۱ نفر

صفر تا صد استیکینگ اتریوم!

۲۷ مهر ۱۴۰۲، ۸:۳۴
کد خبر: 804357
صفر تا صد استیکینگ اتریوم!

در این مقاله قصد داریم صفر تا صد استیکینگ اتریوم را بررسی کنیم. اینکه استیک چیست و چرا اتریوم الگوریتم تایید تراکنش‌هایش را تغییر می‌دهد. قیمت اتریوم تا چه حد بر استیک و سود آن تاثیرگذار است و سوالاتی از این دست. استیکینگ چون یک روش کسب سود مهم در بازار است بسیاری به آن علاقه‌مند هستند. در ادامه مقاله در مورد تمام این سوالات توضیح می‌دهیم.

استیکینگ اتریوم چیست؟

در پاسخ به اینکه استیکینگ اتریوم چیست؟ باید بگوییم زمانی که شما برای اعتبارسنجی تراکنش در بلاکچین خاصی مشارکت می‌کنید این فرایند استیکینگ (Staking) نامیده می‌شود. البته که چنین فرآیندی فقط در بلاکچین‌های اثبات سهام (PoS) امکان‌پذیر است. بلاکچین‌هایی که از اثبات سهام کمک می‌گیرند امنیت شبکه‌شان نیز توسط اعتبارسنج‌ها (Validators) تامین می‌شود. اتریوم پیش از این از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کرد.

همان الگوریتمی که بیت کوین استفاده می‌کند و در آن مفاهیمی مثل ماینینگ وجود دارد. اما اتریوم تصمیم گرفت که به سمت اثبات سهام تغییر جهت دهد. این الگوریتم برای او مزیت‌های زیادی ایجاد کرد. از طرفی اثبات کار محبوبیتش را از دست داده بود و مشکلات زیست‌محیطی زیادی داشت. از طرفی دیگر این روش می‌تواند به ثبات قیمت اتریوم کمک بیشتری کند.

در فرآیند استیک اتریوم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در فرآیند استیکینگ بعد از خرید اتریوم ارز دیجیتال شما در بلاکچین قفل می‌شود تا به ‌واسطه آن فعالیت‌های دیگری در شبکه پا بگیرد. برای نمونه ایجاد بلاک‌های جدید، تایید تراکنش‌ها، ذخیره اطلاعات و امور دیگری بسته به این دارایی‌های قفل‌شده خواهند بود. فرایند استیکینگ تا حد زیادی شبیه به سپرده‌گذاری در بانک‌ها است. در بانک نیز بابت قفل‌شدن سرمایه شما برای مدت مشخصی به اصل سرمایه سود تعلق می‌گیرد. سود فرایند استیکینگ نیز از همین جنس است. به این سود در استیک Annual Percentage Rate گفته می‌شود که به معنای نرخ بازده سالیانه است. در صرافی‌ها و نهادهایی که شما امکان استیک دارید، عدد این نرخ در بخشی با نام APR نمایش داده می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند پیش از قفل سرمایه از میزان سود سالیانه خود مطلع شوند.

صفر تا صد استیکینگ اتریوم!

آیا می‌توان از استیک اتریوم کسب درآمد کرد؟

روش کسب درآمد از استیکینگ اتریوم یک روش درآمدزایی جدید و مدرن محسوب می‌شود که سابقه ندارد. گرچه این سیستم مشابه سود بانکی عمل می‌کند و نتیجه می‌دهد اما به‌لحاظ ساختاری کاملاً متفاوت است. در این روش سرمایه‌گذاران می‌توانند با قفل‌کردن طولانی‌مدت سرمایه خود سود به‌دست بیاورند. این روش برای درآمدزایی مناسب است اما بسته به پلتفرم سرمایه‌گذاری شما، حجم و مقدار سرمایه سود متفاوتی نصیب‌تان خواهد شد.

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که اگر کسی درست در میانه مسیر استیک از سرمایه‌گذاری منصرف شود و بخواهد سرمایه خود را خارج کند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ آیا چنین امکانی خواهد داشت؟زمانی که سرمایه شما برای مدت مشخصی در پلتفرم قفل می‌شود امکان آزادسازی آن وجود ندارد. برخی از پلتفرم‌ها ممکن است با اخذ جریمه‌های سنگین با چنین موردی موافقت کنند اما به احتمال زیاد علاوه‌بر کسر جریمه حساب شما را نیز مسدود خواهند کرد.

منظور از استخر استیکینگ چیست؟

Staking pool یا همان استخر استیک جایی است که در آن مجموعه‌ای از افراد مختلف گرد هم آمده‌اند تا به سوددهی برسند. این افراد همگی در تایید تراکنش‌ها و دیگر اهداف که استیک به‌واسطه آن انجام می‌شود نقش دارند. تمام افرادی که در داخل استخرها باشند در پایان مدت‌زمان استیک سود دریافت خواهند کرد. پس هر چقدر که تعداد افراد داخل استخر بیشتر باشد، سود کمتری به اعضا خواهد رسید. برای ورود به این استخرها نیز دانش خاصی نیاز ندارید. تمامی پلتفرم‌های استیکینگ معتبر نیز از چنین استخرهایی پشتیبانی می‌کنند و آن را در اختیار دارند.

برای استیک اتریوم چه روش‌هایی وجود دارد؟

به‌طور کلی سه روش اصلی برای استیک اتریوم وجود دارد که شما می‌توانید بسته به سلیقه و شرایط خود از هرکدام که می‌خواهید استفاده کنید. در تمامی این روش‌ها شما نیازمند یک پلتفرم برای سرمایه‌گذاری خواهید بود:

  • صرافی‌های غیرمتمرکز: صرافی‌های غیرمتمرکز زیادی هستند که خودشان استخر در اختیارتان قرار می‌دهند و سپرده شما از طریق قرارداد هوشمند در صرافی قفل خواهد شد.
  • استخرهای استیکینگ: ورود به استخر از طریق پلتفرم‌هایی مانند لیدو نیز امکان‌پذیر است. صرافی‌های غیرمترکز تنها برای استیک ساخته نشده‌اند اما این روش فقط برای استیک و ورود به استخرها است.
  • استیک انفرادی: در این روش شما به مقدار بالایی از اتریوم (حداقل 32 واحد) نیازمندید. در این شود ای‌پی‌آر شما برابر با ۴.۹ درصد خواهد بود. یعنی با 32 واحد هر سال دو واحد سود کسب خواهید کرد.

مزایای استیکینگ اتریوم چیست؟

این روش سرمایه‌گذاری برای کاربرانی که قصد دارند به‌صورت طولانی‌مدت سرمایه‌گذاری داشته باشند یک روش فوق‌العاده است. چون در این روش بازه‌های زمانی یک ماهه تا پنج ساله وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند بسته به سرمایه خود یکی از این بازه‌ها را انتخاب کنند. طبیعتاً هرچقدر که زمان بیشتری سرمایه شما استیک باشد سود بیشتری هم به شما تعلق خواهد گرفت. البته قیمت اتریوم نیز بر سود شما تاثیر خواهد گذاشت. هرچقدر که قیمت این دارایی در بازار بیشتر شود از سود آن در استیک به‌دلیل افزایش تعداد عضوهای استخر کاسته خواهد شد.

صفر تا صد استیکینگ اتریوم!

برای سرمایه‌گذاری حتماً شاخص APR را در نظر بگیرید. این عامل تاثیر بسیاری زیادی بر میزان سود شما خواهد داشت. سعی کنید در پلن‌های استیک خود موردی را انتخاب کنید که بیشترین APR را دارد تا در نهایت سود بیشتری نیز به‌دست بیاورید.

چگونه بهترین روش برای استیک اتریوم را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم به‌طور کلی سه روش برای ورود به دنیای استیکینگ اتریوم وجود دارد. این‌که شما بخواهید از طریق کدام راه و کدام پلتفرم وارد آن شوید کاملاً بسته به استراتژی و میزان سرمایه شماست. درصد کمی از افراد استیک انفرادی را انتخاب می‌کنند. چون سرمایه کافی برای ورود به آن را ندارند و قیمت قیمت اتریوم درحال‌حاضر برای خرید 32 واحد بالاست. مرسوم‌ترین و راحت‌ترین روش نیز مراجعه به صرافی‌های غیرمتمرکز است. این صرافی‌ها تنها به یک کیف پول نیاز دارند از کاربر هیچ اطلاعاتی نمی‌گیرند. البته شما باید در کیف پول الکترونیکی‌تان مقداری سرمایه داشته باشید تا بتوانید از طریق این صرافی‌ها دارایی بخرید و سپس استیک کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله صفر تا صد استیکینگ اتریوم را بررسی کردیم. در این روش مدرن ماینینگ و ضررهای آن که به واسطه الگوریتم اثبات کار ایجاد شده بودند حذف می‌شوند و اثبات سهام قابلیت استیکینگ را به میان خواهد آورد. قیمت اتریوم ثبات بیشتری پیدا می‌کند و خطرات زیست‌محیطی کم می‌شوند. در این سرمایه‌گذاران به کمک یکدیگر استخرها را پر می‌کنند و امنیت شبکه تامین خواهد شد. همانند روش ماینینگ آن‌ها بابت این مشارکت سود هم دریافت خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha