۰ نفر

می‌دانستید مدل خوابیدن افراد هویت آن‌ها را فاش می‌کند؟

۲۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۳۸
کد خبر: 804678
می‌دانستید مدل خوابیدن افراد هویت آن‌ها را فاش می‌کند؟

یافته‌های نظرسنجی نشان داد که طرف مورد علاقه برای خوابیدن، سمت راست است، اما آیا علم مشخصی وجود دارد که نشان دهد این موضوع در مورد شخصیت این افراد چه می‌گوید؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا علاقه‌مند به خوابیدن در یک طرف خاص تخت خواب هستید؟ در حالی که بسیاری از ما احتمالا شب‌ها بدون در نظر گرفتن این موضوع به خواب می‌رویم، اما برخی از افراد احساس می‌کنند که این انتخاب برای آنان تاثیرگذار و حائز اهمیت است.

نتایج نظرسنجی آنلاین انجام شده در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ نشان داد که ۴۰ درصد از بزرگسالان همیشه در یک سمت تخت خواب خوابیده‌اند در حالی که تقریبا ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که در ابتدا بدون هیچ فکر آگاهانه‌ای قبل از تصمیم در این مورد، طرف مورد نظر خود را انتخاب کردند، ۳۰ درصد از پاسخ‌دهندگان نیز گفتند که از هم اکنون در تصمیم خود تجدید نظر خواهند کرد.

در نهایت، یافته‌های نظرسنجی نشان داد که طرف مورد علاقه برای خوابیدن، سمت راست است، اما آیا علم مشخصی وجود دارد که نشان دهد این موضوع در مورد شخصیت این افراد چه می‌گوید؟

هوپ باستین، روانشناس گفت: افرادی که ترجیح می‌دهند در سمت چپ تخت خواب بخوابند، نسبت به افرادی که در سمت راست تخت خواب به خواب می‌روند، حالت شادتری دارند. درعوض، افرادی که سمت راست می‌خوابند عاقلانه تصمیم می‌گیرند و اغلب برای بلایای احتمالی از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند.

تئوری اخلاقی در مورد افرادی که در سمت راست تخت خواب می‌خوابند نسبت به افرادی که در سمت چپ تخت خواب به خواب می‌روند، توسط روان‌شناس و هیپنوتراپیست برجسته، آرون سورتیز تقویت شد. وی می‌گوید: تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد این گزینش، چیزی بیش از یک عادت است و افرادی که در سمت چپ می‌خوابند با خلق و خوی مثبت‌تر، آرام‌تر و به‌طور کلی احساس اعتماد به نفس بیشتری نسبت به افرادی که در سمت راست می‌خوابند از خواب بیدار می‌شوند.

خوابیدن کنار دیوار

البته ممکن است طرف تخت خوابی که انتخاب می‌کنید بیش از هر چیز دیگری با موقعیت تخت خواب شما ارتباط داشته باشد. اگر تمایلات کلاستروفوبیک (تنگناهراسی) دارید، کمتر در کنار دیوار می‌خوابید، زیرا بیدار شدن صبحگاهی برای شما سخت‌تر می‌شود و این مورد می‌تواند باعث شود احساس گرفتگی در خود داشته باشید. از سوی دیگر، کسانی که احساس امنیت بیشتری می‌کنند ممکن است در فضاهای بسته از خوابیدن در کنار پنجره یا در اجتناب کنند.

از سوی دیگر، اعتقاد بر این است، افرادی که در سمت راست می‌خوابند، بدخلق‌تر هستند و دیدگاه مثبت کمتری نسبت به دنیا دارند با این حال، تعدادی از عوامل بیرونی نیز وجود دارند که به عقیده کارشناسان می‌توانند بر اینکه چرا یک فرد ممکن است به سمت راست تخت خواب و یا سمت چپ آن جذب شود، تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، الکساندرا کرومر گفت: اگر تخت به گونه‌ای قرار بگیرد که سمت راست به دیوار نزدیک‌تر باشد، فردی که اضطراب را تجربه می‌کند ممکن است در آن قسمت تخت احساس امنیت و آرامش بیشتری داشته باشد تا زمانی که در سمت راست تخت قرار بگیرند.

کرومر توضیح داد که برعکس، اگر سمت راست تخت نزدیک به درب اتاق خواب باشد، فردی که اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را تجربه می‌کند به دلیل احساس محصور شدن در برابر دیوار ممکن است ترجیح دهد در آن سمت تخت بخوابد تا دسترسی نزدیک‌تری به خروجی داشته باشد.

جنبه کاربردی تخت

برخی از افراد ادعا می‌کنند که دلایل انتخاب‌هایشان بیشتر به عملی بودن مربوط می‌شود تا شخصیت. نزدیک‌تر بودن به رادیاتور، دورتر بودن از سر و صدای بیرون، دید بهتر نسبت به تلویزیون، نزدیک‌تر بودن به کودکان یا دورتر از پنجره، همه دلایلی هستند که باعث می‌شوند افراد سمت تخت خود را بر اساس آن‌ها انتخاب کنند. در نتیجه تصمیم به خوابیدن در سمت راست تخت خواب به جای سمت چپ ممکن است به سادگی به تدارکات بستگی داشته باشد تا شخصیت؛ شاید سمت راست تخت به پریز برق، تلویزیون یا حمام نزدیکتر باشد. حتی بیشتر، شاید سمت راست تخت دورتر از صداها، هوای سرد یا نور خورشید باشد که از پنجره اتاق خواب شما عبور می‌کند و همه این‌ها می‌توانند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارند.

با دانستن این موضوع، واقعاً هیچ سمت درستی برای خوابیدن وجود ندارد، زیرا هیچ انتخاب اشتباهی وجود ندارد. اینکه کدام سمت را ترجیح می‌دهید در نهایت توسط تعدادی از عوامل مختلف و نه محدود به چیدمان اتاق بلکه با ملاحظات ذهنی و عاطفی هدایت می‌شود.

بحث کردن در مورد تخت

تقریبا ۱۰ درصد از زوج‌ها در مورد اینکه کدام طرف تخت را انتخاب کنند با هم بحث دارند و این مورد می‌تواند منجر به نارضایتی یکی از طرفین شود. به هر حال، هر دوی شما می‌توانید راست‌گرا باشید و این توضیح می‌دهد که چرا فردی که در سمت چپ تخت می‌خوابد زمانی که بیدار می‌شود بدخلق‌تر است.

خبر خوب این است که انتخاب یک طرف تخت خواب بیشتر از هر چیز دیگری به عادت بستگی دارد. حتی اگر هر دوی شما در ابتدا یک طرف را می‌خواهید، وقتی به موقعیت خود عادت کردید، دوست دارید به آن پایبند باشید. ناآشنا بودن، دشمن خواب است، در حالی که روتین و یقین به ما کمک می‌کند خواب بهتری را تجربه کنیم.

در واقع، بیش از ۷۵ درصد از مردم بر این باورند که نمی‌توانند به راحتی در طرف مقابل تخت بخوابند. اگر یک فرد دارای شرایط سلامت خاصی باشد، یا اگر فردی به تنهایی یا با شریک زندگی خود بر روی تخت می‌خوابد ممکن است موارد شخصی تنها نقش کوچکی در این مورد ایفا کند که از کدام سمت تخت استفاده کنیم.

به زبان ساده، بیدار شدن در سمتی که مایل به انتخاب آن نیستیم به این معنی است که ما بدخلق‌تر از حد معمول خواهیم بود. به بسیاری از ما در مقطعی از زندگی‌مان گفته شده است که از «دنده چپ بلند شدی» دقیقا می‌دانیم که چه معنایی دارد با این حال، هیچ کس کاملا مطمئن نیست که این عبارت از کجا آمده است، اما چند نظریه خوب وجود دارد؛ بسیاری از خرافات قدیمی ادعا می‌کنند که سمت چپ همه چیز نسبت به سمت راست بدشانسی بیشتری به همراه دارد. در روم باستان، حتی بیدار شدن از سمت چپ را هم خوب نمی‌دانستند، زیرا معتقد بودند که ممکن است بقیه روز فرد را خراب کند.

اگر اینطور باشد، ممکن است این عبارت معروف تکامل یابد به این دلیل که اگر به پهلویی بخوابیم که با حالت معمول متفاوت است، ممکن است به خوبی نخوابیم؛ بالاخره ما موجودات عادتی هستیم و البته بد خوابیدن راهی مطمئن برای ایجاد احساس بدخویی در ماست.

کیفیت خواب اهمیت دارد

در نتیجه، طرف تختی که انتخاب می‌کنید می‌تواند در احساس شما در صبح تفاوت ایجاد کند، اما فقط به این دلیل که ما موجودات عادتی هستیم. در واقعیت، مهمترین چیز کیفیت خوابی است که دریافت می‌کنید. هیچ کس پس از یک شب شکسته و خواب منقطع خوشحال از خواب بیدار نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha