۰ نفر

حسابداری مالیاتی چیست؟

۲۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۹:۵۵
کد خبر: 803826
حسابداری مالیاتی چیست؟

حسابداری مالیاتی ساختاری از روش‌های حسابداری است که به جای تمرکز بر ظاهر صورت‌های مالی عمومی، بر مالیات‌ها متمرکز است. به‌طور خلاصه، حسابداری مالیاتی ابزاری از حسابداری برای اهداف مالیاتی است.

حسابداری مالیاتی براساس دستور درآمد داخلی، اداره می‌شود، که این دستور قوانین خاصی را که شرکت‌ها و افراد باید هنگام تهیه‌ی اظهارنامه‌ی مالیاتی خود رعایت کنند، حکم می‌کند. حسابداری مالیاتی بر همگان اعمال می‌شود - افراد، کسب‌وکارها، شرکت‌ها و سایر نهادها. حتی اشخاصی که از پرداخت مالیات معاف هستند نیز باید در حسابداری مالیاتی شرکت کنند. هدف از حسابداری مالیاتی این است که بتوان وجوه (واردات وجوه و همچنین خروج وجوه) مرتبط با افراد و نهادها را ردیابی کرد.

نکات کلیدی
حسابداری مالیاتی زیربخشی از حسابداری است که به تهیه‌ی اظهارنامه‌ی مالیاتی و پرداخت مالیات می‌پردازد.
افراد، کسب‌وکارها، شرکت‌ها و سایر نهادها از حسابداری مالیاتی استفاده می‌کنند.
حسابداری مالیاتی برای یک فرد، بر درآمد، کسورات واجد شرایط، کمک‌های مالی و هرگونه سود یا زیان ناشی از سرمایه‌گذاری تمرکز دارد.
حسابداری مالیاتی برای یک کسب‌وکار پیچیده‌تر است، به‌طوری که در آن به بررسی بیش‌تر درمورد نحوه‌ی مصرف وجوه و اینکه چه چیزی مشمول مالیات می‌شود یا نمی‌شود، نیاز است.

مقایسه‌ی اصول حسابداری مالیاتی و حسابداری مالی (GAAP)


در ایالات متحده، دو دسته از اصول وجود دارد که برای حسابداری استفاده می‌شوند. مورد اول اصول حسابداری مالیاتی و مورد دوم حسابداری مالی، یا اصول پذیرفته شده و جامع حسابداری (GAAP)، است.
بر اساسGAAP، شرکت‌ها باید در زمان تهیه‌ی صورت‌های مالی خود، از یک مجموعه‌ی مشترک از اصول، استانداردها و رویه‌های حسابداری پیروی کنند و تمام تراکنش‌های مالی را حساب کنند. اقلام ترازنامه را می‌توان در هنگام تهیه‌ی صورت‌های مالی و بدهی‌های مالیاتی، به‌طور متفاوتی حساب کرد. به‌عنوان مثال، شرکت‌ها می‌توانند صورت‌های مالی خود را با استفاده از روش ورود-اول-خروج-اول (FIFO) برای ثبت موجودی‌های خود برای اهداف مالی، آماده کنند، اما می‌توانند برای اهداف مالیاتی از رویکرد ورود-آخر-خروج-اول (LIFO) استفاده کنند. رویه‌ی دوم بدهی مالیات سال جاری را کاهش می‌دهد.
در حالی که حسابداری تمام معاملات مالی را تا حدی دربر می‌گیرد، حسابداری مالیاتی صرفاً بر آن دسته از معاملاتی تمرکز دارد که بر بار مالیاتی یک نهاد تأثیر می‌گذارد و اینکه چگونه آن اقلام با محاسبه‌ی صحیح مالیات و تهیه‌ی سند مالیاتی ارتباط دارند. حسابداری مالیاتی از طریق خدمات درآمد داخلی (IRS) تنظیم می‌شود تا اطمینان حاصل شود که متخصصان حسابداری مالیاتی و مالیات‌دهندگان فردی، تمام قوانین مالیاتی مرتبط را رعایت می‌کنند. این خدمات همچنین استفاده از اسناد و فرم‌های خاص برای ثبت صحیح اطلاعات مالیاتی مورد نیاز قانون را الزامی می‌کند.

نکته‌ی مهم: استخدام یک حسابدار مالیاتی حرفه‌ای برای یک فرد اختیاری است، اما اغلب برای یک شرکت ضروری است، زیرا مالیات کسب‌وکار پیچیده‌تر از مالیات شخصی است.

انواع حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی برای افراد


برای یک مالیات‌دهنده‌ی فردی، حسابداری مالیاتی صرفاً بر مواردی مانند درآمد، کسورات واجد شرایط، سود یا زیان سرمایه‌گذاری و سایر معاملاتی که بر بار مالیاتی افراد تأثیر می‌گذارند تمرکز دارد. این موضوع مقدار اطلاعاتی که برای یک فرد برای مدیریت اظهارنامه‌ی مالیاتی سالانه لازم است را محدود می‌سازد، و اگرچه یک فرد می‌تواند یک حسابدار مالیاتی استخدام کند، اما این کار الزام قانونی ندارد.
در همین حال، حسابداری عمومی شامل ردیابی تمام وجوه ورودی و خروجی افراد بدون توجه به هدف آن‌ها است، از جمله هزینه‌های شخصی که فاقد هرگونه پیامد مالیاتی هستند.

حسابداری مالیاتی برای کسب‌وکارها


از منظر کسب‌وکاری، اطلاعات بیشتری باید به‌عنوان بخشی از فرآیند حسابداری مالیاتی تجزیه و تحلیل شود. درحالی‌که درآمدهای شرکت، یا وجوه ورودی، باید دقیقاً همانند افراد ردیابی شوند، اما برای هرگونه وجوه خروجی که به سمت تعهدات کسب‌وکاری خاص هدایت می‌شوند، یک سطح پیچیدگی بیشتر وجود دارد. این وجوه خروجی می‌تواند شامل وجوهی باشد که به سمت هزینه‌های کسب‌وکاری خاص و همچنین سهام‌داران هدایت می‌شوند.
درحالی‌که یک کسب‌وکار اجباری برای استخدام یک حسابدار مالیاتی جهت انجام این وظایف وجود ندارد، اما این کار در سازمان‌های بزرگ‌تر، به‌دلیل پیچیدگی سوابق مربوطه، رایج است.

واقعیت مختصر: حتی سازمان‌هایی که معاف از مالیات هستند، از حسابداری مالیاتی استفاده می‌کنند، زیرا ملزم به ارائه‌ی اظهارنامه‌ی سالانه هستند.

حسابداری مالیاتی برای سازمان‌های معاف از مالیات


حتی در مواردی که یک سازمان از مالیات معاف است، حسابداری مالیاتی ضروری است. این بدان دلیل است که بیشتر سازمان‌ها باید اظهارنامه‌های سالانه ارائه دهند. آن‌ها باید اطلاعاتی درمورد هرگونه وجوه دریافتی، مانند کمک‌های مالی یا امتیازات، و همچنین نحوه‌ی استفاده از وجوه در طول عملیات سازمان ارائه دهند. این کار باعث می‌شود تا از پایبند بودن سازمان به تمام قوانین و مقررات حاکم بر عملکرد صحیح یک نهاد معاف از مالیات، اطمینان حاصل شود.

هدف اصلی از حسابداری مالیاتی چیست؟


شرکت‌ها از حسابداری مالیاتی برای کمک به انجام محاسبات مالیاتی صحیح و تهیه‌ی اسناد مالیاتی به‌موقع برای فصل تشکیل پرونده استفاده می‌کنند.

تفاوت بین یک حسابدار مالیاتی و یک حسابدار مدیریتی چیست؟


حسابدار مدیریتی یک طرف داخلی است که نمی‌تواند با مشتریان خارجی کار کند، درحالی‌که حسابدار مالیاتی یک طرف خارجی است که می‌تواند با سایر کسب‌وکارها و افراد کار کند. حسابداران مدیریتی به شرکت‌های خود در زمینه‌ی پیامدهای مالی تصمیمات تجاری یا ارائه‌ی مشاوره‌ی استراتژیک کمک می‌کنند. حسابداران مالیاتی به شرکت‌ها و افراد در رعایت کردن الزامات مالیاتی کمک می‌کنند.

چگونه می‌توان حرفه‌ای را در حسابداری مالیاتی آغاز کرد؟


حسابداران مالیاتی به مجوز CPA نیاز دارند. این معمولاً به یک مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط با حسابداری نیاز دارد. همچنین بهتر است داوطلبان CPA یک برنامه‌ی کارشناسی ارشد را در رشته‌ی حسابداری تکمیل کنند، اگرچه تمام شرکت‌هایی که حسابداران مالیاتی را استخدام می‌کند، این کار را الزامی نمی‌بیند.
حسابداران مالیاتی، پس از دریافت مجوز CPA، اغلب برای حفظ اعتبار خود نیاز به دوره‌هایی از آموزش مداوم (CE) دارند. الزامات و طول CE بسته به ایالت مورد نظر متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha