۰ نفر

بلومبرگ بررسی کرد؛

آیا ChatGPT برای مشاغل غیرتخصصی و تازه‌کارها کمین کرده است؟

۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۹:۰۰
کد خبر: 802943
آیا ChatGPT برای مشاغل غیرتخصصی و تازه‌کارها کمین کرده است؟

هوش مصنوعی مولد شرایط کار را برای متخصصان جوان تغییر می‌دهد، اما مهارت‌های استدلالی آن‌ها همچنان مورد نیاز است.

اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ اولین سال‌های فعالیت من در رسانه‌ها به فتوکپی، جمع‌آوری فکس و بایگانی مدارک گذشت. همچنین جلسات را یادداشت می‌کردم و کارهایی را برای کارفرمایانم انجام می‌دادم تا جایی که خریدن برخی وسایل شخصیشان بر عهده من بود.
اخیراً به خاطر هجوم تحقیقات افسرده‌کننده در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی مولد، فناوری که شامل ابزارهای ایجاد تصویر و متن مانند ChatGPT می‌شود، می‌تواند به آینده شغلی نسل Z آسیب برساند، به آن روزهای تلخ اما آموزنده فکر می‌کنم. اگر ChatGPT وظایف معمولی سطح ابتدایی در مشاغل حرفه‌ای را تغییر دهد یا حتی آن را به عهده بگیرد، از جمله ساخت صفحه گسترده‌ها مانند اکسل، نوشتن پیش‌نویس‌های اولیه یا طراحی پاورپوینت برای ارائه، چه اتفاقی برای مشاغل کارکنان جوان نوآموز می‌افتد؟
در ابتدا، چشم انداز تیره و تار است. مدت‌ها قبل از اینکه هوش مصنوعی مولد به یک واژه کلیدی تبدیل شود، مشاغل سطح ابتدایی سخت‌تر می‌شدند. رکود بزرگ باعث افزایش نرخ بیکاری و بیکاری برای تازه فارغ‌التحصیلان شد. کارگران جوان‌تر شبکه‌های کوچک‌تری دارند، که جستجوی کار را سخت‌تر می‌کند.
و بسیاری از کارفرمایان به سادگی تصمیم گرفته‌اند که نمی‌خواهند با تازه‌کارها  سر و کله بزنند. تجزیه و تحلیل سال 2018 از تقریباً 100000 آگهی شغلی نشان داد که بیشتر مشاغل «سطح پایین» به سه سال یا بیشتر تجربه نیاز دارند. کارفرمایان نمی‌خواهند زمان و پول خود را برای آموزش سرمایه‌گذاری کنند. این کوته بینانه است، اما این روندی است که کارگران سطح ابتدایی دهه‌هاست با آن مبارزه می‌کنند.
برخی می‌گویند که هوش مصنوعی این مشکلات را تشدید خواهد کرد. نه تنها مشاغل حرفه‌ای کمتری برای انجام دادن وجود خواهد داشت، بلکه با خودکار شدن بیشتر این وظایف، کارگران جوان فرصت‌های یادگیری را از دست خواهند داد و در ایجاد مهارت‌های مورد نیاز برای پیشرفت شکست خواهند خورد.
این یک نگرانی قابل درک است، اما احتمالاً بیش از حد تیره و تار است. آمیت جوشی، پروفسوری که در مدرسه کسب و کار IMD در لوزان، سوئیس، هوش مصنوعی مطالعه می‌کند، می‌گوید به احتمال زیاد هوش مصنوعی استانداردها را برای آنچه یک کارگر سطح پایه می‌تواند انجام دهد، بالا ببرد. یک دستیار پژوهشی که از ChatGPT استفاده می‌کند، به جای اینکه یک هفته برای تجزیه و تحلیل و خلاصه کردن 50 مقاله دانشگاهی وقت بگذارد، ممکن است تنها به یک روز برای ترکیب نکات اصلی و بررسی خطاها نیاز داشته باشد.
تدال نیلی، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، با این موضوع موافق است. برای جوانان، چیزی که می‌بینید این است که می‌توانند در شغل خود عملکرد بهتری داشته باشند. آن‌ها می‌توانند کمک بیشتری کنند. نه تنها یک پاورپوینت که ساخت آن چهار ساعت طول می‌کشید، اکنون در یک ساعت تکمیل می‌شود بلکه حتی شاغلین جوانی که با کدنویسی مشکل داشتند، اکنون ابزاری خواهند داشت که به آن‌ها کمک می‌کند تا به حداقل استاندارد بالاتری برسند.
اگر کارمندان سطح ابتدایی خیلی سریع‌تر و بهتر کار کنند، آیا شرکت‌ها نمی‌توانند با تعداد کمتری از آن‌ها کار کنند؟ شاید. این‌ها از جمله دلایلی هستند که مطالعات Pew و Brookings کارکنان سطح ابتدایی را به‌عنوان کسانی که در معرض خطر از دست دادن شغل به دلیل هوش مصنوعی هستند معرفی می‌کنند. حتی مک‌کینزی که نسبت به هوش مصنوعی مولد خوش‌بینانه‌تر است، اشاره می‌کند که مشاغل در بخش پشتیبانی اداری و فروش احتمالاً کاهش خواهند یافت.
نیلی می‌گوید، اما در نهایت، مشاغل جدید، یا بهتر بگوییم صنایع جدید، اختراع خواهند شد. در درازمدت، «انقلاب‌های فناوری مانند هوش مصنوعی مولد، شغل‌های بیشتری ایجاد می‌کنند تا اینکه از بین ببرند.»
از این گذشته، زمانی که فتوکپی و فکس به عنوان کارهای ابتدایی ناپدید شدند، کارهای سطح ابتدایی به کل ناپدید نشدند. مسلماً آنها جالب‌تر شدند. اگر امروز فارغ‌التحصیل روزنامه‌نگاری بودم، احتمالاً مدیر رسانه‌های اجتماعی می‌شدم، شغلی که در زمان فارغ‌التحصیلی من وجود نداشت.
به طور مشابه، ظهور رایانه‌ها به خیل عظیم تایپیست‌ها پایان داد. زنانی که به چنین کارهایی سپرده شده بودند، شروع به انجام مشاغل پیچیده‌تری کردند.
این بدان معنا نیست که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. تولید، نمونه بارز صنعتی است که در آن اتوماسیون، مشاغل خوب یقه آبی را از بین برد. برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی مولد می‌تواند تأثیر مشابهی بر مشاغل مبتنی بر رایانه برای کارکنان بدون مدرک دانشگاهی، مانند خدمات مشتری، داشته باشد.
این سرنوشت آن دسته از شاغلین است که باید بیشتر مورد توجه کارشناسان و سیاستگذاران قرار گیرد.
در میان نیروی کار تحصیلکرده دانشگاهی، ظهور هوش مصنوعی مولد احتمال کمتری دارد که مشاغل را حذف کند و احتمالاً کارکنان را به یادگیری مهارت‌های جدید ترغیب می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک ربات بتواند در عرض چند دقیقه یا حتی چند ثانیه متنی با صدای روان تولید کند، شاید کار انسان از نوشتن به ویرایش تغییر کند، بررسی حقایق برای اطمینان از درستی آن‌ها، یافتن راه‌هایی برای بهبود منطق و متقاعدکننده بودن متن، تزریق رنگ و لعاب و سبک به آن. همه این‌ها نیاز به تفکر انتقادی دارد.
هوش مصنوعی مولد هنوز به نظارت انسانی نیاز دارد ، و شاید علیرغم همه توانایی آن در یادگیری سریع مهارت‌های جدید، همیشه این نیاز را داشته باشد. همانطور که مدیران والمارت هفته گذشته در پستی در لینکدین اعلام کردند که این شرکت از عرضه یک برنامه هوش مصنوعی مولد برای کارمندان دفتر خود خبر داد، «GenAI می‌تواند به ما کمک کند سریعتر و کارآمدتر کار کنیم، اما محدودیت‌هایی نیز دارد: فاقد قضاوت است، درک محدودی از زمینه کاری دارد و فقط به اندازه داده‌هایی که بر روی آن آموزش دیده خوب عمل می‌کند.»
فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در آینده همچنان می‌توانند شغل پیدا کنند، حتی اگر شکار آن طاقت‌فرسا باشد، و حتی اگر نتوانیم دقیقاً پیش‌بینی کنیم که کار چگونه خواهد بود. فقط امیدوارم جالب‌تر از خریدن وسایل شخصی برای رییستان باشد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha