۰ نفر

مدارس سفارتخانه‌های ایران تعطیل شد؟

۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۱۹
کد خبر: 803066
مدارس سفارتخانه‌های ایران تعطیل شد؟

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه هیچ مدرسه‌ سفارتخانه‌ای را تعطیل نکرده‌ایم بلکه همه مدارس این سفارتخانه‌ها قانون‌مند شده است، گفت: ممکن است در رسانه‌ها به اشتباه بحث تعطیلی مدارس سفارتخانه‌ها مطرح شده باشد که این موضوع را تکذیب می‌کنم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، ابوالفضل کمالی روز سه شنبه در گفت وگویی اظهارکرد: بازدیدهای خود از مدارس سفارتخانه‌ها را به سرعت شروع کردیم و نظارت‌ها بر این مدارس بیشتر شده است، مدارس سفارتخانه‌های خارجی از مدارس زیرمجموعه مرکز امور بین‌الملل هستند و در حال حاضر ۱۰ مدرسه مربوط به سفارتخانه‌های خارجی در کشور داریم.

وی افزود: سعی کردیم این مدارس ضابطه‌مند باشند یعنی اگر هدف سفارتخانه‌ای فقط دانش‌آموزان دیپلمات‌های کشور خودش باشد، مشکلی در این قضیه نداریم اما اگر قرار باشد خارج از عرف و قوانین دانش آموزان دیگر ما را مثلا ۴۰۰ الی ۵۰۰ دانش آموز ما را ثبت نام کند، شدیدا مقابل این قضیه ایستاده‌ایم.

وی با بیان اینکه یک‌سری از مدارس تطبیقی هستند، افزود: در داخل کشور سه مدرسه تطبیقی وجود دارد و هدف این مدارس این است که دانش آموزانی که می‌خواهند در آینده در نظام جمهوری اسلامی ایران تحصیل کنند اما مشکل زبان فارسی دارند به مدت یک الی نهایتا سه سال در مدارس تطبیقی تحصیل کنند.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: زمانی که زبان فارسی برای این افراد تقریبا آسان شد و توانستند ارتباط برقرار کنند، به مدارس عادی هدایت می‌شوند ، البته این ۳ مدرسه تطبیقی فقط در تهران هستند.
 

کمالی عنوان کرد: هیچ خانواده‌ای نگران تحصیل فرزندان خود نباشد حتی اگر زبان فارسی را نداند، چراکه ما زمینه را فراهم کردیم تا این‌ها بتوانند خیلی راحت در کنار دانش آموزان هم وطن ایرانی تحصیل کنند.

وی همچنین درباره مدارس اتباع خارجی به عنوان دیگر مدارس زیر مجموعه این مرکز یادآورشد: با توجه به مسائل سیاسی و اقتصادی و اتفاقاتی که در برخی کشورهای همسایه بویژه افغانستان افتاد، فقط در سال گذشته ۲۵۰ هزار دانش آموز جدید وارد ایران شدند.
 در مدارس عادی تبعیض و تفاوتی میان دانش‌آموزان اتباع و ایرانی وجود ندارد

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: این دانش‌آموزان نیاز به مدارس مختلف و معلمان متفاوت دارند اما وزارت آموزش و پرورش با فرهنگ مهمان پذیری و مهمان دوستی خود توانست این تعداد را مدیریت کند.

کمالی با بیان اینکه ۲۲ مدرسه ویژه اتباع در کشور وجود دارد، گفت: البته تعداد این مدارس به سرعت در حال افزایش است و همچنین اینکه در مدارس عادی هم تبعیض و تفاوتی میان دانش‌آموزان اتباع و ایرانی وجود ندارد.

وی یادآورشد: حدود ۷۶ مدرسه با نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور وجود دارد که از این میان ۵۹ مدرسه دولتی در ۳۹ کشور و شهر جهان خدمات ارائه می‌دهند و ۱۷ مدرسه نیز غیردولتی هستند.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون زیرساخت‌ها به گونه‌ای است که هر دانش‌آموز ایرانی در هر جای جهان می‌تواند در مدارس جمهوری اسلامی ایران تحصیل کند.

کمالی عنوان کرد: اکنون در برخی از کشورها مدرسه نداریم اما برای برگزاری امتحانات نهایی سفارتخانه یا نمایندگی ایران وجود دارد، اجازه دادیم آزمون‌های نهایی دانش آموزان در آنجا برگزار شود و اصلا جای نگرانی نیست.

مدارس سفارتخانه‌های ایران تعطیل شد؟


 

وی درباره فعالیت معلمان مدارس خارج از کشور، گفت: یک گروه از این معلمان تبعی هستند یعنی به تبع از همسر خود که کارگزار جمهوری اسلامی ایران هستند و یا به تبع از خانواده‌های خود در مدارس ما مشغول به کار هستند.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: حقوق این افراد صرفا ریالی و همان حقوقی است که در ایران پرداخت می‌شود. تقریبا نزدیک به ۲۵۰ نفر از معلمان مدارس خارج از کشور ما از گروه تبعی‌ها هستند.

کمالی عنوان کرد: معلمان ریالی گروهی دیگری هستند که مانند دانشجوهایی هستند که در خارج از کشور درس می‌خوانند و یا خانواده یکی از کسانی هستند که گرچه کارگزار نیستند اما در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

وی افزود: این معلمان به واسطه همسر یا خانواده خود به مدارس مراجعه می‌کنند، رسمی هستند و به صورت ریالی حقوق دریافت می‌کنند. دسته دیگر معلمان محلی یا بومی هستند که این افراد حقوق ارزی دریافت می‌کنند اما تقریبا بسیار بالاتر از مبالغ معادل ریالی نیست.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: معلمان اعزامی دسته دیگری هستند که در گذشته تقریبا هرسال آزمون اعزام معلمان را برگزار می‌کردیم. این معلمان کسانی هستند که به خارج از کشور اعزام شده و ارز هم دریافت می‌کنند.

کمالی یادآورشد: در سال ۹۷ که آخرین سال برگزاری آزمون اعزام به خارج از کشور برگزار شد، نزدیک به ۲۵ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند که از این میان ۴۰۰ نفر از این تعداد پذیرفته شدند اما حدود پنج الی ۶ سال است که آزمون اعزام گرفته نشده است اما گاهی هر سال گرفته می‌شد و برخی سال‌ها یک سال در میان برگزار می‌شد.

وی گفت: علت این است که حقیقتا ما در سال ۹۲ حدود ۳۸ هزار دانش آموز در مدارس خارج از کشور تحصیل می‌کردند که این آمار با رشد بسیار زیادی افت کرد. آمار ما در حدود دو سال قبل به تقریبا ۶۷۰۰ الی ۶۸۰۰ نفر رسید.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: بنابراین اعزام‌های معلمین ما از ۳۰۰ نفر در سال به ۱۰ الی ۲۰ نفر رسید. این باعث شد تعداد زیادی از ۴۰۰ نفر معلمی که در سال ۹۷ برای اعزام به خارج از کشور انتخاب شده بودند، در مکان خود بمانند.

کمالی عنوان کرد: از دو سال گذشته که وارد مرکز امور بین الملل شدیم چند برنامه داشتیم که برآن اساس تقریبا این آمار باقی‌مانده‌ها به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است. اعزام‌ها را افزایش دادیم و سعی کردیم ضابطه‌مند شوند. اعزام خارج از آزمون را به سرعت کم و خیلی محدود و در حد انگشت شمار کردیم و تقریبا حذف کردیم.

مدارس سفارتخانه‌های ایران تعطیل شد؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار دانش آموز در مدارس ایرانی خارج از کشور تحصیل می‌کنند، گفت: هنوز در حال ثبت نام در مدارس خارج از کشور هستیم. شاید تعداد این دانش آموزان به ۱۵ هزار هم برسد و این یعنی رشد داشتیم. البته درنظر داریم که تا سه سال آینده به رقم ۵۰ هزار دانش آموز برسد.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: سال آینده آزمون اعزام معلم به مدارس خارج از کشور در سال آینده برگزار می‌شود و همچنین سعی می‌کنیم در سال تحصیلی آینده آزمون اعزام را بعد از ۶ الی هفت سال برگزار کنیم.

کمالی افزود: اکنون در حال مطالعه شیوه‌ نامه‌های قبلی هستیم و سعی کردیم اشکالات و ایرادات سنوات گذشته را اصلاح کنیم. سعی می‌کنیم پیش از عید نوروز و داخل همین سال تحصیلی بخشنامه را به استان‌ها ارسال کنیم و آزمون را بعد از عید نوروز و سال ۱۴۰۳ و در تابستان برگزار کنیم‌ که البته ممکن است مصاحبه‌ها و اعزام برای مهرماه سال ۱۴۰۳ و یا بعد از آن انجام شود.

وی با بیان اینکه طوری برنامه ریزی می‌شود که همکاران بیشتر از ۲ سال در صف اعزام نمانند، یادآورشد: در گذشته بین ۱۲ تا ۲۴ الی ۲۵ سال سنوات بود اما الان هم مطالعه می‌کنیم که تغییرات جزئی انجام دهیم. 

کمالی همچنین درباره شرایط ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس ایرانی عنوان کرد: آموزش و پرورش هیچگونه محدودیتی در این زمینه ندارد اما ایران هم مثل همه کشورها تابع قوانین و مقررات خود است، امسال ما ثبت نام اتباع را قانون‌مند کردیم.

وی با بیان اینکه همه دانش آموزان اتباع مثل کد ملی ایرانی‌ها باید کد یکتا داشته باشند، گفت: این سامانه مربوط به وزارت کشور است و اکنون بیشتر دانش آموزان اتباع را ثبت نام کردیم.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ممکن است برخی دانش آموزان اتباع جدید و غیر قانونی وارد کشور شده باشند که باید وضعیت خود را با سامانه‌های مربوط به وزارت کشور حل کنند اما وقتی این قضیه قانونی حل شود و این دانش آموزان کد یکتا بگیرند، در سامانه سیدا و آموزش و پرورش برای ثبت نام این دانش آموزان مشکلی نداریم و ثبت نام می‌کنیم حتی اگر سال تحصیلی شروع شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha