لوازم مورد نیاز با قیمت مناسب

خرید برخی از لوازم مورد نیاز منزل مانند یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، جارو برقی، فرش و ... به صورت نو هزینه بر است و ممکن است برای برخی از مردم امکان پرداخت و خرید کالای نو مقدور نباشد. از طرفی با بی کیفیت شدن لوازم خانگی نو که اغلب هم چینی هستند خرید برخی لوازم قدیمی تر که کیفیت بهتری دارند به صرفه تر است.

  • یافتن لوازم قدیمی و کمیاب

برخی از لوازم قدیمی و آنتیک مشابه نو ندارند و بایستی برای یافتن این وسایل به سمساری ها سر بزنید. لوازمی مثل سماورهای ذغالی، چراغ های نفتی قدیمی، رادیو های چوبی قدیمی و... در سمساری ها معمولا یافت میشوند. برخی هم ممکن است وسیله برقی داشته باشند که قطعات آن یافت نشود. در این صورت برای پیدا کردن نمونه آن وسیله قدیمی سر زدن به سمساری ها گره گشا خواهد بود. حتی در صورتی که برخی خرده ریز آشپزخانه مثل بشقاب، لیوان دارد که ناقصی دارند میتوانید تعداد مورد نیاز را در فروشگاه های سمساری پیدا کنید و دست خود را کامل کنید.

روش های دسترسی به سمساری در شهر تهران

در بالا توضیح دادیم که خیابان های مازندران و مدنی مناطق بورس سمساری تهران هستند و تقریبا اکثر سمساری های قدیمی و معتبر در این خیابانها هستند. شاید تصور شما این باشد که برای خرد یا فروش وسایل دست دوم باید به صورت حضوری به این خیابانها مراجعه کنید. سمساری های معتبر همانند سمساری تهرانیان دارای شعبه در نواحی شمال، غرب و شرق تهران هستند و به صورت آنلاین و تلفنی هم سرویس دهی میکنند.

پیشنهاد انتخاب سمساری معتبر و قدیمی

خرید وسیله دست دوم دغدغه کمی نیست، نگرانی از بابت سلامت کالا و طول عمر آن باعث شده است خرید وسیله دست دوم چالش برانگیز باشد. فروش لوازم دست دوم هم بدون دغدغه نیست. نگرانی از قیمت گذاری منصفانه کالا توسط خریدار و یا سمسار برای فروشنده چالش بزرکی است. با این شرایط سمسار قدیمی و کاربلد میتواند کمک بزرگی باشد.

سمسار منصف در زمان فروش کالای دست دوم به مشتری با دادن اطلاعات درست در مورد کالا به خریدار کمک میکند. همچنین با دادن مهلت تست اطمینان کافی را در مورد سلامت کالا به خریدار میدهد.

در زمان خرید کالا از مشتری، سمسار با پیشنهاد دادن قیمت منصفانه به فروشنده ( مخصوصا فروشنده ای که از ارزش کالا اطلاع کافی ندارد) کمک میکند تا ضرر نکند.

سمساری تهرانیان با سابقه طولانی در زمینه خرید و فروش کالای دست دوم همواره سعی در جلب اعتماد مشتری و رعایت عدالت و انصاف داشته است. سمساری تهرانیان علاوه بر داشتن شعبه در مناطق شمال، غرب و شرق تهران دارای سمساری فوری و سمساری وانتی در جهت سهولت سرویس دهی به همشهریان گام برداشته است.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha