۰ نفر

فوری؛ درخواست ایران خودرو برای تغییر شیوه قیمت‌گذاری خودروها

۱۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۴
کد خبر: 803190
فوری؛ درخواست ایران خودرو برای تغییر شیوه قیمت‌گذاری خودروها

یک خودروساز داخلی در نامه‌ای به شورای رقابت ضمن اشاره به شرایط فعلی بازار و صدور مجوز برای واردات خودروهای کارکرده در جهت تنظیم بازار،خواستار برگشت از اعتقاد انحصاری بودن بازار خودرو و لغو مصوبه ۵۴۳ این شورا شده است؛ همچین در ادامه این نامه درخواست شده تا با لغو این مصوبه، اجازه داده شود عرضه خودرو در بورس کالا و تحت شرایط قیمت‌گذاری رقابتی، از سر گرفته شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ایران‌خودرو روز گذشته (سه‌شنبه ۱۸ مهر ماه) به صورت وکالتی در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای رقابت، به تعدیل‌های صورت گرفته در بازار خودرو و صدور مجوزهایی همچون صدور مجوز ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به واردات خودرو و همچنین صدور مجوز واردات خودروهای کارکرده به منظور تنظیم بازار اشاره و تاکید کرده است که ماده ۷ قانون ساماندهی صنعت خودرو، مبین مفروض دانستن "انحصار" در بازار خودرو نیست.

بر این اساس از این شورا خواسته است از تعریف "انحصار" در بازار خودرو عدول پذیرد و در جهت لغو مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت در بهمن ماه سال گذشته اقدام کند. ضمن اینکه با لغو این مصوبه، مجدداً عرضه خودرو در بورس کالا و تحت شرایط قیمت‌گذاری رقابتی و از طریق عرضه و تقاضا از سر گرفته شود. 

در متن این نامه آمده است:

*ضمن تقدیم وکالتنامه الکترونیکی و اعلام وکالت از شرکت ایران‌خودرو در خصوص مصوبه جلسه ۵۴۳ تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱  آن شورا با عنوان "دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری" با مدنظر قرار دادن تعدیل صورت گرفته طی رای شماره ۰۲/۱۲۷ تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲  هیئت تجدید نظر به استحضار می‌رساند:

۱- همانگونه که اعضای شورای رقابت به خوبی اشراف دارند، مصوبه جلسه ۵۴۳، مبتنی بر احراز "وضعیت انحصاری" بازار خودرو بر اساس استدلال آن شورا مبتنی بر ممنوعیت یا محدودیت واردات خودرو طی سال‌های اخیر بر پایه مواد قانونی همچون بند «ف» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و نیز موارد ۲، ۷ و تبصره پنج ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو بوده است.

۲- در مقابل، اکنون به موجب ماده ۱۱ الحاقی (مصوب ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ) به قانون ساماندهی صنعت خودرو، به صراحت مقرر شده است: "به منظور تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای کارکرده مجاز است". علاوه‌ بر این قانون‌گذار ضمن عدول از بند «ف» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، اکنون طی بند «ث» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور بیان داشته است" به منظور تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می‌شود با رعایت قوانین و مقررات مربوط به واردات خودرو نسبت به صدور مجوز ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام کند."

پیرو این مقررات بالادستی متعاقباً "دستورالعمل صدور تاییدیه وسائل نقلیه دست دوم وارداتی" تحت شماره ۵/۱۵۲/۲۶۹ تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ به تصویب سازمان ملی استاندارد ایران هم رسید.

۳- بنابراین از یک سو نظر به قوانین لاحق و عدول قانون‌گذار از مقررات قبلی و از سوی دیگر، با مدنظر قرار دادن اینکه منطوق ساده ۷ قانون ساماندهی صنعت خودرو، مبین مفروض دانستن انحصار بازار خودرو نیست تا بتوان اکنون این بازار را همچنان مشمول تعریف "انحصار" مقرر در ماده ۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و بالتبع بند پنج ماده ۵۸ این قانون دانست؛ بنابراین خواهشمند است ضمن طرح مجدد موضوع در شورای رقابت از مصوبه جلسه ۵۴۳ تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ آن شورا به جهت خروج بازار خودرو از تعریف "انحصار" عدول پذیرد و این مصوبه لغو شود.

بدیهی است با لغو این مصوبه، مجدداً عرضه خودرو در بورس کالا و تحت شرایط قیمت‌گذاری رقابتی (بازار آزاد) از طریق عرضه و تقاضا و طبق مقررات شورای عالی بورس و اوراق بهادار از سر گرفته خواهد شد و بازار خودرو با خروج از ماده ۹۰ قانون فوق حتی منجر به کاهش بار مالی دولت نیز می‌شود.*

مصوبه ۵۴۳ تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ شورای رقابت مبنی بر موضوع تظیم بازار خودروی سواری است که بر اساس آن بازار خودروی سواری کشور را انحصاری خوانده و به دنبال آن عرضه خودرو در بورس کالا را لغو کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    0 0
    خودرو کارکرده وارداتی کو؟ صرف مجوز کافیه؟
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    0 0
    سود فراوانی کرده از دو نرخی قیمت خودرو... حالا که بازار خودرو دچار رکود شده.... حالا می خواهد قیمت ها ی بالا قانونی بکند تا حسابی سود بکند
  • خان آقا خان بالاسی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
    0 0
    فعلا ماشین های که از سیستم یکپارچه فروختین را تحویل بدین بعدا از اینجور غلط ها خواستین بکنید تا پایان سال ۱۴۰۳ ایران خودرو حق فروش خودرو از هیچ سیستمی را نداره حتی بورس و .......
  • Ali.b IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    0 0
    ایران خودرو میخواد فروش خودرو دوباره برگرده به بورس که با قیمتهای خودشون خودرو بفروشند . قیمتهای شورای رقابت و قیمت گذاری رو قبول نداره. گرون فروشی تا کی و کجا.