۱ نفر

درآمد پیش از کسر بهره، مالیات، استهلاک و انقضای تعدیل شده چیست؟

۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۷
کد خبر: 803759
درآمد پیش از کسر بهره، مالیات، استهلاک و انقضای تعدیل شده چیست؟

درآمد EBITDA (درآمد قبل از کسر بهره، مالیات، استهلاک و انقضا) تعدیل شده معیاری است که برای شرکت‌ها محاسبه می‌شود و برای محاسبه آن درآمدهای شرکت را در نظر گرفته و هزینه‌های بهره، مالیات و استهلاک را به‌علاوه سایر تعدیل‌ها به آن اضافه می‌شود.

استانداردسازی درآمد پیش از کسر بهره، مالیات، استهلاک و انقضا با حذف ناهنجاری‌ها به این معنی است که درآمد پیش از کسر بهره، مالیات، استهلاک و انقضا تعدیل شده یا نرمال‌سازی شده نهایی به طور دقیق‌تر و آسان‌تر با درآمد پیش از کسر بهره، مالیات، استهلاک و انقضا سایر شرکت‌ها و به طور کلی با EBITDA صنعت محل فعالیت شرکت قابل مقایسه است.

نکات کلیدی

  • در اندازه‌گیری درآمد پیش از کسر بهره، مالیات، استهلاک و انقضا تعدیل شده موارد غیر تکراری، نامنظم و یکباره که ممکن است EBITDA را مخدوش کنند، حذف می‌شوند.
  • معیار EBITDA تعدیل شده یک معیار نرمال‌سازی شده را در اختیار تحلیلگران ارزشیاب قرار می‌دهد تا مقایسه بین شرکت‌های مختلف در صنعت یکسان را برای آن‌ها معنادارتر کند.
  • شرکت‌های سهامی عام معیار EBITDA استاندارد را در گزارش صورت‌های مالی خود لحاظ می‌کنند زیرا معیار EBITDA تعدیل شده در صورت‌های مالی مطابق با اصول پذیرفته شده حسابداری مورد نیاز نیست.

معادله محاسبه EBITDA تعدیل شده

∋+IT+DA=EBITDA​

EBITDA+/-A=EBITD شده تعدیل

که در آن:

∋ = درآمد خالص

IT = هزینه‌های بهره و مالیات

DA = هزینه‌های استهلاک و انقضا

A = تعدیل‌های اضافی

نحوه محسابه درآمد قبل از کسر بهره، مالیات، استهلاک و انقضای تعدیل شده

کار خود را با محاسبه درآمد قبل از کسر بهره، مالیات، استهلاک و انقضا، یعنی EBITDA، که با درآمد خالص شرکت شروع می‌شود، شروع کنید. به این رقم، هزینه‌های بهره، مالیات بر درآمد و تمام هزینه‌های غیر نقدی از جمله استهلاک و انقضا را اضافه کنید.

در مرحله بعد، یا هزینه های غیرمعمول، مانند غرامت بیش از اندازه مالک را به آن اضافه کنید یا هر گونه هزینه معمولی اضافی را که در شرکت‌های همتا وجود دارد اما ممکن است در شرکت تحت تجزیه و تحلیل شما وجود نداشته باشد، از آن کسر کنید. به‌عنوان مثال، این هزینه‌ها ممکن است شامل حقوق تعداد کارمندان ضروری شرکتی باشد که تعداد کارکنان آن کم است.

معیار EBITDA تعدیل شده چه چیزی را نشان می‌دهد؟

معیار EBITDA تعدیل شده برای ارزیابی و مقایسه شرکت‌های مرتبط در هنگام تجزیه و تحلیل ارزش‌گذاری آن‌ها و اهداف دیگر استفاده می‌شود. معیار EBITDA تعدیل شده با معیار EBITDA استاندارد متفاوت است زیرا از EBITDA تعدیل شده شرکت‌ها برای نرمال‌سازی درآمدها و هزینه‌های آن‌ها استفاده می‌شود زیرا شرکت‌های مختلف ممکن است چندین نوع اقلام هزینه مختلف داشته باشند که منحصر به آن‌ها باشد. در معیار EBITDA تعدیل‌شده، برخلاف نسخه تعدیل‌نشده آن، تلاش می‌شود تا درآمد شرکت‌ها را نرمال‌سازی، جریان‌های نقدی استانداردسازی و ناهنجاری‌ها یا موارد خاص (مانند دارایی‌های اضافی، پاداش‌های پرداختی به مالکان، اجاره‌های بالاتر یا پایین‌تر از ارزش بازاری منصفانه و غیره) حذف شوند. انجام این کار مقایسه چند واحد تجاری یا شرکت مختلف فعال در یک صنعت معین را آسان‌تر می‌کند.

برای شرکت‌های کوچکتر، هزینه‌های شخصی مالکان اغلب از طریق کسب و کار پرداخت می‌شوند که باید تعدیل شوند. تعدیل برای پاداش معقول پرداختی به مالکان توسط مقررات 1.162-7(b)(3) خزانه‌داری به صورت «مبلغی که معمولاً سازمان‌های مشابه نیز برای خدمات مشابه در شرایط مشابه پرداخت می‌کنند» تعریف شده است.

در زمان‌های دیگر، هزینه‌های یکباره مانند هزینه‌های حقوقی، هزینه‌های املاک و مستغلات مانند هزینه‌های تعمیرات یا نگهداری، یا مطالبات بیمه‌ای باید به این درآمد اضافه شود. درآمدها و هزینه‌های غیر تکراری مانند هزینه‌های راه‌اندازی یکباره که معمولا EBITDA را کاهش می‌دهند نیز باید هنگام محاسبه EBITDA تعدیل‌شده دوباره به آن اضافه شوند.

معیار EBITDA تعدیل شده نباید به صورت مجزا استفاده شود و استفاده از آن به عنوان بخشی از مجموعه ابزارهای تحلیلی که برای ارزش‌گذاری یک شرکت یا شرکت‌ها استفاده می‌شوند، منطقی‌تر است. نسبت‌هایی که بر معیار EBITDA تعدیل‌شده تکیه می‌کنند، مانند نسبت ارزش شرکت به EBITDA تعدیل‌شده، همچنین ممکن است برای مقایسه شرکت‌ها با اندازه‌های مختلف و در صنایع متفاوت استفاده شوند.

مثالی از نحوه استفاده از EBITDA تعدیل شده

معیار EBITDA تعدیل شده در تعیین ارزش یک شرکت هنگام انجام معاملاتی مانند ادغام، اکتساب یا جذب سرمایه بسیار مفید است. به‌عنوان مثال، اگر شرکتی با استفاده از مضربی از EBITDA ارزش‌گذاری شود، ارزش آن ممکن است پس از اضافه کردن مجدد این هزینه‌ها به شدت تغییر کند.

فرض کنید شرکتی برای یک معامله فروش ارزش‌گذاری و از مضرب EBITDA  6x برای تخمین قیمت خرید آن استفاده می‌شود. اگر این شرکت فقط 1 میلیون دلار هزینه غیر تکرار شونده یا غیرمعمول داشته باشد که به عنوان تعدیل به معیار EBITDA اضافه شوند، 6 میلیون دلار (1 میلیون دلار ضرب در ضریب 6) به قیمت خرید آن اضافه می‌شود. به‌همین دلیل، تحلیلگران سهام و بانک‌های سرمایه‌گذاری تعدیل‌های EBITDA را در طول این نوع تراکنش‌ها، به دقت بررسی می‌کنند.

تعدیل‌های انجام شده در معیار EBITDA شرکت‌ها ممکن است از شرکتی به شرکت دیگر بسیار متفاوت باشند، اما هدف آن‌ها یکسان است. تعدیل معیار EBITDA با هدف «نرمال‌سازی» رقم این معیار و به گونه‌ای انجام می‌شود که رقم آن به نسبت عمومی باشد، به این معنی که در اصل شامل همان سرفصل‌های هزینه‌های اصلی باشد که در هر شرکت مشابه دیگری در همان صنعت وجود دارند.

بخش عمده‌ای از این تعدیل‌ها اغلب انواع مختلفی از هزینه‌ها هستند که به معیار EBITDA اضافه می‌شوند. معیار EBITDA تعدیل شده حاصل اغلب به دلیل کاهش هزینه‌ها، سطح درآمد بالاتری را منعکس می‌کند.

تعدیل‌های معیار EBITDA

تعدیل‌های رایج معیار EBITDA عبارتند از:

  • سود یا زیان تحقق نیافته
  • هزینه‌های غیر نقدی (استهلاک، انقضا)
  • هزینه‌های دادرسی
  • پاداش مالکان که بالاتر از میانگین بازار است (در شرکت‌های خصوصی)
  • سود یا زیان ناشی از نرخ مبادله ارزهای خارجی
  • کاهش ارزش سرقفلی
  • درآمد غیر عملیاتی
  • پاداش‌های مبتنی بر سهام

این معیار معمولاً به صورت سالانه برای تجزیه و تحلیل ارزش‌گذاری شرکت محاسبه می‌شود، اما بسیاری از شرکت‌ها EBITDA تعدیل شده را به صورت سه ماهه یا حتی ماهانه بررسی می‌کنند، اگرچه ممکن است این امر فقط برای استفاده داخلی باشد.

تحلیلگران اغلب از میانگین معیار EBITDA تعدیل شده سه ساله یا پنج ساله برای هموارسازی داده‌ها استفاده می‌کنند. هرچه مقدار نهایی EBITDA تعدیل شده بیشتر باشد، بهتر است. شرکت‌ها یا تحلیلگران مختلف ممکن است به دلیل تفاوت در روش‌شناسی و مفروضاتشان در انجام تعدیل‌ها، به مقادیر اندکی متفاوت از EBITDA تعدیل‌شده برسند.

این ارقام اغلب در دسترس عموم قرار نمی‌گیرند، در حالی که EBITDA نرمال‌سازی شده معمولاً اطلاعات عمومی است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که مطابق اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) معیار EBITDA تعدیل شده یکی از سرفصل‌های اقلام اصلی صورت سود و زیان شرکت‌ها نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha